Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
zorigo

Problem, bränsle till insprutarpumpen men inget bränsle till spridarna, diesel MD17c

Rekommendera Poster

20 timmar sedan skrev sanktanna:

Det är nog cirka ett par cm som kuggstången kan röra sig. När den är längst bakåt ger den max bränsle och i främre läget stryps det. Stålrullen brukar följa med bra när pumpen lyfts upp om armen hålles vid urtaget. Det är när den ska ner som den lätt kantrar och kan trilla av och ramla ner. Om samma pump ska tillbaka, kolla hur mycket packningar det ligger under den så att du kan lägga dit lika mycket.

Ingemar

Tack Ingemar för svar, jag vill bara dubbelkolla att jag förstått dig rätt. Du skriver ”När den är längst bakåt ger den max bränsle”, tolkar jag detta rätt om jag omformulerar det till ”När den är längst akterut ger den max bränsle”?

Med bästa hälsningar Hans Paulson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan man också säga för när stången skjuts till sitt främre ändläge stryps bränslet och motorn stannar.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

Så kan man också säga för när stången skjuts till sitt främre ändläge stryps bränslet och motorn stannar.

Ingemar

Tack Ingemar, håller du med om att på bilden nedan ser det ut som att stången sitter i sitt främre ändläge?

Med bästa hälsningar Hans Paulson

Änden på armen.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är längst fram är svårt att se på bilden. Tryck på armen med fingret så känner du väl om det är stopp eller om den går in mer.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev sanktanna:

Om den är längst fram är svårt att se på bilden. Tryck på armen med fingret så känner du väl om det är stopp eller om den går in mer.

Ingemar

Tack Ingemar

Vårt problem är att armen har fastnat så den går varken fram eller tillbaka. Vi får börja med att försöka smörja upp det hela. Jag har fått rådet att spruta in Omicron 636 Krypolja i tranmissionskåpan är det en rimlig första åtgärd?

Undrar Hans Paulson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skrev du inte tidigare att kuggstången fastnat? Varför ska du ta bort pumpen? Om ditt problem är att motorn inte startar så har du väl problemet här. Smörj och försök att rycka loss stången. Det brukar gå och sen smörj och dra den fram och tillbaka en massa gånger tills den går lätt.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev sanktanna:

Varför skrev du inte tidigare att kuggstången fastnat? Varför ska du ta bort pumpen? Om ditt problem är att motorn inte startar så har du väl problemet här. Smörj och försök att rycka loss stången. Det brukar gå och sen smörj och dra den fram och tillbaka en massa gånger tills den går lätt.

Ingemar

Jag ber verkligen om ursäkt för min otydlighet. Det var en motormekaniker som gav mig rådet att demontera insprutningspumpen och lämna den till service, därför sökte jag hjälp för denna åtgärd. Jag fick rådgivning via telefon, jag förstår nu att rådet berodde på ett missförstånd. Mekanikern trodde, liksom jag, att kuggstången fastnat i öppet läge.

Nu förstår jag att - när kuggstången är längst förut är bränslet strypt och när kuggstången är längst akterut ger den max bränsle. Insikten att min kuggstång sitter i strypt läge förändrar hela bilden. Som du påpekar räcker det förhoppningsvis med att smörja upp det hela. 

 

Jag har fått rådet att spruta in Omicron 636 Krypolja i tranmissionskåpan är det en rimlig första åtgärd eller bör jag smörja upp kuggstången med något annat?

 

Undrar Hans Paulson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder vanlig motorolja. Det du skriver om går säkert också bra.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-20 vid 17:33 skrev sanktanna:

Det är nog cirka ett par cm som kuggstången kan röra sig. När den är längst bakåt ger den max bränsle och i främre läget stryps det. Stålrullen brukar följa med bra när pumpen lyfts upp om armen hålles vid urtaget. Det är när den ska ner som den lätt kantrar och kan trilla av och ramla ner. Om samma pump ska tillbaka, kolla hur mycket packningar det ligger under den så att du kan lägga dit lika mycket.

Ingemar

Hej Ingemar, tack för alla råd. Vår motormekaniker har nu konstaterat att mittkolven på insprutningspumpen har skurit så hårt att det inte går att rubba kuggstången trotts åtskilliga försök med olja och terpentin (tror jag det var). Olyckligtvis sitter kuggstången i fel läge så det går därmed inte heller att lyfta upp insprutningspumpen. Enligt mekanikern innebär detta att vi måste lyfta ut motor och att vi troligen måste försöka hitta en ersättningsmotor.

Har du någon idé hur vi kan få loss insprutningspumpen under rådande omständigheter?

Känner du till någon som har en MD17C till salu?

Med bästa hälsningar Hans Paulson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den möjlighet jag kan se i detta läge är nog att om ni tar ur motorn, montera bort backslag och transmissionskåpan. Då kan ni montera bort armen så den lossar från pumpen. Sen går det nog att lirka ut pumpen ur hålet när ni fått bort tappen. Tyvärr så vet jag ingen sådan motor till salu.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bojesper:

Absolut.👍

 

Du vänliga själ. Är detta kuggstången?

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara mer exakt, med hjälp av tappen inom den röda ramen på bilden kan kuggstången föras till vänster och höger i bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...