Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Stormfocken

Fråga om summer md5b

Rekommendera Poster

Hej!
Fick motorstopp (md5, troligen md5b, från 1980) pga tamp i propellern i helgen. Motorn sitter i en Albin 78. Idag fick jag bort tampen och provstartade motorn, som gick igång. Alla tre lamporna på panelen lyser när man vrider på nyckeln och släcks när motorn startat. Så långt allt bra. Men summern som ska ljuda när lamporna lyser har tystnat helt. Summern fungerade som den skulle innan motorstoppet. Det verkar konstigt att motorstoppet fått summern att gå sönder?

 

Och nästa fråga är hur man löser problemet. Kan man köpa en ny? Eller laga den? 

 

Tacksam för alla svar om hur summern funkar. Läste i md5-for-dummies att om en lampa går sönder så slutar summern att ljuda, men uppenbarligen gäller inte det omvända.

 

(Ny i forumet så jag råkade först posta detta i Elbåtssnack.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att köpa en ny summer. Jag köpte en hos Hjertmans för ett par hundra.

 

Du kan kolla om summern låter genom att koppla ström direkt till den från batteriet. 

 

6:an är summern i bilden

image.thumb.png.6396e1a6910a6671f866d266195984ad.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tipsade i en annan tråd där summern bar sig konstigt åt, att firma Conrads, har en väldigt snarlik eller precis likadan, för knappt 40 kr plus frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Och kopplingsschemat kan vara bra att ha framöver också, om något annat går sönder!

När jag seglade sist så lät dock summern igen, så jag gissar på någon typ av glapp. Ska försöka kolla lite noggrannare under sommaren.

 

(För den som vill läsa fler svar så finns samma fråga i El-snacksdelen av forumet, som hamnade där då jag är ny på forumet.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Stormfocken:

Stort tack! Och kopplingsschemat kan vara bra att ha framöver också, om något annat går sönder!

När jag seglade sist så lät dock summern igen, så jag gissar på någon typ av glapp. Ska försöka kolla lite noggrannare under sommaren.

 

(För den som vill läsa fler svar så finns samma fråga i El-snacksdelen av forumet, som hamnade där då jag är ny på forumet.)

Njae, jag hade nog hellre trott att det är oljigt och kladdigt på givaren så ett en liten krypström går mellan givarens anslutning och motorblocket. Dessa pizeoelektriska signalgivare är så himla lättdrivna så det räcker med en rätt så liten ström för att dom skall ge iallafall ett litet irriterande ljud ifrån sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-17 vid 21:20 skrev Georg_Ohm:

Njae, jag hade nog hellre trott att det är oljigt och kladdigt på givaren så ett en liten krypström går mellan givarens anslutning och motorblocket. Dessa pizeoelektriska signalgivare är så himla lättdrivna så det räcker med en rätt så liten ström för att dom skall ge iallafall ett litet irriterande ljud ifrån sig.

Förlåt en kanske dum fråga, men var sitter givaren och dess anslutning (till summern)? 

 

Summern piper en kort stund ibland under gång med motorn, ibland lite längre. Slutar av sig själv, eller gör något med gas/växelspaken (t ex växlar). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Stormfocken:

Summern piper en kort stund ibland under gång med motorn, ibland lite längre. Slutar av sig själv, eller gör något med gas/växelspaken (t ex växlar). 

Summern är kopplade till de tre varningslamporna; laddning, oljetryck och temperatur. Om det piper till, och om det slutar när du gasar (vet inte vad du menar med att växla), så kan det vara remmen till generatorn som slirar och ger dålig laddning.
Kolla spänningen på remmen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, jag tror remmen är bra spänd och den är ganska ny - tror kanske det är krypströmmar som Georg_Ohm skrev om tidigare i tråden, men jag vet inte var givaren sitter för att få ren den från olja. Den läcker lite olja men pipandet har fortsatt efter en översiktlig rengöring av motorn och motorrummet.

 

Men om det är remmen, så piper den alltså till för att batteriet inte laddas, pga att remmen slirar?

 

Det kan inte gärna vara pga av temperatur, då motorn inte behöver ha gått så länge (dvs den kan ogärna ha blivit för varm?

 

Oljetrycket - oljenivån står mittemellan min och max på stickan. Ska prova att fylla på till max och se om det påverkar positivt. 

 

Sist det hände slutade pipandet när jag lade i backen (och gasade till) - höll på att lägga till vid brygga.

 

Det piper oftast så kort stund att jag inte hinner titta till panelen, för att se vilken lampa som lyser men en gång fick jag en snabb glimt och då verkade alla lysa och tankmätaren gick i botten, men jag skyndade mig att stänga av motorn (vågade inte ha igång den då det hela verkade så konstigt).

 

Tacksam för all hjälp för att lokalisera felet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Stormfocken:

Det piper oftast så kort stund att jag inte hinner titta till panelen, för att se vilken lampa som lyser men en gång fick jag en snabb glimt och då verkade alla lysa och tankmätaren gick i botten, men jag skyndade mig att stänga av motorn (vågade inte ha igång den då det hela verkade så konstigt).

Ja, är det ALLA som lyser låter det som jordfel eller något liknande. Följ kablarna från panelen och kolla om det finns någon kontakt som glappar. På min MD5 sitter det en rad med kontakt typ ”sockerbitar” mellan motor och panel, men vet inte om det är standard. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Stormfocken:

Tackar, jag tror remmen är bra spänd och den är ganska ny - tror kanske det är krypströmmar som Georg_Ohm skrev om tidigare i tråden, men jag vet inte var givaren sitter för att få ren den från olja. Den läcker lite olja men pipandet har fortsatt efter en översiktlig rengöring av motorn och motorrummet.

