Georg_Ohm 4 831 Postad 13 September , 2021 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 13 September , 2021 11 minuter sedan skrev Georg_Ohm: startbatteriet sällan eller aldrig behöver laddas Jag anser att startbatteriet mår bra av att få lite laddning då och då för att självurladdningen inte ska få för stor effekt. Det håller batteriet i bra kondition. Sen spelar det naturligtvis roll hur mycket överkapacitet det finns i startbatteriet. Ligger man på gränsen så är det så klart viktigare att ”toppa upp” startbatteriet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 September , 2021 (redigerade) 4 minuter sedan skrev ChristerN: Jag anser att startbatteriet mår bra av att få lite laddning då och då för att självurladdningen inte ska få för stor effekt. Det håller batteriet i bra kondition. Sen spelar det naturligtvis roll hur mycket överkapacitet det finns i startbatteriet. Ligger man på gränsen så är det så klart viktigare att ”toppa upp” startbatteriet. ”Sällan” Motobåtsägarna behöver väl kanske inte tänka på det under den perioden båtan används dagligen, men resten av tiden är det nu bra att toppladda nån gång emellanåt, under vintern exempelvis. Solcellspaneler toppar ju bra, men inte då presseningen ligger på. Då är en liten laddare kopplad över en timer bra. Redigerad 13 September , 2021 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PerWe 10 Postad 13 September , 2021 Tack för era inputs. Baserat på detta borde jag inte behöva lägga ner så mkt tankeverksamhet gällande startbatteri och solcellsladdning😁 En separat/enkel installation utan krångligheter passar min elkunskap bäst 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser