Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Techstil

Är det normalt med 13V ut på D+ trots att tändningen är avstängd?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Generatorn på min Volvo Penta md5a larmar konstant fram tills motorn är igång. Då slutar den larma, och generatorn genererar 14V som den skall. 

Men larmet går alltså när motorn är avstängd både med tändningen på (normalt) och när tändningen är av (ej normalt). 

Jag har felsökt och märkt att det alltid (även med tändningen avstängd) går en 13V ström från generatorns D+ / 61 pol till varnings-lampan, vilket verkar få summern att larma. Larmet slutar dock som sagt när man startar motorn, eftersom varnings-lampan då får 13V från motorn på andra polen, vilket tydligen skall släcka lampan och stänga av larmet.

 

Så, är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd? Om det är fel, vad kan det vara som orsakar detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan? Jag skulle ogärna köpa ny generator för den laddar ju bra, och är tyst när den väl går 😉 Men jag skulle helst vilja sluta springa ned i motorutrymmet och koppla ur huvudströmbrytarna varje gång jag kommer in i hamn bara för att få tyst på larmet. 😉

Redigerad av Techstil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Techstil:

Hej!

 

Generatorn på min Volvo Penta md5a larmar konstant fram tills motorn är igång. Då slutar den larma, och generatorn genererar 14V som den skall. 

Men larmet går alltså när motorn är avstängd både med tändningen på (normalt) och när tändningen är av (ej normalt). 

Jag har felsökt och märkt att det alltid (även med tändningen avstängd) går en 13V ström från generatorns D+ / 61 pol till varnings-lampan, vilket verkar få summern att larma. Larmet slutar dock som sagt när man startar motorn, eftersom varnings-lampan då får 13V från motorn på andra polen, vilket tydligen skall släcka lampan och stänga av larmet.

 

Så, är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd? Om det är fel, vad kan det vara som orsakar detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan? Jag skulle ogärna köpa ny generator för den laddar ju bra, och är tyst när den väl går 😉 Men jag skulle helst vilja sluta springa ned i motorutrymmet och koppla ur huvudströmbrytarna varje gång jag kommer in i hamn bara för att få tyst på larmet. 😉

Samma fråga på 3 ställen!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...