Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Flurry

Motorn Frivarvar

Rekommendera Poster

Hej! En kompis har en ryds 480 men en 30 hk Evinrude från 92. Problemet är att motorn bara går att köras med på extremt låga varv vid gaspådrag börjar motorn frivarva och det är precis som om neutralen hoppar i och man kommer ingenstans.. Vad kan det vara ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först så inte brytpinnen till propellern är skadad/av. Alternativt om propellern är vulkad mot en gummibussning, så kan det var den som är kass. Hoppar växelväljaren ur sitt läge vid gaspådrag? Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla min tråd om motorn som släpper greppet. Exakt samma fenomen. När kraften på propellern blir för stor så slirar det mellan axeln och propellern. Om Du har brytpinne så kolla den. Om Du har gummibussningar så har en del föreslagit att de kan limmas men jag köpte en ny propeller i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok.. Men kan den bara gå av när man är ute kör?? För detta hände bara sådär, vi körde maxgas och så heltplötsligt börjar den frivarva. Vi trodde först att motorn hade kokat, men efter att ha stått en natt blev den inte bättre, så det kanske är nått sånt, vet du hur man kollar det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, pinnen kan gå av bara sådär. Så här gör du(kan variera mellan motorer men detta är normalt hur det ser ut) 1. Lossa tändhattarna från tändstiften innan du börjar! Att mecka med propellern om motorn startar är inte bra! 2. På änden av propelleraxeln sitter normalt en sprint som går igenom axeln och en mutter som håller propellern på plats. Ta bort denna sprint. 3. Lossa muttern helt och dra loss propellern från axeln. 4. Där propellern har suttit på axeln, skall det finnas en liten pinne som går igenom propelleraxeln och sticker ut ca 5-10mm på varje sida om axeln. Detta är brytpinnen. Om du tittar på propellern, så ser du urgröpningar i denna vid axelhålet, där den skall liga an mot de delar av brytpinnen som sticker ut. Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-Tack Skall försöka göra detta till helgen då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Det är inte så att motorn sitter för för högt monterad så propellern suger luft... Kaviterar heter det kanske??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, då skall den sitta väldigt högt upp. Jag hade samma fel på min Mercury och det var mycket riktigt felet som nämns ovan. Motorn är lite för klen för att kavitera på det viset så att man upplever att det frivarvar och sedna skulle den ju få fäste för eller senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gummit i propellern är kasst det blir en ny propeller men fast att den inte är så stark så kan den visst kavitera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, rättning-mitt-åt. Min propeller kaviterar också men man märker tydligt skillnaden mellan att den kaviterar eller att propellern släpper från axeln. Det var det jag menade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill vara lite ful så kan du dra in ett par Skruvar eller nogåt i gummit så sitter den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så på min reservpropeller och det fungerade occkså fast det känns tryggare med en riktig propp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...