Per57 5 Postad 5 Maj , 2021 Jag är ny på forumet. Håller på att uppdaterar elkablar i min båt. Min fråga är om man måste ha 70 mm2 hela vägen från startbatteriet till startmotor? Från startbatteriet till säkring (400A) 60 cm Från säkring till kopplingsplint 15 cm Från kopplingsplint till huvudströmbrytare 20 cm Från huvudströmbrytare till Startmotor 150 cm (enkel väg) Kan man ha mindre dimensioner på de kortare kablarna? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 5 Maj , 2021 För minimalt spänningsfall kör med 70 mm2 hela sträckan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per57 5 Postad 5 Maj , 2021 Säkring mot kortslutning enligt Sutars säkringstabell 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 Maj , 2021 26 minuter sedan skrev Per57: Jag är ny på forumet. Håller på att uppdaterar elkablar i min båt. Min fråga är om man måste ha 70 mm2 hela vägen från startbatteriet till startmotor? Från startbatteriet till säkring (400A) 60 cm Från säkring till kopplingsplint 15 cm Från kopplingsplint till huvudströmbrytare 20 cm Från huvudströmbrytare till Startmotor 150 cm (enkel väg) Kan man ha mindre dimensioner på de kortare kablarna? Välkommen hit! När det gäller kablar ombord skall man inte spara in på dimensionerna, det är ändå lätt att få spänningsfall. Det är aldrig fel att överdimensionera. Vad är det för motor, och startmotor du har? Det är inte så vanligt med säkringar i startmotorkretsen, men jag ser här på forumet att en och annan monterar sådana och det är ju inte fel... men 400A? Jag vet att startmotorn till min sexcylindriga diesel kan dra litet drygt 100 A vid kallstart. Jag vill minnas att jag har 60mm2 hela vägen. Här finner du en kalkylator som hjälper dig att beräkna kabelarean, glöm inte att multiplicera kabellängden med två, då strömmen från startmotorn även skall tillbaka till batteriet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guggen 18 Postad 5 Maj , 2021 (redigerade) 400A är mycket, skulle absolut inte gå under 70. Kontrollera också att dina huvudbrytare klarar en sådan ström, de brukar väl normalt vara på 300A. Har själv grövre kabel på min som är avsäkrad 200A, startmotorn skall dra max 150A. Diesel. Redigerad 5 Maj , 2021 av Guggen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 Maj , 2021 (redigerade) 2 minuter sedan skrev Guggen: 400A är mycket, skulle absolut inte gå under 70. Kontrollera också att dina huvudbrytare klarar en sådan ström, de brukar väl normalt vara på 300A. Det beror ju på om det är en liten lättstartad bensinmotor eller en stor trög dieselmotor, hur startmotorn är dimensionerad och vad för effekt den har, men det är ju ändå kabeln man skyddar med en säkring. Redigerad 5 Maj , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guggen 18 Postad 5 Maj , 2021 3 minutes ago, Georg_Ohm said: Det beror ju på om det är en liten lättstartad bensinmotor eller en stor trög dieselmotor, hur startmotorn är dimensionerad och vad för effekt den har, men det är ju ändå kabeln man skyddar med en säkring. Ja, men drar man om elen så bör man säkra rätt, således får vi anta att antingen är säkringen överdimensionerad eller så bör ts ha närmare 120mm2. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per57 5 Postad 5 Maj , 2021 Vet inte vad det skall vara för säkring utan har bara följt några trådar på nätet. Motorerna är VP Tamd 40A diesel. Båten är SRC 31 Baltic. Köpte den för 1,5 år sedan. Bytte till 3 st Huvudströmbrytarna BEP 701. Max belastning vid start: 1250A under 10 sek Max belastning under 5 min.: 455A Kontinuerlig belastning: 275A En annan fundering är om man skall lägga minus kabeln från startmotor på något annat sätt? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 6 Maj , 2021 Kanske likadana startmotorer som på min KAD43. Min är på 3000 Watt, som då kan dra 250A om det går trögt, men riktigt så mycket drar den inte. Är det samma kabel som försörjer båda startmotorerna. (Du startar ju visserligen en motor i taget). Resten ser ju väldimensionerat ut. Om minussidan ser bra ut så behåll den, kabel är ju dyrt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser