Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
motvalls

Köpråd Badbåt 2 vuxna 3 barn.

Rekommendera Poster

Hej,

Ny på forumet så öppnar jag med att söka köpråd inför beg. båt.

Förutsättningarna är:

• 2 vuxna och tre barn 4-10 år.
  • Bad & utflyktsbåt.
  • Möjligen fiske med barnen.
  • Jag uppskattar lite högre fribord.
  • Motorn som finns är en 4 takts Mercury 30hk Lång rigg, rattstyrnyning.

Ingen i familjen tycker egentligen om att åka snabbt, och den ultimata båten skulle sannolikt vara en snipa med en frisk motor.

På grund av mina okunskaper kring motorer & snipor överlag så börjar vi med något enklare d.v.s en styrpulpet.

Jag har idag en gammal Crescent 445 och tankarna har funnits på att höja akterspegel samt installera rattstyrning.
Det som talar emot det är tidsåtgången då jag misstänker att såna projekt ofta tar längre tid än estimerat samt att kostnaderna lätt skenar iväg.

Budget ca 20K (Räcker det till i skuggan av pandemin?)

Vi kommer enbart att puttra runt i sjön Mjörn i Lerums Kommun.  

Finns det några av er där ute som har en liknande situation och kan rekommendera något ?

Vänligen
Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faller inte alls in i dina kriterier för att svara men gör det ändå. 😉

Jag förslår att du köper ett färdigt ekipage med båt och motor och säljer din motor separat. Dels blir din marknad betydligt större och du kan titta efter de saker du anser vara viktiga på båten och motorn. Ett alternativ kan vara att köpa ”rätt” motor till nuvarande båt. 
Känner inte heller till sjön Mjörn och vad som krävs på den men att välja en styrpulpetare är förmodligen ett tryggt val då dessa oftast är lättsålda.
Men varför inte köpa en båt som känns rätt från början? Vill ni inte åka fort, vilket är svårt för andra att veta hur fort det är, så välj något som går i den fart ni tänkt er. 

De flesta styrisar brukar vara planande. Är det fort för er?

Hur fort går nuvarande båt? Är det fort för er?

Ja, lite tankar från mig som kanske inte för det lättare för dig (men som kan sätta igång andra att svara).

Välkommen till MG!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en Mercury 30hk och en Cresent 445 så har du ett paket att börja med. Vill ni inte åka fort så finns det ju plats för er alla i båten. Styrpulpet-kit finns att köpa så det bör gå att lösa. Varför vill du höja akterspegeln? Är riggen för lång? Om ni mest kuskar runt i 15 knop med båten så gör det ingen större skillnad om riggen är lite för lång. Montera motorn i det högsta hålen så går det säkert bra. Är det el-start så får du ordna med lite kabeldragning och batteri, annars är det inte ett tidskrävande projekt du har framför dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...