 

Men om det är remmen, så piper den alltså till för att batteriet inte laddas, pga att remmen slirar?

 

Det kan inte gärna vara pga av temperatur, då motorn inte behöver ha gått så länge (dvs den kan ogärna ha blivit för varm?

 

Oljetrycket - oljenivån står mittemellan min och max på stickan. Ska prova att fylla på till max och se om det påverkar positivt. 

 

Sist det hände slutade pipandet när jag lade i backen (och gasade till) - höll på att lägga till vid brygga.

 

Det piper oftast så kort stund att jag inte hinner titta till panelen, för att se vilken lampa som lyser men en gång fick jag en snabb glimt och då verkade alla lysa och tankmätaren gick i botten, men jag skyndade mig att stänga av motorn (vågade inte ha igång den då det hela verkade så konstigt).

 

Tacksam för all hjälp för att lokalisera felet!

Tankmätaren har ingenting med detta att göra.

 

Direkt efter start får generatorn arbeta hårt under en stund, då den skall ersätta det som startmotorn nyss förbrukade, då går generatorn tungt, och om man har tendens till slirande drivrem, är det då den slirar.

Gasar man till och höjer varvtalet är det det vanligaste att det slutar att slira, hur motsägelsefullt det än låter, men det kan ju naturligtvis också slira mer. Det finns någon slags klisterspray, brukar heta "Belt spray"  som man kan spraya (försiktigt) på remskivor och rem, efter det att man försäkrat sig om att remmen är i god kondition och rätt spänd. Man kan ju även tvätta/avfetta remskivorna med isopropanolalkohol,  inte sällan kan det ju bli lätt kladdigt av olja på remmar och remskivor.

 

På min motor har jag ett "kommunikationsfel" alla kablarna från motorn fram till motorpanelen är anslutna i en större multikontakt i en kopplingsbox uppepå motorn, denna kontakt är inte bra, och när den glappar får jag allehanda konstiga larm på instrumenttavlan, varvräknaren hänger sig, voltmetern visar noll, tre-fyra varningslampor lyser och larmet tjuter, första gången detta hände blev jag rädd och återvände till hamnen. Nu har jag säkrat den där kontakten med ett buntband så nu sitter den i läge. Jag tänkte att det kan vara liknande kontaktproblem hos dig.

 

2 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, är det ALLA som lyser låter det som jordfel eller något liknande. Följ kablarna från panelen och kolla om det finns någon kontakt som glappar. På min MD5 sitter det en rad med kontakt typ ”sockerbitar” mellan motor och panel, men vet inte om det är standard. 

"Sockerbitar" ombord är av ondo! Klart det finns olika kvaliteter av sådana, men det kan bli dåligt kontakt, oxid och så. Man kan dra åt skruvarna så hårt att man krossar kabeln, eller så blir det ett brott där kabeln böjs strax efter anslutningen.  Om minusanslutningen är bristfällig kan det vara flera funktioner samtidigt som fallerar.

 

Jag vet inte var oljetrycksgivaren sitter på MD5, men det är vanligt att dom sitter i närheten av oljepumpen eller oljefiltret. Se om du finner någon vit/brun kabel på motorn, den går med stor sannolikhet till oljetrycksgivaren, Volvo-Penta brukar vara konsekventa med färgerna på kabelisoleringen, och vit/brun brukar vara till oljetrycket.

 

Jag vet också, att "förr i tiden" när det fortfarande betade mammutar utanför Pentas kontor på Gropegårdsgatan, att då hade man problem med oljetrycksgivarna, det jag minns var att dom läckte ut olja... Så det kan ju vara ett givarproblem också, men det är väl det sista man kollar, efter övrig felsökning.

Det är ju så att man är rätt illa ute när man är så förvirrad att man är övertygad att kompassen, GPS:en och då oljetrycksgivaren visar fel och då navigerar eller vidtar åtgärder utifrån dessa felbedömningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stort tack för alla svar! Nu har jag något att jobba med så får vi hoppas pipandet försvinner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick idag en god titt på vilken lampa som lyser när det piper och det är ampere, så kommer spänna upp remmen till generatorn lite till. Men hur hårt ska den normalt sitta? Stenhårt? Så den inte går att trycka in alls? Nu sitter den så att jag kan trycka in den ca en centimeter utan att ta särskilt mycket. 

 

Remmen känns inte kladdig av olja utan är ren, torr (inte uttorkad) och fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en bra manual på nätet, sök på MD5 for dummies. Här beskrivs det mesta.

 

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej alla!

Och stort tack för alla svar och hjälp! Nu har jag hunnit både skruva och segla med båten och lyckats få bort pipandet! Skönt! Och stort tack igen för alla svar!

 

Troligen var det remmen som slirade, åtminstone försvann pipandet när den torkats av och spänts upp. Förutom att remmen fixats så lagade jag luckan som täcker instrumentpanelen, så att man nu lätt kan se lamporna om det skulle börja pipa igen. Och i samband med det så kollade jag sladdarna bakom panelen och ja, där sitter en rad med sockerbitar (som ser ut att vara i bra skick).

 

I övrigt fick motorn en översiktlig översyn och all olja och kladd torkades bort, motorrummets dämpande mattor fixades till och annat som är lätt att skjuta upp när man hellre seglar än mekar. Så ibland är mindre fel en bra port in till att sköta om motorn bättre! :)

 

Stort tack igen!

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick ordning på det!

 

Även roligt att få lite återrapportering, det borde vi alla tänka på att göra lite oftare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...