Lundin018 0 Postad 14 Maj , 2021 Hej Allt började så bra, ny båt och sommarvärme. Motor: AQ170 Drev: 280 Sjövattenkyld Motor renoverad av tidigare ägare med bl.a. ny avgaslimpa. Efter första turen ser jag att oljan är grå aktig. Men oljenivån verkar inte stiga. Motorn går klockrent. Tips på felkällor samt arbetsgång mottages. Vart bör jag börja? Hur ska jag gå tillväga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 824 Postad 14 Maj , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev Lundin018: Hej Allt började så bra, ny båt och sommarvärme. Motor: AQ170 Drev: 280 Sjövattenkyld Motor renoverad av tidigare ägare med bl.a. ny avgaslimpa. Efter första turen ser jag att oljan är grå aktig. Men oljenivån verkar inte stiga. Motorn går klockrent. Tips på felkällor samt arbetsgång mottages. Vart bör jag börja? Hur ska jag gå tillväga? Du har nog många punkter att gå igenom. Om du följer vattenintaget då ser du att först går det till ett filter (inte alltid om man nu saknar ett) sedan till vattenpumpen. Vattenpumpen sitter på kamaxel och har fiberpackning och kan läcka igen (nya pumpar har det ej) Sen har du oljekylaren som sitter under avgaslimpan, sitter oringar som kan vara dåliga eller dåligt monterade. Avgaslimpan kan läcka igenom. Ny avgaslimpa, hur vet du det? Många målar dom och sedan är den "ny". Denna limpa går inte att köpa utan att någon har gjort en kopia på den och då kostar den satan, är så dyr att man vill byta motor! Samma sak med motor, lite röd färg, sedan är den "nyrenoverad". Vad är gjort? Kvitton? Vem har gjort? Redigerad 14 Maj , 2021 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lundin018 0 Postad 14 Maj , 2021 Ok ok får börja med demontera vattenpump och oljekyl. hoppas det inte är toppen, men då bör man märka sämre gång kan jag tycka. Annars går det väl att utesluta med komptest. Inget kvitto:/ men ser ny ut, den skulle kostat 20 000kr i inköp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser