klorentsson 0 Postad 12 Maj , 2021 Hej, Jag har en Tresfjord 26 som förra säsongen läckte in en del vatten. Inför denna säsong har jag bytt talgflätan inuti "glandmuttern" och tryckt dit en klick propelleraxelfett. Vid sjösättning häromdagen så kände jag på genomföringen och den var rejält varm! Känns inte normalt. Har dessvärre aldrig känt efter hur temperaturen varit tidigare säsonger, så jag har inget att jämföra med. "Glandmuttern" har jag inte dragit åt särskilt hårt, så jag tycker inte att den borde göra så att det blir för varmt. Axeln roterar dessutom lätt och fint i hylsan. Har läst i en del trådar i forumet, om att sjövatten ska tränga upp längs med propelleraxeln och kyla, men att man kan få problem med luftfickor här, speciellt vid sjösättning? Stämmer det? Jag har aldrig sett någon nippel eller skruv för att avlufta systemet så att sjövattnet tränger hela vägen fram till hylsan. Ska jag kanske släppa på "glandmuttern" helt, så som på bilden, köra propellern så att vatten kan tränga hela vägen fram, och sedan dra åt? Har ni några tips & teorier? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 12 Maj , 2021 Det ser inte ut som om du har någon talgfläta i packboxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klorentsson 0 Postad 13 Maj , 2021 Bilden är tagen innan jag monterade i den nya talgflätan. Jag kan intyga att den sitter där. Men även om talgflätan skulle saknas, så skulle väl inte det vara förklaringen till varför genomföringen blir så varm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 13 Maj , 2021 Om du linjerar motor och backslag mot axeln, så blir det någ bra. Men det har du väl gjort några gånger antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 13 Maj , 2021 (redigerade) Och vad finns andra änden på slangen, som är ansluten till den rostiga nippeln? Redigerad 13 Maj , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 13 Maj , 2021 Inte vanligt att man har fast lagrad axeltätning. Har du trycklager och CV-axel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser