postlund 0 Postad 2 Maj , 2021 Jag ska byta sköld från en 280T(tror jag det heter) till en 280DP sköld. Vad jag kan se så här långt är att det tyvärr är en blandning av att den nya 280DP skölden är både större och mindre än den gamla. Där hålet behöver göras större är det väl bara att såga upp antar jag. Däremot är den nya skölden "kortare". Är det någon som har någon erfarenhet av om det går att förminska öppningen på något bra vis eller måste man typ byta en större del av akterspegeln och ta upp ett nytt hål? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 Maj , 2021 Va??? I min värld så är det lika sköldmått på dom vanligaste 280 dreven, Du menar inte 290 sköld för där skiljer det mot 280. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
postlund 0 Postad 2 Maj , 2021 Det är lite oklart vad jag har 😁. Eller rättare sagt. Drevet är ett 280 enkelprop utan tvekan Men trim och tilt delen liknar ingenting som jag hittar i handböcker o dyl.tilten är en hydrauldriven gaffel som kommer in uppifrån skölden. Sedan sitter det en kort liten trimcylinder i botten på skölden som petar direkt på drevet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 Maj , 2021 Då har du ett ovanligt 280 drev med powertrim, dessa är ganska sällsynta. Men vad är det du ska ersätta det med? Ett 290 drev eller ett standard 280 drev. Vad är det för fel på det befintliga? Det drevet/sköld är unikt så var rädd om det, går nog att sälja för en bra slant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
postlund 0 Postad 2 Maj , 2021 Jag ska byta ut min aqd40a mot en aqad40b med 280 duoprop. Detta för att få lite mer fart i båten.ett tag tänkte jag att sätta den nya motorn i den gamla sköld\drev kombinationen. Då är problemet att det inte finns avgasutlopp så det räcker i den gamla skölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 Maj , 2021 Vad är det som skiljer i avgasutsläppet? Ser väl lika ut på alla 280 sköldar. Om du nu inte menar bypass utkasten på varje sida om avgasbälgen, sitter två slangstumpar eller ibland bara en på ena sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 2 Maj , 2021 Har du drevstrut till den nya motorn? Jag vill minnas att det är olika till 280T, och till vanliga 280-drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 2 Maj , 2021 Det finns två olika 280-drev med powertrim. 280T som har tiltcylindern invändigt. Då sitter växelkabeln ansluten till en ventil på insidan av skölden. Den fungerar som backhake. 280PT har "Kindpåsar" med trimcylindrarna utvändigt. Jag skulle rekommendera dig att montera en sköld utan powertrim, då dt inte finns några delar till powetrimsystemet att köpa längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser