wahlis 23 Postad 12 Maj , 2021 Hej, Tänkte kolla med er om det är någon som bytt bränsleslag på en Volvo Penta och återanvänt nipplarna? Jag funderar på om man kan skära bort den delen som är pressad på slangen och sätta dit slangklämma istället, på så sätt återanvänder man rätt anslutningar på olika ställen där man byter slang. På min förra båt så bytte jag bränsleslangar och dessa satt med slangklämmor. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 12 Maj , 2021 12 timmar sedan skrev wahlis: Hej, Tänkte kolla med er om det är någon som bytt bränsleslag på en Volvo Penta och återanvänt nipplarna? Jag funderar på om man kan skära bort den delen som är pressad på slangen och sätta dit slangklämma istället, på så sätt återanvänder man rätt anslutningar på olika ställen där man byter slang. På min förra båt så bytte jag bränsleslangar och dessa satt med slangklämmor. /Wahlis Ta med dom gamla slangarna till en slangfirma så pressar dom på nya slangar på dina originalnipplar. Maskinpressade slangar är betydligt säkrare och tätare än slangklämmor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeppskatten1 34 Postad 12 Maj , 2021 Instämmer helt med att ta med till slangfirma och få nya slangar pressade på orginalnipplarna. Kostade några hundralappar för nya slangar med pressning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 12 Maj , 2021 Säger inte emot att det är bäst med pressning, men det funkar även att göra så som du skriver, dvs ta bort den pressade slangen och använda ny slang och slangklämmor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 12 Maj , 2021 Jag har haft problem med dieselbakterier och smuts i tanken. Bytte bränsleslangen (som faktiskt inte hade varit ett problem - bara för att vara duktig... Därefter läckte det in luft i den ena anslutningen efter den andra... När väl mina nya egeninförda problem lagts till dieselslemmet så hade jag nu ganska ofta problem. När väl allt är lufttätt, vilket enkelt testas med att suga med oljebytar-pumpen i slangen som går till matarpumpen på motorn - ser man luftblåsor i den transparenta sug-slangen kommer det inte funka vid full fart. Dieselslemmet i tanken kom aldrig till Racor (för-) filtret, det satte igen mina 3 90graders böjar på vägen dit... Efter att rengjort tanken och ersatt alla 90graders böjar (som plattar till flödet till 1,2mm passage - värst var min banjokoppling på tanken!) så kommer nu smuts till förfiltret som jag rengör enkel och byter insats på. Mitt råd: Bra slangklämmor fungerar bra till detta, det handlar och undertryck inte höga övertryck. Se till att smuts upp till 3-4 mm storlek kan komma från tanken till förfiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 13 Maj , 2021 Jag har aldrig förstått vad som är så bra med pressade anslutningar i bränslesystemet. Ofta är det vid dem det börjar läcka. Vanliga slangklämmor går att dra åt. För övrigt har nyare Volvo Pentamotorer inga pressade anslutningar, utan vanliga slangklämmor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 13 Maj , 2021 Men sitter själva pressningen ihop med nippeln eller är de fristående? Det är svårt att se hur detta är gjort utan att börja lossa, därav min fråga om någon annan gjort detta. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 13 Maj , 2021 6 minuter sedan skrev wahlis: Men sitter själva pressningen ihop med nippeln eller är de fristående? Det är svårt att se hur detta är gjort utan att börja lossa, därav min fråga om någon annan gjort detta. /Wahlis På min MD5 satt de ihop med slangen, inte kopplingen. Jag sågade isär pressningen på längden med en bågfil, och bröt loss med en tång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 13 Maj , 2021 "Pressningen" är en rund plåthylsa som träs på änden av slangen sen sätts nippeln i slangen. Det hela sätts därefter i ett pressverktyg som klämmer till alltihop från flera håll samtidigt. Resultatet blir en väldigt tät och stark fog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 17 Maj , 2021 Ikväll har jag monterat av mina bränsleslangar och även tagit bort pressningen på en slang så att nipplarna blivit rena. Det verkar inte varit något fel på gummit i den del som satt innanför mantlingen däremot föll ytterhöljet mer eller mindre i bitar så slangen är nog att klassa som uttjänt eftersom jag misstänker att den yttre delen skall skydda mot värme från motorn. Om metallskärmningen nås av värmen bör ju tempen öka i slangen när motorn blivit varm. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser