Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Fritz_Kraut

Yamaha 3.5 ac stannar

Rekommendera Poster

Jag håller på att ge upp med min sons Yamaha 3.5 ac (luftkyld) Den har inte startats på många år innan min son nyligen fick den.

Från början så gick den endast med choke vilket fick mig att rengöra förgasaren, först med diesel och sedan med ultraljudstvätt. All skit släppte och den startar på första rycket och går utan choke, men efter några minuter när man kör på nästan full gas så går motorn ner i varv för att senare stanna. Gnista finns och tändstiftet ser fint ut. Motorn verkar inte jättevarm. Efter några minuter så startar den igen och proceduren upprepas med med kortare tid mellan stoppen. Jag har även bytt bensinfilter och bränsleslang. Jag blir inte klok på vad felet kan vara. Några idéer? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur många procent olja blandar du i bensinen?

Stämmer det med vad motorn ska ha enligt instruktionsboken?

Använder du en olja för luftkylda motorer?

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Rascal:

Hur många procent olja blandar du i bensinen?

Stämmer det med vad motorn ska ha enligt instruktionsboken?

Använder du en olja för luftkylda motorer?

Blandar 1% enighet instruktionsboken. Oljan är vanlig 2t olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att tillföra startas nör motorn börjar dö. Återfår den då lite kraft och energi så ligger nog felet på bränsle. Annars är det nog elsidan du får kolla närmare på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev FIATX19:

Prova att tillföra startas nör motorn börjar dö. Återfår den då lite kraft och energi så ligger nog felet på bränsle. Annars är det nog elsidan du får kolla närmare på.

Tack, ska prova det. Jag funderar även på att koppla förbi bensinkranen, den verkar inte riktigt ok i funktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Fritz_Kraut:

Blandar 1% enighet instruktionsboken. Oljan är vanlig 2t olja.

Jag skulle prova med 2% och olja för luftkylda motorer, vet dock  inte vad du menar med "vanlig 2t olja. Jag tycker det låter som att den värmenyper????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Rascal:

Jag skulle prova med 2% och olja för luftkylda motorer, vet dock  inte vad du menar med "vanlig 2t olja. Jag tycker det låter som att den värmenyper????

Med vanlig 2t olja menar jag menar jag en olja om inte specifikt är för luftkylda motorer. Använder Q8 sprint 2t om jag minns rätt. Jag misstänker att problemen är bränsle och värme, i den ordningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Fritz_Kraut:

Med vanlig 2t olja menar jag menar jag en olja om inte specifikt är för luftkylda motorer. Använder Q8 sprint 2t om jag minns rätt. Jag misstänker att problemen är bränsle och värme, i den ordningen.

En del av bränslet är just oljan, och framförallt mängden olja. Jag har för mej att Yamaha gick ner till 1% ett kortare tag för att sedan återgå till 2% efter problem. För snålt med bränsle och därmed olja skapar lätt överhettning och ev värmenypning. En tvåtaktsolja för luftkylda motorer tål högre temperaturer utan att tappa smörjeffekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...