Chrille26 5 Postad 3 Maj , 2021 Hej! Jag har en Mercury 2-takt 40 hk från 90-tal som inte riktigt vill gå rent efter att förgasarna varit demonterade. Jag köpte motorn förra sommaren, då skulle förgasarna varit ultraljudstvättade, men jag märke ganska snabbt att dom läckte bensin under körning. Demonterade dom och bytte packningar och efter det var dom täta. Igår var första provturen efter vinterförvaringen, och jag märkte då att motorn dels gick väldigt svajigt på tomgång samt att den rök väldigt mycket under körning, väldigt kraftiga avgaser. Under lugn körning genom kanal mot sjön bluddrade och ryckte motorn väldigt mycket, kraftiga avgaser fortsatte. När jag väl var ute på sjön och tröck på gick motorn väldigt bra, planade och pinnade på riktigt bra. Efter 15 minuter blandad körning började en konstant pipton från gasreglaget när jag gasade på lite, kände då direkt på skvallerstrålen, och den hade bra tryck och kändes ljummen. Antog att det var överhettningslarm men kan enligt skvallerstrålen fungerade kylning åtminstone okej. Utifrån beteendet, har ni några tips och ideer om var jag bör börja leta? * Bluddrar och kraftiga avgaser på låga varv, för mycket soppa? * Går bra på höga varv men överhettningslarm ljuder trots att skvallerstrålen känns okej, för lite bränsle? * Motorn har direktoljeinsprutning, oljebehållaren var full, känner den av om oljeblandningen inte stämmer? Tacksam för alla tips och ideer! mvh Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 3 Maj , 2021 (redigerade) Hej, Om det är en av modellerna med magnetflottör i tanken för oljenivå kan det vara den som larmar konstant. Väldigt vanligt att magneten släpper från flottören och sjunker och då triggar oljelnivåarmet. Håll koll på nivån så du ser att det förbrukas olja och blanda ev en liten mängd direkt i soppan för att säkra. Hur som helst tror jag inte det är orsak till att den går risigt. Hur är membranet på soppapumpen? Ser alla stift bra och lika ut? Redigerad 3 Maj , 2021 av MLind Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille26 5 Postad 3 Maj , 2021 3 timmar sedan skrev MLind: Hej, Om det är en av modellerna med magnetflottör i tanken för oljenivå kan det vara den som larmar konstant. Väldigt vanligt att magneten släpper från flottören och sjunker och då triggar oljelnivåarmet. Håll koll på nivån så du ser att det förbrukas olja och blanda ev en liten mängd direkt i soppan för att säkra. Hur som helst tror jag inte det är orsak till att den går risigt. Hur är membranet på soppapumpen? Ser alla stift bra och lika ut? Tack för svar! Jag ska absolut testa att koppla ur oljenivågivaren för att se om pipandet ger sig. Som jag förstod det så betyder en fast pipton överhettning och pulserande pip oljenivåvarning, men det är lätt att testa för att utesluta . Angående att den går dåligt så känns det nästan som att choken skulle vara konstant aktiv eller liknande, med tanke på att den ryker så kraftigt och går illa på låga varv medans den går bra på höga varv. Om jag lyckades läsa rätt om den här motorn så är det choke via nyckelvredet, skulle det gå att tillfälligt koppla ur choke för att utesluta att den inte kopplar ur efter återmonteringen av förgasarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 3 Maj , 2021 På min Mariner -93 (samma 2-cyl som Merc) var det konstant ton för oljegivaren, så helt klart värt att testa att koppla ur vid tanken. Solenoid-choken bör du höra tydligt genom att med motorn av trycka in nyckel ett par gånger. Klickar det varje gång skulle jag tro den inte är problemet. Jag skulle ändå gissa på att du har en läcka i membranet till soppapumpen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 3 Maj , 2021 Hade liknande problem på en Mercury 60 hk, larmade hela tiden, då hade flottören i oljetanken slutat att flyta, låg på botten hela tiden, fick byta tanken. Men jag tror inte det räckte med att koppla ur kabeln för att få tyst på larmet utan jag fick bygla den mot plus eller minus, minns inte vilket. Kompisens Mercury 50 hk 3 cylindrig -90 talare har inga chokespjäll på förgasarna utan på sidan av vevhuset sitter en slags ventil med en eller två slangar och en elkabel som går till reglaget, ett par cm stor, den verkar sköta om chokandet av motorn, är det någon här som vet hur den fungerar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 4 Maj , 2021 Finns ett par varianter jag känner till, den ena drar spjällen med en soleniod, den andra skvätter en snutt bränsle direkt i insug. På min gamla mariner/merc var det den senare varianten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 5 Maj , 2021 Ok, då förstår jag, om en sån skulle haka upp sig skulle ju motorn gå väldigt konstigt plus att det är svårare att upptäcka än vanliga spjäll med magnetsolenoid. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille26 5 Postad 5 Maj , 2021 Tack för alla svar! På lördag blir det motormek, då ska jag utesluta oljenivågivare, hängd choke och liknande enkla grejer innan jag dyker djupare in i förgasare och liknande! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille26 5 Postad 8 Maj , 2021 Hej! Jag har nu konstaterat att det inte rör sig om oljenivå som piper. Oljenivågivaren var redan urkopplad, så när jag satte ihop stiften pep det korta pip direkt från reglaget. Så överhettning är fastställt nu. demonterade en förgasare och tätade om mot insuget, ingen skillnad. demonterade bränslepumpen och kontrollerade membran och tätningar. Jag kunde inte se några skador eller liknande, men byte skall ändå utföras, tyvärr ingen skillnad efter återmontering heller. Sprayade startgas runt förgasarna, inget hände innan gasen tog sig in i insugen och ströp motorn. Tog bort tändstiften efter några minuter på tomgång, stiften var svarta och blöta av bensin, inte riktigt tillförlitligt då motorn nyligen var kallstartad med choke, stiften såg OK ut. Testade den elektriska choken, det hördes ett tydligt klick från motorn vid inkoppling av choken så det får anses okej. Bytte blåsan på bränsleslangen då den sög luft, ingen skillnad med hårt pumpad blåsa heller. Testade hålla handen för en förgasare i taget, kände kraftigt sug och inga indikationer på att någon cylinder är ur funktion på motorgången. Någon som har mer förslag på vad som kan kontrolleras härnäst eller om jag har missat något? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 8 Maj , 2021 Är det två fel på den, den går dåligt och den blir överhettad ? Kan du plocka ut termostaten och köra utan och se om larmet tystnar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille26 5 Postad 8 Maj , 2021 28 minuter sedan skrev touchwood: Är det två fel på den, den går dåligt och den blir överhettad ? Kan du plocka ut termostaten och köra utan och se om larmet tystnar ? Jag har tolkat det som 1 fel, den går dåligt och den blir överhettad eventuellt, den varnar iallafall för det. la i båten nu efter att ha skruvat på den och nu går bara motorn på fast idle. Så fort jag fäller ner fast idle handtaget så dör motorn, antar att den inte får tillräckligt med bränsle då? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 8 Maj , 2021 Ifall det blivit något fel med förgasarna så kan den få för mycket bränsle ang. blöta stift. Ta loss bensinslangen och kör den till förgasarna blir tomma och se om den går bättre just innan den stannar, på lite högre varv mha handgasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille26 5 Postad 8 Maj , 2021 Tack för alla svar och råd! Efter lite funderingar har jag bestämt att jag drar motorn till en auktoriserad verkstad som får göra det som krävs för att motorn ska gå och vara tillförlitlig hela säsongen! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 9 Maj , 2021 Återkom gärna med vad det var för fel med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser