JohanW79 3 Postad 9 Maj , 2021 Hej! Har en VP Kad300 EDC med Dp-g drev,årsmodell 2005. I höstas innan upptagning hade jag lite problem att få i backen. Fick varva upp motorn en del och till slut gick den i med en duns. När jag idag skulle ta bort propellrarna för att byta anoder så kunde jag inte få i backen. Växel fram går att lägga i samt neutral. Jag hör att det ”klickar” i växelställdonet när jag lägger i en växel. Någon kunnig som har en idé om vad problemet kan vara? Tacksam för tips och ideér. //Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 9 Maj , 2021 Rostiga vajrar? Uttöjda vajrar? Något annat som behöver smörjas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 9 Maj , 2021 Hej Peter! Tack för tips,får kolla vajern när jag är nere vid båten nästa gång. Kan man smörja växelställdonet på något sätt? Funderar på om det kanske kärvar //Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 Maj , 2021 8 minuter sedan skrev JohanW79: Hej Peter! Tack för tips,får kolla vajern när jag är nere vid båten nästa gång. Kan man smörja växelställdonet på något sätt? Funderar på om det kanske kärvar //Mvh Johan Nu har jag 290 drev, och har haft 280 för längesedan på en annan båt. Gemensamt för dessa var/är att det är svårt att växla om vajern är för tajt spänd vid drevets växelförare. Vid friläge skall det vara några millimeters glapp i vajern, om den är för tajt åt ena eller andra hållet blir det svårt att få i växel framåt eller bakåt. Sedan kan det ju vara andra fel också, som @Peter_K nämnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 9 Maj , 2021 Tack för ytterligare bra tips,ytterligare en sak att kolla upp 👍😃 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 10 Maj , 2021 Hej igen! Om vajern skulle behöva bytas,kan man göra det när båten är sjösatt eller måste drevet plockas bort? //Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 10 Maj , 2021 Gokväll! 😃 Nu har jag varit nere i båten och tittat på växelställdonet och vajern. Allt rör sig som det ska vid växling men backen går ej i. Andra tips på vad felet kan vara? Som sagt så gick backen i när man varvade upp motorn en del men då med en duns....alltså ingen bekväm växling. Kan man behöva kalibrera EFC reglagen? //Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 11 Maj , 2021 19 timmar sedan skrev JohanW79: Gokväll! 😃 Nu har jag varit nere i båten och tittat på växelställdonet och vajern. Allt rör sig som det ska vid växling men backen går ej i. Andra tips på vad felet kan vara? Som sagt så gick backen i när man varvade upp motorn en del men då med en duns....alltså ingen bekväm växling. Kan man behöva kalibrera EFC reglagen? //Mvh Johan Om du tar bort kåpan över växelmekanismen kan du se om den rör sig som den ska. Lika mycket åt båda hållen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 11 Maj , 2021 Hej! 😃 Tack för svar. Växelmekanismen är växelställdonet antar jag? Jag tittade under växelställdonet där man ser att vajern sitter fast och den verkade röra sig fram och bak. Är det någon annanstans jag bör titta? //Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 11 Maj , 2021 1 timme sedan skrev JohanW79: Hej! 😃 Tack för svar. Växelmekanismen är växelställdonet antar jag? Jag tittade under växelställdonet där man ser att vajern sitter fast och den verkade röra sig fram och bak. Är det någon annanstans jag bör titta? //Mvh Johan Och då skall det vara litat slack i vajern i nutralläget. Sedan kanske du får kolla i andra ändan av vajern, i växelställardonet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 12 Maj , 2021 Hej! Det var i växelställardonet jag tittade 😊 //Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 Maj , 2021 44 minuter sedan skrev JohanW79: Hej! Det var i växelställardonet jag tittade 😊 //Mvh Johan Det kan ju vara där som slacket skall vara också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser