Klarqvist 0 Postad 2 Maj , 2021 Jag har fått erbjudande om att köpa en Nidelv 24 1971 Den är bål omhändertagen av ett äldre par fram tills för 6 år sen. så de senaste 6 åren stått på land. jag vet ej vad det är för motor och om jag ska köpa den, vad bör jag vara OBS på vad gäller motorn ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 2 Maj , 2021 Hej Motorn är mest troligt en Volvo Penta MD 2 B som tillverkades mellan 1970 och 1975. Motorn ser ut att vara sjövattenkyld, har den gått i sötvatten är det en fördel. Med lite tur kan den gå länge. Det är främst rosten som begränsar livslängden om den gått i saltvatten. Avgaskröken är den del som fortast rostar upp och är troligen bytt, kanske flera gånger. Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 2 Maj , 2021 Håller med @Ove-T om motormodellen, däremot ger sig nog (tyvärr) toppar/cylindrar nästan lika snabbt som avgaskröken p.g.a. rost - om den gått i saltvatten. Det är väldigt lite material mellan kylkanalerna och cylinderloppet, så med lite rostangrepp slutar topplockspackningen att täta. Å andra sidan lättmekad motor och cylindrar/toppar kan bytas var för sig. Även delar från MD1B och MD3B passar. Kruxet är väl att hitta några "fina"... Men nu är vi inte där. Motorn kan ju visa sig vara ok. Och som redan nämnts - en sådan kan gå länge. Och drar nästan ingen diesel 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klarqvist 0 Postad 2 Maj , 2021 2 timmar sedan skrev Ove-T: Hej Motorn är mest troligt en Volvo Penta MD 2 B som tillverkades mellan 1970 och 1975. Motorn ser ut att vara sjövattenkyld, har den gått i sötvatten är det en fördel. Med lite tur kan den gå länge. Det är främst rosten som begränsar livslängden om den gått i saltvatten. Avgaskröken är den del som fortast rostar upp och är troligen bytt, kanske flera gånger. Hälsningar Ove Tack så mycket 🙏🏼 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klarqvist 0 Postad 2 Maj , 2021 2 timmar sedan skrev IngemarE: Håller med @Ove-T om motormodellen, däremot ger sig nog (tyvärr) toppar/cylindrar nästan lika snabbt som avgaskröken p.g.a. rost - om den gått i saltvatten. Det är väldigt lite material mellan kylkanalerna och cylinderloppet, så med lite rostangrepp slutar topplockspackningen att täta. Å andra sidan lättmekad motor och cylindrar/toppar kan bytas var för sig. Även delar från MD1B och MD3B passar. Kruxet är väl att hitta några "fina"... Men nu är vi inte där. Motorn kan ju visa sig vara ok. Och som redan nämnts - en sådan kan gå länge. Och drar nästan ingen diesel 🙂 Tackar 🙏🏼 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 2 Maj , 2021 Det är inte en MD 2 B. Den motorn har 4 synliga skruvar i cylinderlockshörnen på luftrenarsidan och det finns inte på din motor. Det ser ut att vara en A-motor. Ingemar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 3 Maj , 2021 11 timmar sedan skrev sanktanna: Det är inte en MD 2 B. Den motorn har 4 synliga skruvar i cylinderlockshörnen på luftrenarsidan och det finns inte på din motor. Det ser ut att vara en A-motor. Ingemar Hej När man tittar noga så har du rätt. Då har man haft en gammal motor på lager då båten är byggd 1971 och man slutade bygga MD 2 A 1970 Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser