Jonnor 5 Postad 13 Maj , 2021 Hej Modellen har CDI:n under svänghjulet. Motorn misständer inte på land med spolmuff vad jag hör. När den är i vattnet kan den misstända vid alla varvtal men främst i mellanregistret. Problemet uppstod plötsligt. Den varvar inte ur, båten toppar 6knop mot 17knop innan felet, planar ej nu. Har jag motorkåpan avlyft kan jag dra i tändplattan (eller vad det är, vrider sig samband med att man gasar och spjället på förgasaren öppnas)Så varvar den betydligt mer och kan plana ut och gå rätt bra, tändplattan har ett stopp som den kan gå emot om man drar i den med fingret vid full gas men kommer aldrig i närheten av stoppet om jag inte drar i den. Felet är inte märkbart påverkat av kall/varm motor. Kan det vara att reedmembranet är dyngslut(ser ok ut)? Är det CDI-fel? Har hört nåt om låg och hög spole i tändplattan? Kan någon justering till tändningen ha släppt? Jag har: •Rengjort förgasaren. •Kollat sil och bränslepump. •Tömt tanken och bytt bränslet. •Bytt bränsleslang, anslutning och blåsa till tank. •Bytt stift. •Flyttat dödarknappen/kopplat bort dödmansgreppet från rorkulten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 14 Maj , 2021 När man gasar så ökar den förtändningen genom att vrida tändplattan via länkarmar, om tändningen inte följer med eller inte följer med korrekt, så går den skit och blir orkeslös. Kan länkarmarna hamnat ur läge på något sätt ? Men tycker också att den borde gå skit då, även på land... Var det du som la upp en filmsnutt på en motor som gick dåligt för några dagar sedan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonnor 5 Postad 14 Maj , 2021 1 timme sedan skrev touchwood: När man gasar så ökar den förtändningen genom att vrida tändplattan via länkarmar, om tändningen inte följer med eller inte följer med korrekt, så går den skit och blir orkeslös. Kan länkarmarna hamnat ur läge på något sätt ? Men tycker också att den borde gå skit då, även på land... Var det du som la upp en filmsnutt på en motor som gick dåligt för några dagar sedan ? Okej, jag kan inte se att några länkarmar skulle ha hamnat ur läge. Jag har inte lagt upp någon video, ska däremot fixa det och bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magis 10 Postad 14 Maj , 2021 motorer ska inte justeras med spolmuffar, avgaserna passerar genom proppen och är där inget motstånd(vatten) får du motorn feljusterad, jag gjorde samma misstag förra året då jag blev nybliven ägare till en 70hp johnson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonnor 5 Postad 14 Maj , 2021 2 timmar sedan skrev magis: motorer ska inte justeras med spolmuffar, avgaserna passerar genom proppen och är där inget motstånd(vatten) får du motorn feljusterad, jag gjorde samma misstag förra året då jag blev nybliven ägare till en 70hp johnson Ingen justering gjord än. Tack för info iallafall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonnor 5 Postad 14 Maj , 2021 (redigerade) 20210514_103427_001_001.mp4 Redigerad 14 Maj , 2021 av Jonnor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonnor 5 Postad 14 Maj , 2021 Video på tändplattan som inte når fram till stoppet. 20210514_103615_001.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magis 10 Postad 14 Maj , 2021 (redigerade) jag bifogar en länk till service/reparationshandböcker som kan vara bra att fördjupa sig i, jag fick göra helt ny tändinställning på min motor då jag tror förra ägaren bytt stator/tändplatta och fått dit dem fel, lättare än man tror att göra tändinställning och justera länkarmar, köp en tändinställningslampa 380kr (fick göra en vantskruv=justerbar) https://www.tinboats.net/manuals/ obs ekipaget gör INTE 44knop,felinställda enheter i Garmin. tack till Ålänningen som reagerade 🙂 Redigerad 14 Maj , 2021 av magis glömde viktiga saker 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonnor 5 Postad 22 Maj , 2021 (redigerade) 2021-05-14 vid 21:55 skrev magis: jag bifogar en länk till service/reparationshandböcker som kan vara bra att fördjupa sig i, jag fick göra helt ny tändinställning på min motor då jag tror förra ägaren bytt stator/tändplatta och fått dit dem fel, lättare än man tror att göra tändinställning och justera länkarmar, köp en tändinställningslampa 380kr (fick göra en vantskruv=justerbar) https://www.tinboats.net/manuals/ obs ekipaget gör INTE 44knop,felinställda enheter i Garmin. tack till Ålänningen som reagerade 🙂 Tack så mycket för hjälpen magis! Jag har justerat tändning osv efter denna manual utan resultat. Men hör och häpna! Upptäckte att den lilla "hylsan" med en skruv i som man justerar spjället vid full gas hade spruckit. Det har förmodligen hänt pga att fjädern som är inringad med blått på bifogad bild (som jag upptäckte skulle finnas i manualen) är borta och förmodligen orsakade en snärt som spräckte den, hylsan är ersatt(hylsan inringad med gult). Jag har provat att med fingret hålla tändplattan som fjädern skulle gjort hela registret och då går motorn bra! Jag hittar inte fjädern under kåpan däremot, så nu blir det att jaga rätt på en ny fjäder som nog kommer att lösa mitt problem. Redigerad 22 Maj , 2021 av Jonnor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 23 Maj , 2021 Spännande, följer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonnor 5 Postad 23 Maj , 2021 Fick tag på en hel begagnad fjäder gratis av en lokal båtnörd (fjädern kostar ca 1100:- ny!!!!!) Nu går den ok utom på tomgång där den tjyvstannar ibland men det ska nog en förgasarjustering avhjälpa. Toppade 19knop nu med GPS vilket är bättre än någonsin! Jag tackar för all hjälp denna gång. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 23 Maj , 2021 Gott, där ser man vad en liten fjäder kan ställa till det. 4 timmar sedan skrev Jonnor: (fjädern kostar ca 1100:- ny!!!!!) Helt vansinnigt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser