Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
KlasBL

Motorrenovering eller utbyte - Mercruiser 5.7 -98

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Spännande detta. 

 

Tänk om... 

 

Kanske går att köra en säsong till på bara 6 cylindrar, om det är felet. 

Byta oljan lite oftare. 

 

Är det som jag tror, så lär det knappast bli större fel.

Och väl inoljade är ju de ev skadade cylinderväggarna i så fall. Blir heller inga förbränningar i dessa cylindrar. 

 

Motorolja oljan späds ut med bensin kontinuerligt. 

Bör vara märkbart hög bränsleförbrukning... 

 

Bara antaganden... 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En fråga. 

 

Vad var det som ursprungligen fick dig att göra ett komptest? 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Gissar att den går hyfsat lugnt o fint. Typ som en 6:a.

Nu kan jag inte tändföljden på dessa motorer. Men kanske att de felandes tändläge ligger exakt  360  (av 720 grader = två motorvarv) från varandra. 

Då blir det inte så stora vibrationer. 

Inga kompressioner, som bromsar och ger skakningar. 

Ingen förbränning heller. Bara hoppar över två cylindrar. 

 

Har TS månne kört så hela tiden? 

 

Annat hade det väl blivit om bara en cylinder falerat. 

 

En cylinder borta märks inte så mkt, 2 är värre! Ingenting man kör omkring med bla för att en cylinder som inte tänder drar ned bensin i loppet och oljan. Och målet här är förstå vad som är fel om nu det är ngt som är fel, inte att fortsätta köra med ngt som kan bli värre. Tycker man att en sexa går bra så skaffar man sig en sådan, en 8'a ska gå på alla cylindrar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Gissar att den går hyfsat lugnt o fint. Typ som en 6:a.

Nu kan jag inte tändföljden på dessa motorer. Men kanske att de felandes tändläge ligger exakt  360  (av 720 grader = två motorvarv) från varandra. 

Då blir det inte så stora vibrationer. 

Inga kompressioner, som bromsar och ger skakningar. 

Ingen förbränning heller. Bara hoppar över två cylindrar. 

 

Har TS månne kört så hela tiden? 

 

Annat hade det väl blivit om bara en cylinder falerat. 

 

Det är lite det jag misstänker också. Att jag ofrivilligt åker omkring med en V6:a. Jag har hört att denna ska upp i 34 knop, men jag har inte kommit upp i mer än 30 knop. Men tänkt att det kanske har att göra med stigning och proprellen osv osv. Och det skulle ju vara möjligt då kanske, utan massa vibrationer mm om tändlägena på 2:an och 6:an är dess motsvarande - som du beskriver. Men tändordningen är: 1 8 4 3 6 5 7 2, så 1:an "jobbar ihop med" 6:an som jag tolkar det..och 8:an med 2:an. Så 2:an och 6:an ligger ju inte "mot varandra" heller som skulle kunna minska dessa vibrationer.

 

Men jag ska rycka bort respektive tändkabel för att se om det blir någon förändring i vibrationer mm. Fråga: Bör jag märka detta på bara tomgången eller måste jag varva upp den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Bör vara märkbart hög bränsleförbrukning... 

Borde inte märkas någon skillnad. Bränslet försvinner i oljan i stället för förbränning.

Men oljan kan inte vara bra om bensinen i 2 av 8 cylindrar i stället för att förbrännas rinner ner i tråget. 25% av soppaförbrukningen är det.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

Borde inte märkas någon skillnad. Bränslet försvinner i oljan i stället för förbränning.

Men oljan kan inte vara bra om bensinen i 2 av 8 cylindrar i stället för att förbrännas rinner ner i tråget. 25% av soppaförbrukningen är det.......

Jag borde väl se detta väldigt tydligt på tändstiften på dessa två cylindrar? De borde ju vara kladdiga av bensinen om inte annat? Jag har inte märkt något speciellt med dessa tändstift i jämförelse med de andra.

 

Kan man se på oljan om det är uppblandad med bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev KlasBL:Fråga: Bör jag märka detta på bara tomgången eller måste jag varva upp den?

Ja du kommer märka på tomgång. Och jag tror som många andra här att 2döda cylindrar märks med råge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja du kommer märka på tomgång. Och jag tror som många andra här att 2döda cylindrar märks med råge.
 

Om problemet har varit en tid borde det synas på tändstiften. Skulle det hänt precis när du tog upp båten är det inte säkert att det syns.

 

Jag tror det är lättare att lukta på oljan. Det är svårt att se med ögat ifall oljan har ändrat viskositet, vilket även sker normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger absolut inte emot er, om nyttan med att köra omkring på 6 cylindrar, om det nu är så. 

 

Dock tror jag att en hel del av bränslet, i typ form av dimma, far ut i avgassystemet. 

Vevhuset bör väl annars fyllts med bensin typ första timmen som motorn är i drift. 

Är ju bara att räkna. Går kanske att utgå ifrån enligt ovan att 25 % av bränslet inte utnyttjades. 

Så om man antar att man kör upp 100 liter bränsle, så skulle 25 liter hamna i vevhuset? 

 

Mot detta, talar även att TS inledningsvis skrev att oljeförbrukningen var stor... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med 34 eller 30 knop tror jag snarare härleds till skrot man kör runt med, dålig botten, fel propeller etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något magiskt har hänt!!

 

Jag justerade ventilerna. De var väldigt hårt åtdragna på dessa cylindrar. Flera varv innan de lossnade lite. Lossade, och ansatte dem som man ska. (1 varv).

 

Vips! Så var kompen tillbaks i cylindrarna. Helt otroligt!!

 

Nu ska jag bara förstå hur det kan komma sig, och hur de kan bli så tighta. Det är något med dessa ventiler för i serviceboken som jag fick med sätt det post it lapp just på "valves adjustment" sidan. 

 

Har ni någon idé? Och är mina symptom i paritet med åtgärden?

 

Men först ska jag njuta av att jag kompressionen är iaf tillbaks!!

 

Tack alla ni som bollat mina tankar och funderingar! Tack!!!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att Du är nåt på spåret😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad trevligt att det löste sig så enkelt👍dina problem med tex svårstartad när den är varm behöver nödvändigtvis inte bero på det här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Cobalt233:

Vad trevligt att det löste sig så enkelt👍dina problem med tex svårstartad när den är varm behöver nödvändigtvis inte bero på det här. 

Tack.

 

Nej förvisso. Får se hur den ter sig väl i plurret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Hybro:

Härligt att Du är nåt på spåret😀

👍 Skam den som ger sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du hittade ett påtagligt fel! Justerskruvarna kan ju inte justera ned sig själva så ngn har klantat sig vid justeringen. De där 34 knopen borde vara inom räckhåll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Kul att du hittade ett påtagligt fel! Justerskruvarna kan ju inte justera ned sig själva så ngn har klantat sig vid justeringen. De där 34 knopen borde vara inom räckhåll!

Tack! Ja, märkligt att de satt så hårt. De ska ju möjligen kunna släppa, men inte bli tightare. Hoppas ingen större skada skett på ventilera. Nu fixade jag bara dem på styrbordssida. Ska försöka komma på ett sett att få loss ventilkåpan på babordssida, utan att behöva ta av knät. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för kam och vippor rull eller vanliga standard.

Likaså om vipporna har ansatspinskruvar eller "raka" olika justerings metoder på dessa.

 

Om det är "raka" pinskruv så när aktuell cylinder är i tändläge så snurrar man stötstången tills det blir motstånd sedan fortsätter man ett varv.

Om det är ansats pinskruvar så drar man muttern i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Gelis:

Vad har du för kam och vippor rull eller vanliga standard.

Likaså om vipporna har ansatspinskruvar eller "raka" olika justerings metoder på dessa.

 

Om det är "raka" pinskruv så när aktuell cylinder är i tändläge så snurrar man stötstången tills det blir motstånd sedan fortsätter man ett varv.

Om det är ansats pinskruvar så drar man muttern i botten.

Tack, men det är fixat.

 

Och ja, den man drar till den blir stabil och sen ett varv till. Följer Selocs servicehandbok. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-06 vid 17:30 skrev KlasBL:

Något magiskt har hänt!!

 

Jag justerade ventilerna. De var väldigt hårt åtdragna på dessa cylindrar. Flera varv innan de lossnade lite. Lossade, och ansatte dem som man ska. (1 varv).

 

Vips! Så var kompen tillbaks i cylindrarna. Helt otroligt!!

 

Nu ska jag bara förstå hur det kan komma sig, och hur de kan bli så tighta. Det är något med dessa ventiler för i serviceboken som jag fick med sätt det post it lapp just på "valves adjustment" sidan. 

 

Har ni någon idé? Och är mina symptom i paritet med åtgärden?

 

Men först ska jag njuta av att jag kompressionen är iaf tillbaks!!

 

Tack alla ni som bollat mina tankar och funderingar! Tack!!!

Får väl döda glädjen med att ev har sätena börjat sjunka och därför ligger nu ventilerna hårt an, eller så har du tur och tidigare mek bara varit en klant.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

Får väl döda glädjen med att ev har sätena börjat sjunka och därför ligger nu ventilerna hårt an, eller så har du tur och tidigare mek bara varit en klant.   

Tyckte att de hade fler "gänger" än övriga. Så med det förmodar jag att tidigare men var en klant. Men tror ju plan på den enkla lösningen. Hur kan jag kontrollera om sätena de facto har börjat sjunka? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att se om ventilsätena har sjunkit så får du ta bort den toppen och kolla! Fast de lär inte kunna sjunka så mkt att det alltid är ett spel mellan ventil och säte eftersom det är ventilens "slag" mot sätet som trycker in det. När ett säte sjunker så bör man hamna i ett läge där den tätar dåligt och så får man en bränd ventil som inte blir tät av en ventiljustering, att det behövdes flera varv för justering tyder också mest på att ngn klantat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-01 vid 07:00 skrev Gelis:

Hör med Jonas på JR motorteknik

http://www.jrmt.se/foretaget.htm

Och JA! Jonas är fenomenal att ha att göra med. Jag har bollat med honom mina problem och han har hjälpt mig på vägen. Skulle känt mig 100% säker att lämna in motorn till honom om det skulle behövts.

 

5 stjärnor till Jonas på JR Motorteknik! 🙌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...