Falukocken 0 Postad 12 Maj , 2021 Ja då fick man lära sig nå nytt i kväll. Trodde att sötvattenkylning VAR sjövattenkylning! Och när det inte var sötvattenkylning(som jag trodde var samma sak som sjövattenkylning). Då sa man att det var ett slutet kylsystem. Så, är det bättre med sötvattenkylning för motorn, även fast den går i en insjö? Jag fattar ju att havsvatten gör att det kanske rostar mer i en motor som måste ha det som kylning, eller att saltet kan sätta igen kylkanaler efter några år. Hur vet man vad motorn har för kylsystem? Kan en och samma modell ha olika kylsystem. Motorn som jag kollar in är en Volvo Penta v8 5.7 gi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 12 Maj , 2021 2 minuter sedan skrev Falukocken: Kan en och samma modell ha olika kylsystem. Absolut! Ett slutet system kan vara monterat från fabrik. Ett slutet system kan vara eftermonterat. Eller så är motorn sjövattenkyld. Även i en insjö är ett slutet system bättre eftersom det inte tillförs syre (som finns i vattnet) hela tiden. Syret bidrar till att motorn rostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Falukocken 0 Postad 12 Maj , 2021 Ok, är det lätt att se skillnad? Jag menar, om nån som du berättar vad man ska kolla efter, när man är på båtinspektion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 12 Maj , 2021 Volvo Penta v8 5.7 gi är inte inom mitt kompetensområde, men du får säkert bra svar ganska snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 13 Maj , 2021 Sitter en värmeväxlare om den är sötvattenkyld (slutet system) Den ser ut som en tub (tjockt rör) ca 60-70 cm lång med lite slangar på. Finns lite olika utföranden. En del sitter monterade horisontellt framför motorn och en del vertikalt på sidan av motorn. Ett ex 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Falukocken 0 Postad 13 Maj , 2021 Ok, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 13 Maj , 2021 30 minuter sedan skrev Falukocken: Ok, tack. Jag tror att VP använder ett tillägg i namnet på motorn ifall den har slutet system från fabrik. Detta står dock ej på motorkåpan men borde stå i något av papperna du för men motorn / båten. tillägger är -F , så den motor du tittar på heter alltså 5.7 Gi-F om den fick slutet system från fabrik. när du köper en beg. motor är ett fabriksmonterat system att föredra eftersom motorn aldrig varit exponerad för sjövatten och borde därmed vara fräsch i kylkanalerna. tänk på att det ändå finns komponenter på du motor där det passerar sjövatten trots att den har slutet kylsystem. Dessa kan du behöva renovera eller byta beroende på dess skick/ålder. Dessa är avgasdelarna, oljekylaren samt värmeväxlaren. om båten nu vara gött i sötvatten håller dock dessa delar väldigt länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser