Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Klarqvist

Identifiera motor

Rekommendera Poster

Jag har fått erbjudande om att köpa en Nidelv 24 1971

Den är bål omhändertagen av ett äldre par fram tills för 6 år sen. 
så de senaste 6 åren stått på land. 
 

jag vet ej vad det är för motor och om jag ska köpa den, vad bör jag vara OBS på vad gäller motorn ?

 

66D44A4E-854D-4C0C-B26E-3B7CFD6ACB72.jpeg

BF7D39AF-0BB0-4831-8733-07B449050D03.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Motorn är mest troligt en Volvo Penta MD 2 B som tillverkades mellan 1970 och 1975. Motorn ser ut att vara sjövattenkyld, har den gått i sötvatten är det en fördel. Med lite tur kan den gå länge. Det är främst rosten som begränsar livslängden om den gått i saltvatten. Avgaskröken är den del som fortast rostar upp och är troligen bytt, kanske flera gånger.

Hälsningar Ove  

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @Ove-T  om motormodellen, däremot ger sig nog (tyvärr) toppar/cylindrar nästan lika snabbt som avgaskröken p.g.a. rost - om den gått i saltvatten. Det är väldigt lite material mellan kylkanalerna och cylinderloppet, så med lite rostangrepp slutar topplockspackningen att täta.

 

Å andra sidan lättmekad motor och cylindrar/toppar kan bytas var för sig. Även delar från MD1B och MD3B passar. Kruxet är väl att hitta några "fina"...

 

Men nu är vi inte där. Motorn kan ju visa sig vara ok. Och som redan nämnts - en sådan kan gå länge. Och drar nästan ingen diesel 🙂

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Motorn är mest troligt en Volvo Penta MD 2 B som tillverkades mellan 1970 och 1975. Motorn ser ut att vara sjövattenkyld, har den gått i sötvatten är det en fördel. Med lite tur kan den gå länge. Det är främst rosten som begränsar livslängden om den gått i saltvatten. Avgaskröken är den del som fortast rostar upp och är troligen bytt, kanske flera gånger.

Hälsningar Ove  

Tack så mycket 🙏🏼 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Håller med @Ove-T  om motormodellen, däremot ger sig nog (tyvärr) toppar/cylindrar nästan lika snabbt som avgaskröken p.g.a. rost - om den gått i saltvatten. Det är väldigt lite material mellan kylkanalerna och cylinderloppet, så med lite rostangrepp slutar topplockspackningen att täta.

 

Å andra sidan lättmekad motor och cylindrar/toppar kan bytas var för sig. Även delar från MD1B och MD3B passar. Kruxet är väl att hitta några "fina"...

 

Men nu är vi inte där. Motorn kan ju visa sig vara ok. Och som redan nämnts - en sådan kan gå länge. Och drar nästan ingen diesel 🙂

Tackar 🙏🏼 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en MD 2 B. Den motorn har 4 synliga skruvar i cylinderlockshörnen på luftrenarsidan och det finns inte på din motor. Det ser ut att vara en A-motor.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev sanktanna:

Det är inte en MD 2 B. Den motorn har 4 synliga skruvar i cylinderlockshörnen på luftrenarsidan och det finns inte på din motor. Det ser ut att vara en A-motor.

Ingemar

Hej

När man tittar noga så har du rätt. Då har man haft en gammal motor på lager då båten är byggd 1971 och man slutade bygga MD 2 A 1970 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...