viktor2556 0 Postad 16 Maj , 2021 (redigerade) Hej! Jag som alla andra med Volvo Pentas bränslepumps-modulen har problem med att färgen lossnar och går ut i EFI-slingan där risk finns för att spridare sätts igen och måste renoveras vilket jag har gjort. Känner mig dock inte trygg med att bränslet cirkuleras på högtryckssidan utan att ha gått igenom ett filter så jag kommer montera ett högtrycks-bensinfilter på EFI-slingan. Den punkten jag känner mig osäker på är om motståndet blir för högt för att kunna köra kontinuerligt på 75% gas. Många amerikanska bilar med samma motorblock använder filter på högtryckssidan men är ju samtidigt anpassade för andra körvanor. Jag kommer även sätta ett trycksensor efter filtret och koppla in detta till båtens skärm så att jag kan övervaka trycket och se om filtret eller den nyinköpta kinesiska bränslepumps-modulen gör sitt jobb. En fundering är varför inte ett riktigt filter sitter förmonterat på EFI-slingan. Finns det någon som vet en en bra anledning till detta som jag missar? Redigerad 16 Maj , 2021 av viktor2556 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 16 Maj , 2021 Ja, det mest syniska, är väl att det funkar garantitiden ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 16 Maj , 2021 Är det inte smartare att renovera enheten med LTP,HTP, filter och ångseparerararen. Blästra bort all färg. Alternativt köpa en ny enhet. Dom nya är inte målade på insidan👍 Vad jag vet är inte resterande del av bränslesystemet målat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
viktor2556 0 Postad 16 Maj , 2021 (redigerade) Vad jag tyckte var märkligt var att aluminiumet hade börjat ärja där färgen hade lossnat. Färgenloss och ärj hade även bara hänt ovandelen av "bränslebufferten" som ej ligger i direktkontakt bensinen. Det stormaskiga filtret i högtryckspumpen var heller inte fylld med färg utan med något som såg ut som ärjkristaller. Jag har plockat ut enheten och renoverat den, och använt färgborttagningsmedel för flyg (alu-skonsamt), samt blästrat med soda efteråt. Så eventuellt motsvarar den en av de nya varianterna som är omålade. Har läst lite skräckhistorier i andra forum där en insprutare har blitt igentäppt av färg/oxid vilket lett till totalhaveri av motorn när kolven smält(?) och låst sig. Ett bränslefilter på högtryckssidan för 170kr känns som en billig försäkring att slippa både motorstopp, motorhaveri samt framtida renoveringar på grund av aluoxid eller om det finns mer färg som kan lossa någon annanstans. Men att ett inte finns där från början får en att börja fundera på om det finns en bra anledning till det 🤔 Redigerad 16 Maj , 2021 av viktor2556 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 16 Maj , 2021 (redigerade) Om motorns bränslefilter är på låt säga 10micron och ditt nya på högtryck sidan är 5micron kanske du kan hitta ett primärfilter på 5? Borde gå att googla på om fel micron ger symtom. Jag har äldre efi motorn, där sitter inget filter på högtryckssidan. Sover jag sämre för det? Nej. Du kan alltid anodisera/kromatera aluminiumet. Att toppen är korroderad kanske är så logiskt att det behövs syre. Ren gissning. Redigerad 16 Maj , 2021 av Cobalt233 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
viktor2556 0 Postad 17 Maj , 2021 (redigerade) Problemet är ju att med VPs konstruktions så kommer partiklar som skapas efter motorns primärfilter att cirkulera i all oändlighet utan filter i den slutna insprutnings-slingan som består av lågtryck, högtryck och den vattenkylda bränslebufferten av alu som ärjar. Så om det blir lite efter primärfiltret så kommer det aldrig få möjlighet att fastna i ett utbytbart filter utan det kommer antingen sätta igen högtryckspumpen eller en insprutnings-ventil. Bilar är ju annorlunda konstruerade då insprutningens retur går tillbaka till bränsletanken där det på nytt kommer gå igenom primärfiltret innan det når högtryckspumpen. Redigerad 17 Maj , 2021 av viktor2556 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 17 Maj , 2021 Jo det är sant. Regulatorn har ett screen filter, dock ej utbytbart och inte alltid soppan tar den vägen. Kör på filter men eftersök om fel micron ger symtom. Primärfiltret är ganska standar och brukar finas i olika micron. När vi ändå pratar smuts tycker jag det är mer konstigt att min motor inte har något luftfilter utan bara ett flamskydd som inte alls är lika filtrerande som ett luftfilter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser