Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Gäst Markus

Sprucken växelhus

Rekommendera Poster

Gäst Markus

Hej Jag köpte en 50hp Johnson /70 eller 80 talet / motor med sprucken växelhus /gamle ägaren sade att den sprack pga vatten i den i vintras /.Jag undrar am man kan använda fett som man använder i drivknutar till ex.istället för olja ? Undrar därför att man kan nog fixa till den så att det blir ganska tätt faast inte oljetätt.Tycker det är synd o slänga en bra motor , och en annan växelhus är det nog väldigt svårt o hitta. mvh Markus ppooccaa@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Markus

Hej igen tack för länken. en fråga till, inne i växelhuset finns en kabel som verkar vara lös , är det ngn slags olje nivå givare ? mvh Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

Hej Tack för linkar, verkligen bra ! Jag vet inte riktigt vad det är för motor. model RK26S Serial B100708 Kan ngn hjälpa till och säga vad det är för motor ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde någon typ av aluminiumpulver och härdare till ett Alpha 1 drev en gång i tiden. Höll alla år jag hade den och de år en bekant ägde båten efter mig. Nu vet jag inte vem som äger och kan inte kolla. Om jag bara kunde komma på vad företaget jag köpte pulvret från heter... ligger iaf i Spånga. Är det intressant kan jag försöka luska reda på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan. testa ring till pampas marin.(ligger i solna trakten) köpte ett till min idag. kanske även har nått till dig . Värt ett försök !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

Visst är det intressant - pulvert .Vexelhuset hade spruckit ca 1 cm innan propellen.Sprack runt om. Jag försökte svetsa /lämnade till proffs/ men de fick inget bra resultat.Lämnade till CNC firma som borrade och gängade 4 st hål i närliggande fast(som ej roterar)del.tänkte borra 4 hål i vexelhuset och skruva ihop det.Problemet är att få det tätt och då menar jag oljetätt.Då tänkte jag istället för olja använda flygplans fett /MOBIL Aviation Grease SHC 100 Synthetic Grease/för då är det betydligt lättare.Men först o främst ska jag testa o få igång motor - och då har jag en fråga .... Kan man torrtesta o starta motorn en kortare stund ? -som sagt jag kan inte sätta den i vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

@Bosse tack för länken , det stämmer säljare visste nog inte det heller.Motorn följde med båten så jag har inget imot säljaren. Alla råd är välkomna mvh Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...