tobbesjufem 1 Postad 14 Maj , 2021 Mercruiser 4.3 mpi från 2004 Provstartade på land, den hoppade igång direkt, men just vid starten så slog det ut en rejäl gnista från generatorn. Generatorn verkade ge laddning efter det. Kollade inte jättenoga då jag bara körde ett par minuter, men startbatteriet hade 12,9V efteråt och ca 12,7V innan. Vad kan det bero på? Behöver man byta generatorn, eller kan det ha varit något som händer när den stått stilla hela vintern? Har bara ägt båten drygt ett år, men förra sommaren såg jag inget sådant de få gånger jag startade med motorluckan öppen. Jag är verkligen inte så kunnig på motorer och speciellt inte inombordare. Känns inte så bra med gnistor i motorrummet på en bensinare. Nån som kan ge några råd eller tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 14 Maj , 2021 (redigerade) Generellt kan gnistor uppstå vid både avbrott och kortslutning. I detta fall inne i generatorn. Så mycket mer kan man inte anta utan att undersöka innanmätet noggrannare. Lär ju synas om t ex en diod bränt sönder, eller om något sitter löst, som ger gnistor. Inte troligt att nåt kols kontakt mot släpringar mer än tillfälligt ger lite gnistor. Det går nämligen ingen större ström genom kole. Är inte så att det är dåligt kontakt, glappande kabelskor e t c på utsidan. Innan du kollar förskruvningar på kablar mm så är det nödvändigt att göra allt spänningslöst. Bäst är att lossa batterierna pluspoler. Vilken spänning kan du mäta över var och ett batteriers poler när motorn går? Redigerad 14 Maj , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbesjufem 1 Postad 14 Maj , 2021 (redigerade) Alla kabelskor verkar sitta fast bra. En plusledare låg bara nr millimeter från generatorns hölje (men ledaren är ju isolerad) så tycker inte det ska ha skett genomslag där. Bara startbatteriet inkopplat, förbrukning urkopplad pluspool vid provkörning. Hann inte mäta under gång, men är ganska säker på att generatorn laddade eftersom batterispänningen strax efteråt var 12.90V (mot ca 12,7 innan start). Törs man starta igen tror du? Minimal risk för bensinångor om luckan är öppen? Om det inte händer igen och jag testar starta några gånger, kanske det bara var en engångsgrej eftersom den stått stilla hela vintern. Eller är det här en sån där grej där man inte ska chansa? Redigerad 14 Maj , 2021 av tobbesjufem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 14 Maj , 2021 Bensinångorna är tyngre än luften och det skall mycket till om ångorna skall vädras ut bara med motorluckan öppen. Men du har väl en motorrumsfläkt..? Gnistblidning i en växelströmsgenerator är ju ett tecken på att någonting är fel. Även om den laddar just nu är det ju inte säkert att den gör det senare på säsongen, och då det där med gnistbildningen, jag skulle nog lämnat in generatorn för bedömning och eventuell åtgärd hos någon fordonselektrisk firma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Maj , 2021 Generatorn på den motorn borde vara gnistskyddad så att ingen gnista kan komma ut. Sitter det fel generator på motorn? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 Maj , 2021 En gång är ingen gång, vänta tills det händer två gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 15 Maj , 2021 1 timme sedan skrev Jorgen01: En gång är ingen gång, vänta tills det händer två gånger. Det blir ju inte bra i en båt med bensinmotor och ångor av dessa i motorrummet. Byt ut generatorn till en som är gnistskyddad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser