Martin64 10 Postad 17 Maj , 2021 Tack alla för engagemanget och tipsen. Jag är mest orolig för om det tar i, då är vår Fjord 26 som en glad unghingst på grönbete om man inte har fart på propellern. Men ni menar att det inte blir sura miner om man ska lägga sej vid en bojplats mellan två båtar och själva entrén blir lite stökig och man dunsar i båda två. Med fendrar såklart men ändå. Tack nimsee för din berättelse, den var balsam för min själ :-)! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 17 Maj , 2021 34 minuter sedan skrev farn: Nja, lite risk för skav där eller? Kanske en sådan här boj så får du kasta prick... Skav? Hur menar du? De ska inte vara vassa, bara enkla krokar för att fånga en lina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 17 Maj , 2021 1 timme sedan skrev raol: Skav? Hur menar du? De ska inte vara vassa, bara enkla krokar för att fånga en lina. Nä inte mot vassa krokarna utan bojtenen. Läste väl kvickt, att du kastade tampen över bojen och förtöjde i båten, därmed att låg glidande runt bojtenen och ev också mot någon krok. Såg nu att du tänkte dig Lucky Luke-stil med lasso-ögla. Vore kanske enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 17 Maj , 2021 13 minuter sedan skrev farn: Nä inte mot vassa krokarna utan bojtenen. Läste väl kvickt, att du kastade tampen över bojen och förtöjde i båten, därmed att låg glidande runt bojtenen och ev också mot någon krok. Såg nu att du tänkte dig Lucky Luke-stil med lasso-ögla. Vore kanske enkelt. Min tanke var bara att man med såna krokar skulle kunna kasta ut en lina fäst i båten i en ände och den andra ganska lös, så att det blir ett "U" som lägger sig runt bojen och som krokarna närmast garanterat fångar. På så vis skulle man utan nån precision kunna få en lina i bojen på väg in och som kan hålla aktern i schack medan man förtöjer löst i fören. När det är gjort kan man dra sig ut till bojen, släppa linan från krokarna och fästa korrekt i öglan i stället. Och sen dra in fören till lagom avstånd. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 18 Maj , 2021 Jag tycker faktiskt det var en rätt smart idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 18 Maj , 2021 19 hours ago, Thoen said: Jag lägger ofta till ensam. Har bojen på babords sida och sitter till styrbord och har ingen möjlighet att nå bojen, dessutom sitter jag högt. 22 fots snipa med rak axel. Det som fungerar för mig är en dubbel tamp från brygga till bojen. Glider fram långsamt, går ner på bryggan. Gör fast förtampen. Sen tar jag ens ändan på den dubbla tampen tar den till aktern och gör fast. Efter det till bryggan igen och halar in tampen så att aktern sträcks upp. Om det blåser hinner båten driva iväg ganska mycket men det fungerar oftast bra. Hur menar du med dubbel tamp från brygga till boj? Sitter tampen från bojen fast i bryggan så du helt enkelt tar din akterförtöjning på bryggan för att sätta i knap bak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 4 Postad 18 Maj , 2021 9 hours ago, sege said: Hur menar du med dubbel tamp från brygga till boj? Sitter tampen från bojen fast i bryggan så du helt enkelt tar din akterförtöjning på bryggan för att sätta i knap bak? Ungefär så. Tampen glider i en ögla vid bojen, båda ändarna ligger på bryggan och väntar när jag lägger till. Tar den ena och lägger fast akterut. Sen är det bara att gå ner på bryggan och dra, sträcka upp och knyta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 18 Maj , 2021 På den tiden jag låg med akterboj hade jag en fast, lång lina som lossades från båten, sträcktes upp och knöts i bryggan innan jag kastade loss. Den andra linan hade en Merx-hake och krokades i/ur bojen. Omvänt när jag la till. En fördel var att den fasta linan funkade som guide-lina att styra mot om vinden var svår. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 19 Maj , 2021 10 hours ago, Thoen said: Ungefär så. Tampen glider i en ögla vid bojen, båda ändarna ligger på bryggan och väntar när jag lägger till. Tar den ena och lägger fast akterut. Sen är det bara att gå ner på bryggan och dra, sträcka upp och knyta. Ok, innebar inte det vansinniga mängder skav på tampen i bojen? Jag ligger rätt utsatt, vågar inte ha tamp direkt i boj-öglan, känns som den kommer nötas av fort. Tack för alla bra tips här dock, lägger ofta till vid boj med 5-10 m/s sidvind och tight mellan båtarna, för att landa rätt behöver jag stå vid ratt, svårt att hinna springa ut och kroka i boj och/eller fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin64 10 Postad 1 Juni , 2021 Hej, i helgen dök det upp ett nytt frågetecken kring bojar. Var ute tillsammans med hustrun och goda vänner, stannade till vid Spikens fiskeläge för lunch. Där är tilläggning vid boj. Gode vännen som är väldigt sjövan gjorde fast i bojen och ena akterknapen, så gör han tydligen alltid. Själv har jag tagit för givet att man gör fast i båda knaparna så att man får bojen i mitten akter om båten. Tittade jag på båtarna runt omkring var det lite blandat. Är det inte mest logiskt att göra som jag tänker? Blir det inte problem om man tänker sej två båtar bredvid varann där den ena gjort fast i babordsknapen och den andra i styrbords, dom kommer ju att sträva emot varandra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Juni , 2021 (redigerade) 5 timmar sedan skrev Martin64: Hej, i helgen dök det upp ett nytt frågetecken kring bojar. Var ute tillsammans med hustrun och goda vänner, stannade till vid Spikens fiskeläge för lunch. Där är tilläggning vid boj. Gode vännen som är väldigt sjövan gjorde fast i bojen och ena akterknapen, så gör han tydligen alltid. Själv har jag tagit för givet att man gör fast i båda knaparna så att man får bojen i mitten akter om båten. Tittade jag på båtarna runt omkring var det lite blandat. Är det inte mest logiskt att göra som jag tänker? Blir det inte problem om man tänker sej två båtar bredvid varann där den ena gjort fast i babordsknapen och den andra i styrbords, dom kommer ju att sträva emot varandra? Tja, det går väl bra att göra så, det finns ju inga regler på hur eller hur inte det skall utföras. Men jag aktar mig noga för att ha löpande förtöjningar, särskilt akterut. Linan slits, sedan går det åt dubbets så lång lina som avståndet till bojen. Skaffa dig en bojkrok! Den på bilden är den absolut enklaste modellen. Med den är det relativt enkelt att fånga bojens ögla på väg in mot bryggan. Fäst en lina med ett pålstek eller en säkerhetslänk i öglan. Jag använder ibland en Handydock, antingen direkverkande eller som på bilden, med en extra tunn lina i utlösnings triggern (översta hålet) kan man ta hem den utan att först backa ut till bojen. Men en enkel bojkrok finns alltid till hands, i ett ankarband på rulle. Men bandet är ingen hit, det kan skära in i händerna om man skall dra åt och det kan löpa över knapen om man inte gör tredubbla hela halvslag i åtta över knapen. (känn på den formuleringen!) Redigerad 1 Juni , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 1 Juni , 2021 2 hours ago, Georg_Ohm said: Jag använder ibland en Handydock, antingen direkverkande eller som på bilden, med en extra tunn lina i utlösnings triggern (översta hålet) kan man ta hem den utan att först backa ut till bojen. Har jag missat, skulle ha otrolig nytta av att kunna få loss mig från boj liggande kvar på min plats för att bara backa rakt ut när jag har vinden i sidan. Måste kika på, bra tips, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 1 Juni , 2021 2 minutes ago, sege said: Har jag missat, skulle ha otrolig nytta av att kunna få loss mig från boj liggande kvar på min plats för att bara backa rakt ut när jag har vinden i sidan. Måste kika på, bra tips, tack! Nu vet jag varför jag missat, max 1,5 ton. Går ju inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 1 Juni , 2021 2 timmar sedan skrev sege: Nu vet jag varför jag missat, max 1,5 ton. Går ju inte. Du får skilja på fast o tillfällig förtöjning. Vid fast förtöjning när du inte kan flytta båten direkt om vädret blir dåligt så krävs det förtöjningsgods som klarar värsta nivån på vind o vågor. Metallkrok eller liknande i bojöglan så linan inte skavs av. Dubbla linor så båten ligger på plats antingen det blåser från ena eller andra hållet. Vid tillfällig förtöjning så byter man oftast plats om vädret blir dåligt. Om du ligger med en lina o vinden byter riktning så flyttas linan till andra knapen baktill på båten osv. Bojkroken ska tåla draget i linan, inte tåla att lyfta båten i. Jag använder HandyDuck flitigt till min 5,5 tons båt utan att känna minsta oro. Se bara till att kroken får draget i rätt riktning så bojöglan inte bryter snett i kroken, då kan den brista. