Nim26 170 Postad 10 Maj , 2021 1 hour ago, IngemarE said: Den där skall du byta ut ! För det första är det ingen JFB eller personskyddsautomat utan en vanlig dubbel säkring. För det andra är den på 16A och med C-karakteristik, vilket innebär att all 230V-elinstallation du har i båten måste vara minst 2,5mm², då vanlig 1,5mm² bara får säkras med 10A (nåja, 13A ibland). C-karakteristik innebär dessutom jättetrög. Du kommer m.a.o. blåsa säkringen på bryggan lååångt före att "din" går (och ev. fresta dina kablar). Byt ut den mot t ex en B10 OCH en JFB. Det får plats i din kapsling. suck ok tack för ditt svar, nån mer som har en åsikt om detta? jag kanske har 2,5 kvadrat, i båten hur kan man utesluta det? och finns det ingen anledning till att man väljer att ha en Jättetrög? för att den inte skall lösa ut för lätt eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 Maj , 2021 10 timmar sedan skrev Nim26: Personsskyddsautomat låter ju väldigt bra i mina öron om det är en sådan jag har,,, Känns lite knepigt om den inte skulle duga när Nimbus satte ihop detta 2008 och att man borde komplettera även med en JFB! Det är väldigt lätt att testa. Ställ in din multimeter på växelspänning, VAC brukar det stå på ratten, välj något mätområde över 230 volt, 500 eller 1000, beroende på vad som finns på ditt instrument. Mät nu spänningen mellan fasen och skyddsjorden, då skall det säga ”klick” då jfb löser ut. Den är så känslig att den löser ut för den pyttelilla strömmen som en voltmeter/multimeter drar. Det går lika bra med sådana där testpinnar med lysdioder på. Om den inte löser ut kanske du mätt mellan skyddsjorden och nollan, eller så år det ingen jfb utan bara en automatsäkring. Ett bättre och säkrare sätt att testa på, jfb och personskyddsautomater skall ha en liten testknapp att trycka på, ett lätt tryck och den skall lösa ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 10 Maj , 2021 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Det är väldigt lätt att testa. Ställ in din multimeter på växelspänning, VAC brukar det stå på ratten, välj något mätområde över 230 volt, 500 eller 1000, beroende på vad som finns på ditt instrument. Mät nu spänningen mellan fasen och skyddsjorden, då skall det säga ”klick” då jfb löser ut. Den är så känslig att den löser ut för den pyttelilla strömmen som en voltmeter/multimeter drar. Det går lika bra med sådana där testpinnar med lysdioder på. Om den inte löser ut kanske du mätt mellan skyddsjorden och nollan, eller så år det ingen jfb utan bara en automatsäkring. Ett bättre och säkrare sätt att testa på, jfb och personskyddsautomater skall ha en liten testknapp att trycka på, ett lätt tryck och den skall lösa ut. Nja, en digitalmultimeter drar inga 10-30mA i mätström. Så det löser inte JFB (om man inte har andra felströmmart så den är s.a.s. "droppen"). Sedan är det ju uppenbart att det ÄR en enkel säkring, i synnerhet med de nya bilderna. Dessutom med märkström och karakteristik mer lik en järnspik . 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 25 Maj , 2021 On 5/10/2021 at 12:58 PM, IngemarE said: Den där skall du byta ut ! För det första är det ingen JFB eller personskyddsautomat utan en vanlig dubbel säkring. För det andra är den på 16A och med C-karakteristik, vilket innebär att all 230V-elinstallation du har i båten måste vara minst 2,5mm², då vanlig 1,5mm² bara får säkras med 10A (nåja, 13A ibland). C-karakteristik innebär dessutom jättetrög. Du kommer m.a.o. blåsa säkringen på bryggan lååångt före att "din" går (och ev. fresta dina kablar). Byt ut den mot t ex en B10 OCH en JFB. Det får plats i din kapsling. nu har vi 5 nätter bakom oss och skärhamn och Marstrand klarar mina grejer utan att lösa ut,, beror inte sådant på hur mycket man kör på med ström i båten, tex så stänger vi sedan många år av värmefläkten när det är dax för vattenkokaren,, Styrsö däremot kan man inte ladda två mobiler samtidigt:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 25 Maj , 2021 Sammanfattningsvis kan jag säga att mina batterier får vara med ett tag till då dom efter isärkoppling och vattning/laddning ligger bra och landströmmen gör sitt när det finns, letar efter kabel och 220 uttag för vi saknar ett bra placerat uttag, fiins en ledig plats elkabel plats men jag vet inte var jag skall söka efter dessa kablar, har ingen bild men det är samma som sitter i vippströmbrytaren!! ah jag får återkomma med en bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 25 Maj , 2021 1 timme sedan skrev Nim26: nu har vi 5 nätter bakom oss och skärhamn och Marstrand klarar mina grejer utan att lösa ut,, beror inte sådant på hur mycket man kör på med ström i båten, tex så stänger vi sedan många år av värmefläkten när det är dax för vattenkokaren,, Styrsö däremot kan man inte ladda två mobiler samtidigt:) Det handlar inte om att dina grejor skulle lösa ut, snarast att de INTE gör det när de skall. För det du har löser bara på för hög ström, extremt hög ström. Så hög att stolpen på bryggan lär lösa först. Sedan är det inte bara hög ström/brand som skall skyddas mot. Det vi talat om här mest handlar om personsäkerhet. Och det har du inget skydd mot alls ombord på båten. Det tycker i alla fall de flesta forumdeltagarna är viktigt, och det borde du också prioritera. I bästa fall finns det i stolpen du ansluter till.... Visst, du kan säkerligen vara ute 50 nätter. Men personskyddet/säkerheten (livet !) har inget med antal nätter du kan vara ute utan att säkringarna löser att göra. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 25 Maj , 2021 2 hours ago, IngemarE said: Det handlar inte om att dina grejor skulle lösa ut, snarast att de INTE gör det när de skall. För det du har löser bara på för hög ström, extremt hög ström. Så hög att stolpen på bryggan lär lösa först. Sedan är det inte bara hög ström/brand som skall skyddas mot. Det vi talat om här mest handlar om personsäkerhet. Och det har du inget skydd mot alls ombord på båten. Det tycker i alla fall de flesta forumdeltagarna är viktigt, och det borde du också prioritera. I bästa fall finns det i stolpen du ansluter till.... Visst, du kan säkerligen vara ute 50 nätter. Men personskyddet/säkerheten (livet !) har inget med antal nätter du kan vara ute utan att säkringarna löser att göra. Jag förstår bara inte hur det kan börja brinna (EL) i båten utan att säkringar både i land och i båten slår ut, Jo jag tycker med att det är viktigt att vakna nästa dag så ,,,, Men min båt är väldigt mycket orginal och det har väl byggts ett gäng Nimbus 320 som alla glider runt som en potentiel brandfara då!! Väldigt konstigt att detta inte har belysts ut på marknaden sedan första kom ut 2002, Så på mina bilder här så ser ni att jag inget skydd har för landström! och det kan inte finnas något senare i mina ledningar längre in i båten som jag kan ha missat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 25 Maj , 2021 4 hours ago, Nim26 said: Sammanfattningsvis kan jag säga att mina batterier får vara med ett tag till då dom efter isärkoppling och vattning/laddning ligger bra och landströmmen gör sitt när det finns, letar efter kabel och 220 uttag för vi saknar ett bra placerat uttag, fiins en ledig plats elkabel plats men jag vet inte var jag skall söka efter dessa kablar, har ingen bild men det är samma som sitter i vippströmbrytaren!! ah jag får återkomma med en bild Dessa har jag och detta är den inne på toan, det jag inte får med här är att den kabeln sitter in en koppling med 2 uttag och där har jag då ett hål ledigt, så nu undrar jag om ni vet var man kan köpa en lite längre Affix kabel med 220 uttag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 25 Maj , 2021 40 minuter sedan skrev Nim26: Jag förstår bara inte hur det kan börja brinna (EL) i båten utan att säkringar både i land och i båten slår ut, Säkringen är till för att skydda efterföljande kabel. Och det är skillnad på säkringar och säkringar. Som redan skrivits skall den vara dimensionerad så den löser innan efterföljande kabel blir farligt varm vid överbelastning eller kortslutning. Det är därför som du på inkommande ledningar till ditt hus eller lägenhet har stooora säkringar (16-32A) men också grova kablar. Efter elcentralen är de klenare och måste därför föregås av mindre säkringar. T ex 10A för 1,5mm², som är den vanliga för eluttag (om inte ledningen är lång, då måste säkringen minskas för att garanterat lösa ut snabbt nog). Man skall alltså inte bara HA en säkring, det skall vara RÄTT säkring också. Och lita aldrig på vad som sitter på bryggan, det vet du ju inte. I din båt, som skall vara "sista säkringen" innan förbrukare, har du så mycket som 16A. Riktigt trögutlöst dessutom (karakteristik "C"). Det är inte godkänt för att skydda det som kan komma att sättas i eluttagen eller troligen inte ens kablaget som är draget i båten. Dvs i klartext: Får du ett fel i en lampa, värmefläkten eller liknande så är risken att det tar fyr i den eller dess kabel innan din säkring löser ut ! 49 minuter sedan skrev Nim26: Så på mina bilder här så ser ni att jag inget skydd har för landström! och det kan inte finnas något senare i mina ledningar längre in i båten som jag kan ha missat? Jo, du har skydd, men ett alldeles för trögt/kraftigt sådant. Och nej, det sitter säkerligen inget senare (och skall inte sitta där heller, det hör hemma i centralen). 51 minuter sedan skrev Nim26: Men min båt är väldigt mycket orginal och det har väl byggts ett gäng Nimbus 320 som alla glider runt som en potentiel brandfara då!! Du vet ju inte om detta är originalmonterat på varvet, eller hur ? Dessutom skall man inte förutsätta att kompetensen är hög och att man gör rätt bara för att varvet har ett fint namn. Det har jag sett alltför många exempel på. Tvärtom, tyvärr... Och i ditt fall talar ju bilderna sitt tydliga språk: Du HAR ingen JFB, och du har en säkring som är på tok för kraftig för att sitta som sistasäkring i central. Dessutom är den av trög karaktär som gör den ännu mer ovillig att lösa ut. Men jag inser att du kanske inte är så intresserad av att ändra något,..... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 25 Maj , 2021 9 minutes ago, IngemarE said: Säkringen är till för att skydda efterföljande kabel. Och det är skillnad på säkringar och säkringar. Som redan skrivits skall den vara dimensionerad så den löser innan efterföljande kabel blir farligt varm vid överbelastning eller kortslutning. Det är därför som du på inkommande ledningar till ditt hus eller lägenhet har stooora säkringar (16-32A) men också grova kablar. Efter elcentralen är de klenare och måste därför föregås av mindre säkringar. T ex 10A för 1,5mm², som är den vanliga för eluttag (om inte ledningen är lång, då måste säkringen minskas för att garanterat lösa ut snabbt nog). Man skall alltså inte bara HA en säkring, det skall vara RÄTT säkring också. Och lita aldrig på vad som sitter på bryggan, det vet du ju inte. I din båt, som skall vara "sista säkringen" innan förbrukare, har du så mycket som 16A. Riktigt trögutlöst dessutom (karakteristik "C"). Det är inte godkänt för att skydda det som kan komma att sättas i eluttagen eller troligen inte ens kablaget som är draget i båten. Dvs i klartext: Får du ett fel i en lampa, värmefläkten eller liknande så är risken att det tar fyr i den eller dess kabel innan din säkring löser ut ! Jo, du har skydd, men ett alldeles för trögt/kraftigt sådant. Och nej, det sitter säkerligen inget senare (och skall inte sitta där heller, det hör hemma i centralen). Du vet ju inte om detta är originalmonterat på varvet, eller hur ? Dessutom skall man inte förutsätta att kompetensen är hög och att man gör rätt bara för att varvet har ett fint namn. Det har jag sett alltför många exempel på. Tvärtom, tyvärr... Och i ditt fall talar ju bilderna sitt tydliga språk: Du HAR ingen JFB, och du har en säkring som är på tok för kraftig för att sitta som sistasäkring i central. Dessutom är den av trög karaktär som gör den ännu mer ovillig att lösa ut. Men jag inser att du kanske inte är så intresserad av att ändra något,..... Inte alls emot att förändra men kan vara bra att försöka förstå varför och hur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 25 Maj , 2021 Jag skulle gissa att det som sitter i din båt inte är original. Vore konstigt isf då min Nimbus 29C från 1989, som ju är äldre än din 320 om jag förstått det rätt, hade en central i båten med både säkringar och jfb. Och oavsett om det är original eller ej så MÅSTE din båt ha jfb. Läs vad @IngemarE skriver. Han skriver det inte för sin egen skull utan för din och de personer du har ombord på båten! 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 25 Maj , 2021 Herregud jag försöker bara fatta vad jag behöver göra, det är väl en del av poängen med detta forum,, eller? när jag knallar iväg och skall inhandla JFB så lär ju frågan komma vad jag har just nu,,, så då är det ju bra att ställa dessa frågor, Tack för svaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 25 Maj , 2021 (redigerade) 37 minuter sedan skrev Nim26: Herregud jag försöker bara fatta vad jag behöver göra, det är väl en del av poängen med detta forum,, eller? när jag knallar iväg och skall inhandla JFB så lär ju frågan komma vad jag har just nu,,, så då är det ju bra att ställa dessa frågor, Tack för svaren. Naturligtvis. Om du läser dina egna svar så har du inte varit direkt lättövertygad om att du faktiskt behöver byta ut det du har, trots en samstämmig panel. Trots många förklaringar och svar. Men bra att du verkar börja förstå nu. Men det är inte bara JFB du skall "inhandla" - säkringen måste bytas också. Och med tanke på frågorna kanske du skulle be någon sakkunnig bygga om centralen åt dig. Redigerad 25 Maj , 2021 av IngemarE 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser