Edhunter 0 Postad 14 Juli , 2005 Hej! Är ny på detta men tänkte höra med alla ni som kan något, vad skillnaden är mellan uttern och flipper 510 ht... Har kollat på nätet och det är ju en stor skillnad på beg priset. Men vad är det egentligen som skiljer..? Är i köpas tankar och undrar vad som är att rekommendera.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 14 Juli , 2005 Hej, Personligen skulle jag nog snegla på Uttern 520 HT då du får en fin lucka i framrutan så du enkelt kan kliva ner i båten. 60-70 hk kan vara lagom på den båten. Uttern 510 HT vet jag inte så mycket om men den är rätt gammal kontruktion. Enl Utterns hemsida tillverkades den från 1968 - 1979. Många är orange färg och viserligen syns ju båten på sjön bra då men kanske inte så jättesnygg färg om man jämför med den mer klassiska vita färgen(men smaken är ju olika). Flipper 510 är ett säkert kort både kvalitets, sjömässigt och ganska eftertraktad på beg. marknaden. Ca 50-60 (kanske 70) hk kan nog vara lagom på den. Finns en rätt fin vad det verkar på blocket med Yamaha 1987 60 hk och nytt kapell. Kanske kan vara nåt om i övrigt OK. Efterträdaren Flipper 515 har ett nytt skrov som Ocke Mannerfelt var med på ett hörn och modifierade. 515 blir betydligt dyrare men då sitter ofta en 4-takt på akterspegeln också. Test Flipper 510 HT och Uttern 510 HT: http://www.marinan.com/bestall_tester/index.html (el kolla på biblioteket) Om du har budget som kan tänjas lite så kolla in på Flipper 575 HT eller Yamarin 575 HT då du får en betydligt rymligare båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svante-raptor 0 Postad 14 Juli , 2005 Hmm, visst en Uttern 520 Ht är med all säkerhet att föredra framför dom två du nämner, men förutsatt att din budget är begränsad och att Du har kommit så långt att det står och väger mellan dessa två, så röstar ivarjefall jag på uttern! Välbyggd, rejäl och praktisk! Visst, jag är partisk och har bara provat/ägt uttern 510 Ht och inte en flipper 510 ht men; läser man denna tråd, från ett annat forum stärks nog bara mitt råd: http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=3074 Där tycks ju en del ha haft mindre trevliga erfarenheter av just flippern... Själv hade jag en 70-hästare på min uttern, funkade ypperligt. Tillräckligt stark för att klara både folk och packning och ändå ligga över planing och utan att tok-köra Personligen är jag nog fortfarande förtjust i den gula färgen, men det är ju jag... Dessutom finns ju uttern i flera nyanser av gult och även vit, så det gäller bara att hitta det objekt som verkar mest intressant! Oavsett; lycka till med ditt val och köp å trevlig sommar! //Svante-raptor - Utternklubben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edhunter 0 Postad 14 Juli , 2005 Hej! Tacksam för bra svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 14 Juli , 2005 Hej! JAG är den personen på fendern som senast haft bekymmer med min Flipper. Jag beskriver rätt ingående vad man bör kolla efter här: [LINK]www.maringuiden.se/forum/;thread=47071&highlight=flipper 510[/LINK] Jag har KVAR min båt och har inga planer på att sälja den. Letar just nu efter mer motor. Tror nog att den klarar sig riktigt bra med fräsha 60 hk men jag ska hitta 70 för att vara säker. Efter händelsen runt midsommar och dom åtgärder jag vidtagit måste jag påstå att båten går betydligt bättre även uppförande mässigt. (Tyckte att den sladdade konstigt vilket antagligen var för att jag hade en hel del vatten som rusade utan att jag märkte det.) Det jag gillar mest med båten är att det är rejält med stuvfack samt faktiskt går att sova över två personer med hygglig komfort vilket många andra 5 meters ht båtar inte klarar. Gällande färgen så är min gul vilket jag faktiskt tycker är rätt charmigt. Forum är farligt eftersom inlägg kan tolkas fel. Alla båtar som är 30 år och har gått i skärgårdsmiljö, ägda av personer som inte vet hur dom ska hålla efter dom riskerar att bli möra i skrovet så som min blev. Jag väljer att berätta för alla vad man bör vara vaksam på när man köper en båt som jag nu tycker mej känna. Det betyder inte att jag avråder från köp. Tvärtom! Uttern vet jag inte ett skvatt om utan hänvisar till tidigare inlägg utan att fälla några dräpande kommentarer. Kan ge mej på att det är tack vare såna här forum ingen vågar köpa en beggad johnson motor eftersom alla tror att någon terroristgrupp byggt in ett fel på tre bokstäver i dom.. Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klangebo 0 Postad 17 Juli , 2006 Uttern 510 och uttern 520 är byggda på samma skrov och i samma mallar , bara annan ht och anna inredning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alunde 0 Postad 11 Augusti , 2006 Vad jag vet så är 510 och 520 helt olika skrov, där 520 har djupare V-botten. Rätta mig om jag har fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser