Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
klorentsson

Överhettad propelleraxelgenomföring

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Tresfjord 26 som förra säsongen läckte in en del vatten. Inför denna säsong har jag bytt talgflätan inuti "glandmuttern" och tryckt dit en klick propelleraxelfett.

 

Vid sjösättning häromdagen så kände jag på genomföringen och den var rejält varm! Känns inte normalt. Har dessvärre aldrig känt efter hur temperaturen varit tidigare säsonger, så jag har inget att jämföra med.

 

"Glandmuttern" har jag inte dragit åt särskilt hårt, så jag tycker inte att den borde göra så att det blir för varmt. Axeln roterar dessutom lätt och fint i hylsan.

 

Har läst i en del trådar i forumet, om att sjövatten ska tränga upp längs med propelleraxeln och kyla, men att man kan få problem med luftfickor här, speciellt vid sjösättning? Stämmer det? Jag har aldrig sett någon nippel eller skruv för att avlufta systemet så att sjövattnet tränger hela vägen fram till hylsan. Ska jag kanske släppa på "glandmuttern" helt, så som på bilden, köra propellern så att vatten kan tränga hela vägen fram, och sedan dra åt?

 

Har ni några tips & teorier?

IMG_3149.jpg

IMG_3152.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inte ut som om du har någon talgfläta i packboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden är tagen innan jag monterade i den nya talgflätan. Jag kan intyga att den sitter där.

 

Men även om talgflätan skulle saknas, så skulle väl inte det vara förklaringen till varför genomföringen blir så varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du linjerar motor och backslag mot axeln, så blir det någ bra. 

 

Men det har du väl gjort några gånger antar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Och vad finns andra änden på slangen, som är ansluten till den rostiga nippeln? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte vanligt att man har fast lagrad axeltätning. Har du trycklager och CV-axel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...