Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Per57

Kabeldragning Batteri till startmotor

Rekommendera Poster

Jag är ny på forumet.

Håller på att uppdaterar elkablar i min båt.

Min fråga är om man måste ha 70 mm2 hela vägen från startbatteriet till startmotor?

Från startbatteriet till säkring (400A) 60 cm

Från säkring till kopplingsplint 15 cm

Från kopplingsplint till huvudströmbrytare 20 cm

Från huvudströmbrytare till Startmotor 150 cm (enkel väg)

Kan man ha mindre dimensioner på de kortare kablarna?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För minimalt spänningsfall kör med 70 mm2 hela sträckan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkring mot kortslutning enligt Sutars säkringstabell

Elkonsol_01 motorrum_2.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Per57:

Jag är ny på forumet.

Håller på att uppdaterar elkablar i min båt.

Min fråga är om man måste ha 70 mm2 hela vägen från startbatteriet till startmotor?

Från startbatteriet till säkring (400A) 60 cm

Från säkring till kopplingsplint 15 cm

Från kopplingsplint till huvudströmbrytare 20 cm

Från huvudströmbrytare till Startmotor 150 cm (enkel väg)

Kan man ha mindre dimensioner på de kortare kablarna?

 

 

Välkommen hit!

När det gäller kablar ombord skall man inte spara in på dimensionerna, det är ändå lätt att få spänningsfall. Det är aldrig fel att överdimensionera.
Vad är det för motor, och startmotor du har?

Det är inte så vanligt med säkringar i startmotorkretsen, men jag ser här på forumet att en och annan monterar sådana och det är ju inte fel... men 400A?

Jag vet att startmotorn till min sexcylindriga diesel kan dra litet drygt 100 A vid kallstart.

Jag vill minnas att jag har 60mm2 hela vägen.

Här finner du en kalkylator som hjälper dig att beräkna kabelarean, glöm inte att multiplicera kabellängden med två, då strömmen från startmotorn även skall tillbaka till batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

400A är mycket, skulle absolut inte gå under 70. Kontrollera också att dina huvudbrytare klarar en sådan ström, de brukar väl normalt vara på 300A.

 

Har själv grövre kabel på min som är avsäkrad 200A, startmotorn skall dra max 150A. Diesel.

Redigerad av Guggen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Guggen:

400A är mycket, skulle absolut inte gå under 70. Kontrollera också att dina huvudbrytare klarar en sådan ström, de brukar väl normalt vara på 300A.

Det beror ju på om det är en liten lättstartad bensinmotor eller en stor trög dieselmotor, hur startmotorn är dimensionerad och vad för effekt den har, men det är ju ändå kabeln man skyddar med en säkring.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det beror ju på om det är en liten lättstartad bensinmotor eller en stor trög dieselmotor, hur startmotorn är dimensionerad och vad för effekt den har, men det är ju ändå kabeln man skyddar med en säkring.

Ja, men drar man om elen så bör man säkra rätt, således får vi anta att antingen är säkringen överdimensionerad eller så bör ts ha närmare 120mm2.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det skall vara för säkring utan har bara följt några trådar på nätet.

 

Motorerna är VP Tamd 40A diesel. Båten är SRC 31 Baltic. Köpte den för 1,5 år sedan. 

Bytte till 3 st Huvudströmbrytarna  BEP 701. Max belastning vid start: 1250A under 10 sek
Max belastning under 5 min.: 455A
Kontinuerlig belastning: 275A

En annan fundering är om man skall lägga minus kabeln från startmotor på något annat sätt? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske likadana startmotorer som på min KAD43.

Min är på 3000 Watt, som då kan dra 250A om det går trögt, men riktigt så mycket drar den inte.

Är det samma kabel som försörjer båda startmotorerna. (Du startar ju visserligen en motor i taget).

Resten ser ju väldimensionerat ut.

Om minussidan ser bra ut så behåll den, kabel är ju dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...