Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Falukocken

Sötvattenkylning ej sjövattenkylning

Rekommendera Poster

Ja då fick man lära sig nå nytt i kväll.

Trodde att sötvattenkylning VAR sjövattenkylning! Och när det inte var sötvattenkylning(som jag trodde var samma sak som sjövattenkylning).

Då sa man att det var ett slutet kylsystem.

Så, är det bättre med sötvattenkylning för motorn, även fast den går i en insjö?

Jag fattar ju att havsvatten gör att det kanske rostar mer i en motor som måste ha det som kylning, eller att saltet kan sätta igen kylkanaler efter några år.

Hur vet man vad motorn har för kylsystem?

Kan en och samma modell ha olika kylsystem.

Motorn som jag kollar in är en Volvo Penta v8 5.7 gi.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Falukocken:

Kan en och samma modell ha olika kylsystem.

Absolut!

Ett slutet system kan vara monterat från fabrik.

Ett slutet system kan vara eftermonterat.

Eller så är motorn sjövattenkyld.

 

Även i en insjö är ett slutet system bättre eftersom det inte tillförs syre (som finns i vattnet) hela tiden. Syret bidrar till att motorn rostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, är det lätt att se skillnad?

Jag menar, om nån som du berättar vad man ska kolla efter, när man är på båtinspektion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta v8 5.7 gi är inte inom mitt kompetensområde, men du får säkert bra svar ganska snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter en värmeväxlare om den är sötvattenkyld (slutet system)

Den ser ut som en tub (tjockt rör) ca 60-70 cm lång med lite slangar på.

Finns lite olika utföranden. En del sitter monterade horisontellt framför motorn och en del vertikalt på sidan av motorn.

Ett ex

image.png.32d991d986211c480222920d91e58c85.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Falukocken:

Ok, tack.

Jag tror att VP använder ett tillägg i namnet på motorn ifall den har slutet system från fabrik. Detta står dock ej på motorkåpan men borde stå i något av papperna du för men motorn / båten.

 

tillägger är -F , så den motor du tittar på heter alltså 5.7 Gi-F  om den fick slutet system från fabrik.

 

när du köper en beg. motor är ett fabriksmonterat system att föredra eftersom motorn aldrig varit exponerad för sjövatten och borde därmed vara fräsch i kylkanalerna.

 

tänk på att det ändå finns komponenter på du motor där det passerar sjövatten trots att den har slutet kylsystem. Dessa kan du behöva renovera eller byta beroende på dess skick/ålder. Dessa är avgasdelarna, oljekylaren samt värmeväxlaren. 
 

om båten nu vara gött i sötvatten håller dock dessa delar väldigt länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...