Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Knibbem

Yanmar Yse 12 . Svårartad varm.

Rekommendera Poster

Hej! Ska åka och ev köpa en örnvik 610 imorgon med en yanmar  yse 12. 

 

Ägaren har bytt kolv, kolvring, impeller. 

 

Startar lätt när den är kall, men så fort den blivit varm ska den vara svårartad. Går tydligen starta när den är varm  men måste dra av gasen direkt då den startat  Aldrig haft en yanmar men googlat och läst om . Fel ventilspel, regulator inställning , kass nål, mm

 

Tänker att det inte borde vara bränslerelaterat då den startar lätt när den är kall?

 

Behöver tips på vad man kan kontrollera innan. Köp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad föranledde byte av kolv och kolvringar?

(Gissningsvis kolvringar.) 

 

Blev cylinderloppet honat?

 

Justerades kolvringarnas ändspel? 

 

Kanske kolla skicket på spridaren... Så att strålbilden är den rätta. 

 

En liten bifråga... Hur är det med motorns arbetstemperatur?

Sjövattenkyld, så ska termostaten vara helt öppen vid 57 grader, tror jag det var. 

Något högre om den är, sötvattenkyld. 

 

När motorn väl går... Går den jämnt och fint... Alltså håller den inställt varv t ex 15 minuter? 

Jag brukar smörja reglage- axeln för gasen, med någon droppe olja. 

Och lufta på våren enligt instruktionerna. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Cobalt233:

Tändspolen vill jag minnas kan ge samma symptom 

Dåligt med tändspole på en diesel... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eld-:

Dåligt med tändspole på en diesel... 

Ja det har du rätt i, läste inte så noga. Nu får man sitta här och skämmas 😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Hybro:

Och vad föranledde byte av kolv och kolvringar?

(Gissningsvis kolvringar.) 

 

Blev cylinderloppet honat?

 

Justerades kolvringarnas ändspel? 

 

Kanske kolla skicket på spridaren... Så att strålbilden är den rätta. 

 

En liten bifråga... Hur är det med motorns arbetstemperatur?

Sjövattenkyld, så ska termostaten vara helt öppen vid 57 grader, tror jag det var. 

Något högre om den är, sötvattenkyld. 

 

När motorn väl går... Går den jämnt och fint... Alltså håller den inställt varv t ex 15 minuter? 

Jag brukar smörja reglage- axeln för gasen, med någon droppe olja. 

Och lufta på våren enligt instruktionerna. 

 

Kolv/kolvring bör väl bytas efter X antal timmar? Vet ej om honing blev gjord ska fråga imorgon då jag är på plats. Men enligt googlande verkar regulatorinställing behövas göras årligen? Hur kolla spridare på plats blir väl aningen svårt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt som är direkt värmerelaterat. 

Ventilernas tätning mot ventilsäten. Tänker då mest på avgasventilen. 

 

Om du lyfter av toppen, låt avgaskröken sitta kvar. Den är svår att lossa.

Men kolla skicket på den om den är av gjutjärn. Rostar sönder invändigt, vilket gör att kylvatten inte kan ledas rätt. Dvs in i avgasslangen. En del kan då komma in i motorn. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridaren måste lossas, vilket ofta inte lär sig göra utan tårar. 

Så ansluter man

dieselledningen på nytt fast med spridaren riktad i en glasburk. 

Halvgas och kör runt motorn, då kommer helst en bred dusch vartannat varv. 

En smal stråle är fel. 

 

Ladda ned serviceanvisning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

Nåt som är direkt värmerelaterat. 

Ventilernas tätning mot ventilsäten. Tänker då mest på avgasventilen. 

 

Om du lyfter av toppen, låt avgaskröken sitta kvar. Den är svår att lossa.

Men kolla skicket på den om den är av gjutjärn. Rostar sönder invändigt, vilket gör att kylvatten inte kan ledas rätt. Dvs in i avgasslangen. En del kan då komma in i motorn. 

 

Fann detta i en gammal tråd också. Lyfter man toppen behövs väl en ny packning? En annan fråga går det starta dessa motorer utan kylning på land utan att impeller skadas ? Eller behövs kylning. Då den står på land 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Spridaren måste lossas, vilket ofta inte lär sig göra utan tårar. 

Så ansluter man

dieselledningen på nytt fast med spridaren riktad i en glasburk. 

Halvgas och kör runt motorn, då kommer helst en bred dusch vartannat varv. 

En smal stråle är fel. 

 

Ladda ned serviceanvisning. 

Aha ok. Ja jag såg den skulle vara 15 grader 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn helrenoverades 2001, ännu ingen regulator- inställning. 

Men tuffar på utmärkt, efter luftning och koll av ventilspel. 

 

Har rätt bra koll på handhavandet... 

 

Om du vill kan jag länka till min båttråd i ett annat forum. 

Där berör jag allt, o lite till om min Cumulus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Knibbem:

Fann detta i en gammal tråd också. Lyfter man toppen behövs väl en ny packning? En annan fråga går det starta dessa motorer utan kylning på land utan att impeller skadas ? Eller behövs kylning. Då den står på land 

Nej impellern skadas.

Men du bör i vart fall varje vår kolla skicket på impellern. 

 

Och det går inte att bara koppla vatten med slang till pumpens inlopp! Då riskerar du att skada motorn. 

Kommer mer utförligt svar senare. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Motorn helrenoverades 2001, ännu ingen regulator- inställning. 

Men tuffar på utmärkt, efter luftning och koll av ventilspel. 

 

Har rätt bra koll på handhavandet... 

 

Om du vill kan jag länka till min båttråd i ett annat forum. 

Där berör jag allt, o lite till om min Cumulus. 

Gärna. Läste även en som fick råd att kolla ventilspelet.  då motorn blivit varm så kanske inte ventilerna stänger helt vilket ger dålig komp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så kan det vara. 

 

Gissningsvis så går ventilkåpspackningen sönder. 

Köp ett ca 1.5 mm ark på

t ex Biltema. Några hålpipor och en brytbladskniv är då bra, att ha. 

 

Dra runt motorn tills båda ventilvipporna vippar. Det är läget för, att justera. 

Dra inte åt någon mutter för hårt bara. Känn efter när du lossar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här kommer lite av mina, skriverier om och kring min båt. 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4494188#p4494188

 

Gissar att det går att scrolla upp eller välja sida 1, om du är nyfiken på mitt båtåkande o båt. 

Kanske nåt du kan använda. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Hybro:

Jo, så kan det vara. 

 

Gissningsvis så går ventilkåpspackningen sönder. 

Köp ett ca 1.5 mm ark på

t ex Biltema. Några hålpipor och en brytbladskniv är då bra, att ha. 

 

Dra runt motorn tills båda ventilvipporna vippar. Det är läget för, att justera. 

Dra inte åt någon mutter för hårt bara. Känn efter när du lossar. 

 

Få se ifall jag ens får göra det för ägaren.. önskar man hade en båtkunnig person som kunde följa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad ska kompressionen vara på en sådan motor? tänker att jag börjar kolla där när den är kall, sedan varm. då kan man utesluta att det skulle vara dålig, kolv / ring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dessa motorer har inget glödstift, utan startar endast på kompression. 

Och det gör den ju, i vart fall när den är kall. Vilket tyder på tillräcklig kompression. 

 

Tror inte en mätning då tillför något. 

 

För att mäta, måste du lossa spridaren, och trycka komp- mätaren mot hålet. Så köra startmotorn.  

Blir svårt att göra på en varm motor. 

 

På en diesel är det s a s rakt  insug utan spjäll. 

Gasa gör man genom att spruta in mer eller mindre diesel. Så i vilket läge gasen då står, spelar i gen roll. 

 

Såg nu vilken båt motorn sitter i. 

Gissningsvis många gångtimmar på motorn i förhållande till den i min segelbåt. Seglar mesta delen av tiden. 

Motorn går på max halvgas, typ 100 timmar om året. 

 

Detta är slitstarka motorer, från början konstruerade för att t ex pumpa vatten, dygnet runt i varma länder. 

 

Kvitton på köpta delar, kan väl vara bra, för att visa att viss renovering skett genom åren. 

 

Polaren bytte kolv och ringar i just en YSE förra året. De såldes som en komplett sats. 

Kanske var likadant för förre ägaren. 

 

Blir det köp, så kolla vevhusventillationen, så att den inte kläggat igen... Sitter på babords sida av motorn. 

Kan orsaka att motorn rusar, om inte oljeavskiljare leder ned olja till Ev huset. 

 

Funderat på saken... Är förmodligen avgasventilen som inte tätar ordentligt vid varm motor. 

 

Finns, inte så mycket att välja på. 

Nya kolvringar som inte tätar, p g a att de inte slits in, då loppet ev inte blev honat. 

Loppet är förmodligen inte helt cylindriskt, då motorn har liggande cylinder. Och helst ska då kolvringar a slitas in, såvida inte cyliderfoder med tätningar byts. 

Därtill tvåventiler. 

 

Inget annat. 

 

Regulator mm funkar ju. 

 

Minns jag rätt har Davids Mekaniska i Göteborg, god tillgång på begagnade Yanmarmotorer i YS-serien. 

 

Kul att följa... 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

Dessa motorer har inget glödstift, utan startar endast på kompression. 

Och det gör den ju, i vart fall när den är kall. Vilket tyder på tillräcklig kompression. 

 

Tror inte en mätning då tillför något. 

 

För att mäta, måste du lossa spridaren, och trycka komp- mätaren mot hålet. Så köra startmotorn.  

Blir svårt att göra på en varm motor. 

 

På en diesel är det s a s rakt  insug utan spjäll. 

Gasa gör man genom att spruta in mer eller mindre diesel. 

 

Såg nu vilken båt motorn sitter i. 

Gissningsvis många gångtimmar på motorn i förhållande till den i min segelbåt. Seglar mesta delen av tiden. 

Motorn går på max halvgas, typ 100 timmar om året. 

 

Detta är slitstarka motorer, från början konstruerade för att t ex pumpa vatten, dygnet runt i varma länder. 

 

. Ok. Det lät ju krångligt. Och du har ju rätt iom att den startar kall. Nästa fråga, vart beställer man reservdelar till en yanmar? Försökt hitta på nätet men säljer endast få saker. 

Nästa

6 minuter sedan skrev Hybro:

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska lyssna med polaren. 

 

Tror det var Lidköping eller Mariestad. 

 

Min motor tar ca 0.8 liter i timmen, då jag håller 5 knop, med dryg halvgas. 

 

Du kan ju fråga så där i förbifarten hur mycket som nuvarande ägare tankar på en säsong... På så vis får du en hyfsad koll på antalet gångtimmar, sen renovering

e t c. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör gärna det! Yes ska fråga , ska se ifall han har kvitton kvar också. Och varför det blev bytt. Om vevlager blev kollat i samma veva. 

 

Tack för tipsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

YSE motorerna brukar ha vevstart monterat. Elstart var tillbehör som dom oftast också har.

 

När du försöker återstarta motorn när den är varm, går den "lätt" då? Dvs verkar det vara mindre kompression? Då är det troligen en ventiljustering som behövs.

 

Det är lätt att testa om du använder vevstarten för då går du lätt förbi kompressionstakten.

 

en annan sak är "dekompen", en lite spak på toppen. Den trycker ner en ventil för att möjliggöra vevstart. om den kärvar eller är feljusterad så kan den hålla en ventil öppen så att kompressionen uteblir.

 

Om det verkar vara normal kompression så är det bränsle sidan som strular.

 

Kan du ta en bild på framsidan av motorn och en bild lite uppifrån?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste också ang om vevstart för att kolla ventiljustering. 

 

Ska dit idag vid 14 tiden. Kan fixa bilder då. 

 

Bränsle sidan vad jag läst. Dålig spridare. Skadade packningar i pumphus mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väldigt enkel konstruktion på HT-pumpen så om den startar så är det nog inte den. däremot så kan regulatorn kärva när det blir varm, men det är ganska enkelt att kontrollera genom att manövrera armen manuellt. 

 

Om du är och pillar på motorn när den går, se till att hålla fingrarna och kläder borta från remmarna speciellt om du är själv (Ensam) ute och felsöker. Jätte enkelt att råka få in något och skada sig samt fastna. Motorn är mer än stark nog att fortsätta gå med något intrasslat i remmarna. 

Redigerad av LuminaL
förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag har lest mycket om att regulatorn ev måste justeras . 

nä vi blir 3 stycken där men tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en varning om att dessa motorer inte får stoppas med dekompressionsfunktionen. 

D v s ventillyft. 

 

Kommer sig av att så länge motorn snurrar, så sprutas bränsle in i cylindern. 

 

Vid nästa start så kan detta bränsle göra att motorn rusar okontrollerat. 

 

Dekompression används för att kunna veva runt motorn med minsta motstånd, till så högt varv som möjligt på bl a svänghjulet, med ren handkraft. 

Så släpper man dekompspaken och motorn tuffar igång. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Dekompression används för att kunna veva runt motorn med minsta motstånd, till så högt varv som möjligt på bl a svänghjulet, med ren handkraft. 

Så släpper man dekompspaken och motorn tuffar igång. 

Fungerar även utmärkt att använda om man ska starta när batteriet blivit urladdat så att startmotorn inte orkar dra runt motorn på normalt sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...