Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 9 Maj , 2021 (redigerade) Hej, Jag får en mängd larmpip när jag kör över ca 3500 varv, där varje pip också verkar sammanfalla med att motorn drar ner på kraft. Larmet försvinner om jag drar ner på gasen..... Jag har kontrollerat att inget vatten finns i bensinen, bytt bränslepump, tändstift, impellern, kollat kylningen/termostat. Någon som vet vad detta kan vara? Redigerad 9 Maj , 2021 av Mercruiser_4-3_MPI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 9 Maj , 2021 Bravo drev? (Låg oljenivå) antar att du kollat att temp och oljetryck är som det ska ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 9 Maj , 2021 Hej Johan, tack för tips. Ska titta på drevoljan imorgon (antar att det var det du menade?). Kanske är givaren/sensorn undertill som spökar? Temp och oljetryck ser ok ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 9 Maj , 2021 2 timmar sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI: Hej Johan, tack för tips. Ska titta på drevoljan imorgon (antar att det var det du menade?). Kanske är givaren/sensorn undertill som spökar? Temp och oljetryck ser ok ut. Ja precis, nivån på drevolja låg alt. trasig sensor . men.. men det borde inte bara pipa vid 3500 rpm utan så fort du startar. Fast lika bra o kolla, brukar vara en klassiker efter att man bytt oljan i drevet. Dvs du kan behöva fylla på efter du kört lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 11 Maj , 2021 (redigerade) Kort uppdatering: Var i båten idag och drevoljebehållaren var full. Provade att koppla ur båda sladdarna undertill men samma larm ändå. Så det innebär att sensorn undertill fungerar fint. Korrekt? Såg idag att oljetrycket stiger märkbart när jag gasar, vilket då gör att det larmar. Vad kan det bero på? Tidigare båtmek har tagit bort temostaten så nu direktkyld, så därför inget utslag på temp.mätaren. Tänker att jag ska byta oljetrycksgivare, det kan nog inte skada. Korrekt? Ska jag även byta oljesensor? Tacksam för alla tips och råd! Redigerad 11 Maj , 2021 av Mercruiser_4-3_MPI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 11 Maj , 2021 2021-05-09 vid 15:51 skrev Mercruiser_4-3_MPI: Hej, Jag får en mängd larmpip när jag kör över ca 3500 varv, där varje pip också verkar sammanfalla med att motorn drar ner på kraft. Larmet försvinner om jag drar ner på gasen..... Jag har kontrollerat att inget vatten finns i bensinen, bytt bränslepump, tändstift, impellern, kollat kylningen/termostat. Någon som vet vad detta kan vara? Har du kollat manualen eller förväntar du dig att vi ska göra det åt dig? 😐 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 11 Maj , 2021 Nästan 6 bar oljetryck är väl ganska högt? jag har för mig att det ligger på dryga 4 bar i normala fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 11 Maj , 2021 Bara jag som reagerar på ljudet? Går den på alla? Kan förvisso bero på videokvaliten 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 11 Maj , 2021 37 minutes ago, Kaj_Bjorkhagen said: Har du kollat manualen eller förväntar du dig att vi ska göra det åt dig? 😐 Kan inte hitta något om högt oljetryck i manualen? Bara om det är lågt oljetryck..... Som sagt, tacksam för ev ledtrådar eller tips 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 11 Maj , 2021 4 minutes ago, gusvo085 said: Nästan 6 bar oljetryck är väl ganska högt? jag har för mig att det ligger på dryga 4 bar i normala fall. Ja 6 bar är nog för högt, därav larmet. Vet du vad högt oljetryck kan bero på och vad jag kan göra åt det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 11 Maj , 2021 5 minuter sedan skrev mikaojje: Bara jag som reagerar på ljudet? Går den på alla? Kan förvisso bero på videokvaliten 👍 Ångrar mig, låter mycket bättre i 2a videon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 11 Maj , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI: Ja 6 bar är nog för högt, därav larmet. Vet du vad högt oljetryck kan bero på och vad jag kan göra åt det? Har du frågat BAB? Med tanke på att videon ligger på YT Redigerad 11 Maj , 2021 av Kaj_Bjorkhagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 11 Maj , 2021 18 minutes ago, Kaj_Bjorkhagen said: Har du frågat BAB? Med tanke på att videon ligger på YT Vem är BAB och var hittar jag denna person? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 11 Maj , 2021 3 timmar sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI: Vem är BAB och var hittar jag denna person? Born again boating. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 12 Maj , 2021 21 timmar sedan skrev Mercruiser_4-3_MPI: Kort uppdatering: Var i båten idag och drevoljebehållaren var full. Provade att koppla ur båda sladdarna undertill men samma larm ändå. Så det innebär att sensorn undertill fungerar fint. Korrekt? Såg idag att oljetrycket stiger märkbart när jag gasar, vilket då gör att det larmar. Vad kan det bero på? Tidigare båtmek har tagit bort temostaten så nu direktkyld, så därför inget utslag på temp.mätaren. Tänker att jag ska byta oljetrycksgivare, det kan nog inte skada. Korrekt? Ska jag även byta oljesensor? Tacksam för alla tips och råd! Kan du byta givarna själv så är det lika bra att göra det.Med mekaniker som felsöker brukar det sluta med rejäl faktura samt givarbyte ändå.Jag har gett upp och ersatt summern med en diodlampa.Ioförsig så är det väl varvtalsreduceringen man hör i samband med summern på din film och så är ju inte bra att köra för länge.Jag har t.o.m. blivit föreslagen att byta motorns styrenhet men kör vidare med min varningslampa som tänder sig då och då och motorn går som en dröm.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 15 Maj , 2021 Kort uppdatering. Idag bytte jag IAC, muffler och oljetrycksgivare. Går fint nu på tomgång nu men tyvärr samma larm/fel på högt varvtal fortfarande. 😞 Se dagens video nedan när jag kör på neutral/friläge. Ska testa att även byta oljetryckssensorn, det kanske är den som är knas. Kommer även sätta in en termostat i veckan så jag ser om motortemperaturen är ok. Vad tror ni om att installera en Vesselview mobile? Kan det underlätta felsökning? Tacksam för andra kloka idéer och förslag på lösningar. Fortsättning följer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercruiser83 0 Postad 18 Maj , 2021 Constant tone alarms are for: 1.) engine coolant temp overheat, 2.) low engine oil pressure, 3.) engine overspeed, 4.) exhaust manifold cooling temp overheat 5.) sea pump PSI low Constant beep alarms are for: 1.) low outdrive lube level. Two Alarm beeps every 60 seconds are for: 1.) Faulty cam, 2.) IAC, 3.) MAP, 4.) MAT, 5.) knock sensors. 6.) open/short in the engine cooling temp circuit 7.) open/short in fuel injector wiring circuit, 8.) open/short in oil PSI circuit, 9.) open/short in exhaust manifold cooling temp circuit, 10.) open/short in sea pump circuit, 11.) open/short in throttle position circuit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercruiser83 0 Postad 18 Maj , 2021 av vilken orsak är termostaten urtagen? gick den varm? när bytte du impeller senast? mvh / Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 18 Maj , 2021 (redigerade) Bytte impellern förra sommaren, så den ska vara ok. Motorn gick varm, visade sig vara termostaten som satt fast/inte öppnade sig. Nu är den direktkyld. Om jag skulle sätta i en ny termostat, måste jag då tömma hela kyltanken först? Eller går det att sätta i ny termostat direkt? Hur samla upp 20 liter kylvätska så det inte rinner ut i motorrummet....? Redigerad 18 Maj , 2021 av Mercruiser_4-3_MPI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercruiser83 0 Postad 18 Maj , 2021 (redigerade) termostaten går bra att skruva i, ligger ovan vattenytan. har du nyligen bytt drevoljan? Redigerad 18 Maj , 2021 av mercruiser83 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 18 Maj , 2021 Nej inte bytt drevoljan på ett tag, vad jag vet. Men testade att dra ut sladdarna undertill men larmet gick ändå. Så då funkar den sensorn i alla fall. Är du 100% vad gäller termostaten? Ser ut som den sitter på sidan?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 20 Maj , 2021 Uppdatering. Bytte oljetrycksensorn, men samma fortfarande samma problem 😞 Men såg att Vesselview och oljetrycksmätaren på panelen visar olika saker?? Vv: 3500 rpm, 462 kPa (67 psi, 4,6 bar) Panelen: 3500 rpm, 6 bar (87 psi, 600 kPa) Kan det vara detta som är problemet? Att något felaktigt ger för högt värde till instrumentpanelen och därför larmar det när mätaren når 6 bar? Vad är det som "instruerar" instrumentpanelen"?? Fick inga felkoder på Vv . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 15 Juni , 2021 Problemet löst! Båtmekanikern noterade att att "in-gear switch"en och "shift plate" (vad nu det heter på svenska?) var trasiga, vilket gjorde att motorn "trodde" att den gick i neutral när växeln var i. Det gjorde att motorn larmade på höga rpm för att skydda den mot att skadas för att den "trodde" att motorn gick i neutral.. Tack alla för all hjälp! Ser fram emot en lång och skön sommar nu.... 🙂 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 15 Juni , 2021 Tack för återkoppling, inte alla som gör.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 16 Juni , 2021 Tack för återkoppling i detta ämnet!Det är nästan Nobelpris till den som löser något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser_4-3_MPI 5 Postad 16 Juni , 2021 Ja, sommarens hjälte är Emil Haglund på Värmdö Marinpartner. 👍💪 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser