Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
MLind

Reservdelar trailer

Rekommendera Poster

Hej,

Har en äldre Stibix 1100 80-trailer där jag skulle vilja flytta bakaxeln. Axeln sitter idag med u-bultar med fyrkantsprofil, men har rostat så pass vid muttrarna att jag inte får loss dem. Jag räknar med att skära dem och behöver nya. Jag har inte lyckats hitta några, så jag undrar om det finns tips på bra firmor som faktiskt har de grejerna med rätt kvalitet. Jag behöver

till 40mm axel/ram

minst 210mm längd

M12

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tackar för tipsen. TK-trailer har jag kollat på, men ska skicka dem ett mail.

Gängfstång skulle kunna fungera som nödlösning, men då behövs lite mer delar och det blir dessutom fler ställen som kan brista, kärva eller allmänst strula...

Redigerad av MLind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte svaret på din fråga men tänk på att om du flyttar axeln så förändras kopplingsavståndet, då behöver den genomgå en ny registreringsbesiktning. Fast du kan ju såklart åka tills någon på besiktningen eller en flygande kontroll råkar mäta det, vilket kanske inte är så sannolikt. Men som info i all fall. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
21 minutes ago, M__G said:

Har inte svaret på din fråga men tänk på att om du flyttar axeln så förändras kopplingsavståndet, då behöver den genomgå en ny registreringsbesiktning. Fast du kan ju såklart åka tills någon på besiktningen eller en flygande kontroll råkar mäta det, vilket kanske inte är så sannolikt. Men som info i all fall. 

Tackar. Jag kör den avställd som 30-kärra för tillfället, så jag klarar mig :), men har ändå för mig att det där ändrades från 2007. Det finns väl många trailers där axeln är flyttbar "från fabrik", just för att kunna justera kultrycket. Har ingen källa på det dock.

* Edit: verkar som jag har hyfsat fel här och jag varken klarar mig genom 30-kärra eller slipper registreringsbesiktning.

Redigerad av MLind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev MLind:

* Edit: verkar som jag har hyfsat fel här och jag varken klarar mig genom 30-kärra eller slipper registreringsbesiktning.

Är du hundra på det? En gammal tråd med en annan upplösning, 

Och menar Fogelsta verkligen att man alltid skall registrera om sin trailer när man justerat?

image.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev M__G:

Finns ingen sådan uppgift på trailers. Kollade en Fogelsta 80-trailer nu;

image.png.517629fdeddb6eb9089e3a18c76da9b5.png

image.png.b339b6b9a28a6714cec87ecf871dd402.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mja, kopplingsavståndet är ju angivet. Huruvida ändring leder till krav på ny regbesiktning vet jag fortfarande inte.

Men, mitt är angivet till 4150mm. Jag var precis ute och mätte enligt "nationellt", som gäller för min, och det är bara 3950mm. Precis de 200 jag vill flytta och troligen orsak till varför det inte är bra idag. Trailern har varit sån sen jag köpte den och förre ägaren fick den besiktigad innan jag tog över, så så värst noga med mätningen kan de inte ha varit...

Jag kan fortsätta leta u-bultar med gott samvete :)

Redigerad av MLind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev MLind:

Mja, kopplingsavståndet är ju angivet. Huruvida ändring leder till krav på ny regbesiktning vet jag fortfarande inte.

Nu har jag kollat 2 nya Brenderupvagnar och båda har sin totallängd som "Kopplingsavstånd" i Transportstyrelsens data. Och det stämmer ju då med nuvarande definition som kanske är ändrad genom åren.

image.png.77a152130458cae1823e77e04565f9f4.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då klarnar det lite. På min gamla från 2005 är det nationellt angivet, från kopplingscentrum till axelcentrum. På nyare (eu?) är det som du skriver då och axeln kan flyttas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag letar efter helt halvrunda stänkskärmar, skall passa 15-tums hjul, helt av plast, men aluminium eller plåt kan gå bra. Någon som vet var man kan finna sådana?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2021-05-03 vid 17:53 skrev Georg_Ohm:

Jag letar efter helt halvrunda stänkskärmar, skall passa 15-tums hjul, helt av plast, men aluminium eller plåt kan gå bra. Någon som vet var man kan finna sådana?

Sådana letar jag oxå efter helst med några färdiga fästen till ” nån balk i kärran”?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Brawn:

Sådana letar jag oxå efter helst med några färdiga fästen till ” nån balk i kärran”?

Jag har bara funnit sådana till lastbilar och dess släp, och dom är ju alldeles för stora.

Jag hade tänkt sätta nån form av stänkskärmar under karossen på min beach-buggy, det skvätter en del, särskilt när man svänger, men å andra sidan skall det fordonet bara användas i solsken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har bara funnit sådana till lastbilar och dess släp, och dom är ju alldeles för stora.

Jag hade tänkt sätta nån form av stänkskärmar under karossen på min beach-buggy, det skvätter en del, särskilt när man svänger, men å andra sidan skall det fordonet bara användas i solsken.

Kollat med släpvagnsfirmor, de borde ju kunna ha i lite olika storlekar och former och olika material. Tror jag sett även på typ biltema, jula. Kanske swedol? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev M__G:

Kollat med släpvagnsfirmor, de borde ju kunna ha i lite olika storlekar och former och olika material. Tror jag sett även på typ biltema, jula. Kanske swedol? 

Dom jag sett är ”tillplattade” upptill, eller med 45° vinklar, jag vi ha helt halvrunda, men jag får väl ställa mig vid valsen en dag och dra igenom en lämplig rostfri plåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...