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 1 Juni , 2021 2 timmar sedan skrev sege: Nu vet jag varför jag missat, max 1,5 ton. Går ju inte. Min båt väger minst 5,5 ton, något mer fulltankad med semesterpackning ombord. 25 minuter sedan skrev Lintott: Du får skilja på fast o tillfällig förtöjning. Vid fast förtöjning när du inte kan flytta båten direkt om vädret blir dåligt så krävs det förtöjningsgods som klarar värsta nivån på vind o vågor. Metallkrok eller liknande i bojöglan så linan inte skavs av. Dubbla linor så båten ligger på plats antingen det blåser från ena eller andra hållet. Vid tillfällig förtöjning så byter man oftast plats om vädret blir dåligt. Om du ligger med en lina o vinden byter riktning så flyttas linan till andra knapen baktill på båten osv. Bojkroken ska tåla draget i linan, inte tåla att lyfta båten i. Jag använder HandyDuck flitigt till min 5,5 tons båt utan att känna minsta oro. Se bara till att kroken får draget i rätt riktning så bojöglan inte bryter snett i kroken, då kan den brista. Just det, det är dragbelastningen, och om det blåser upp till storm får du ändå förtöja om eller flytta sig till mer gynnsamt läge. Numera finns HandyDuck i en grövre dimension också, och jag har erfarit och svurit över att en del bojars öglor är i en kraftigare dimension så att den lilla HandyDucken inte kan greppa, likväl gick det inte att haka i bojkroken heller, men den har jag böjt ut litet så att det numera går bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 1 Juni , 2021 39 minutes ago, Lintott said: Du får skilja på fast o tillfällig förtöjning. Vid fast förtöjning när du inte kan flytta båten direkt om vädret blir dåligt så krävs det förtöjningsgods som klarar värsta nivån på vind o vågor. Metallkrok eller liknande i bojöglan så linan inte skavs av. Dubbla linor så båten ligger på plats antingen det blåser från ena eller andra hållet. Vid tillfällig förtöjning så byter man oftast plats om vädret blir dåligt. Om du ligger med en lina o vinden byter riktning så flyttas linan till andra knapen baktill på båten osv. Bojkroken ska tåla draget i linan, inte tåla att lyfta båten i. Jag använder HandyDuck flitigt till min 5,5 tons båt utan att känna minsta oro. Se bara till att kroken får draget i rätt riktning så bojöglan inte bryter snett i kroken, då kan den brista. Det gör jag, mitt ändamål och syfte var till fast förtöjning. Kan knappast byta hemmahamnen mot något annat när det blåser lite. Jag ligger rätt uselt och utsatt. Vid dåligt väder är det extra spring och ändor mellan båtarna för att ha ordning. Trodde dock deras viktangivelse var maxvikt på båt, ungefär som tillverkarna gör för ankare t.ex. 3,5 ton båt fast förtöjd i handydock låter ändå på gränsen känner jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 1 Juni , 2021 13 minuter sedan skrev sege: Det gör jag, mitt ändamål och syfte var till fast förtöjning. Kan knappast byta hemmahamnen mot något annat när det blåser lite. Jag ligger rätt uselt och utsatt. Vid dåligt väder är det extra spring och ändor mellan båtarna för att ha ordning. Trodde dock deras viktangivelse var maxvikt på båt, ungefär som tillverkarna gör för ankare t.ex. 3,5 ton båt fast förtöjd i handydock låter ändå på gränsen känner jag. Jag använder den endast för tillfällig förtöjning. För fast förtöjning när båten lämnas utan tillsyn så skulle jag inte använda annat än "metallfästen". Schackel med kaus o splitsad lina (dubbel!), bojkrok som kan spärras, merxhake eller liknande. Lina som löper fritt genom bojöglan är definitivt no-no. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser