Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
CapAhab

Service utombordare "i sjön"

Rekommendera Poster

Hej !

 

Står i begrepp och genomföra årservice på min utombordaree (Honda 15hk i mitt fall) vilket i normala fall är en tämligen std operation. 

Dock för att krångla till det hela något sitter den på ett fäste i nederkant akterspegeln på en segelbåt med slutande akter, är nog mer ute efter glada upprop å på hejande men har någon genomfört en sådan lyft på motorn till akterdäck utan att "knäcka rygg" eller riskerat tappa motorn på den blå hyllan ?

Är det möjligt att genomföra med någorlunda säkerhet å kvalitet ?

 

// CapAhab

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lär bli svårt gissar jag. Du måste ju byta olja i växelhuset vilket lär bli svårt med motorn på båten och båten i sjön.

Backa in båten mot bryggan och stå på bryggan och lyft av motorn. Bind ett rep som säkerhet så inte "det stora blå" tar motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Lär bli svårt gissar jag. Du måste ju byta olja i växelhuset vilket lär bli svårt med motorn på båten och båten i sjön.

Backa in båten mot bryggan och stå på bryggan och lyft av motorn. Bind ett rep som säkerhet så inte "det stora blå" tar motorn.

@ChristerN

Det är nog värre än så skall dessutom byta impeller 😊, men det blir lite av ett äventyr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev CapAhab:

@ChristerN

Det är nog värre än så skall dessutom byta impeller 😊, men det blir lite av ett äventyr 

Ja, varför skulle du då inte plocka av motorn???

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl tillgång till kran, när du sjösätter båten gissar jag. 

Om inte så kanske en mastkran? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev CapAhab:

Hej !

 

Står i begrepp och genomföra årservice på min utombordaree (Honda 15hk i mitt fall) vilket i normala fall är en tämligen std operation. 

Dock för att krångla till det hela något sitter den på ett fäste i nederkant akterspegeln på en segelbåt med slutande akter, är nog mer ute efter glada upprop å på hejande men har någon genomfört en sådan lyft på motorn till akterdäck utan att "knäcka rygg" eller riskerat tappa motorn på den blå hyllan ?

Är det möjligt att genomföra med någorlunda säkerhet å kvalitet ?

 

// CapAhab

 

Ja självklart måste motorn loss vilket jag skriver i inlägget ovan, men iom att båten tyvärr legat i över vintern samt jag tog över den i detta skick, så givetvis skall prylarna ses över innan sjögång ngt av de forna matros/motormans takterna sitter väl kvar trots länge sedan :), men i sak får jag väl använda ett sling kopplat till masten så går det säkert vägen,  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CapAhab äventyr fortsätter 😊, med en ytterst ”grön” besättning bestående av sk ”latmatroser” lyckades jag med manövern att både lossa samt återmontera växelhuset på båten liggandes i det stora blå, även operationen med att byta ut impellern och oljan löstes. Dock kvarstår problemet med att ingen skvallerstråle finns, misstänker att den slang är tät eller dylikt dock är åtkomst begränsad så jag har svårt att se vart den ena slangen tar vägen samt att den andra tycks vara felaktigt inkopplad då den bara hänger löst, långt inlägg men finns det någon som har koll på Honda BF 15 motorer och kan bringa klarhet hur dessa skall kopplas då jag inte gärna vill demontera sidokåporna med risk att tappa skruvar osv på den blå hyllan (tycker att det räckte med växelhuset) 

 

// CapAhab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har råkat ut för detta fenomen? Skall ge mig i kast att frilägga och rensa skvaller röret med lämplig ståltråd eller dylikt som en åtgärd, iom att jag inte ”vågar” lita på tempgivaren då känns det tryggare med det strilandet för bekräftelse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite otydligt, fanns skvallerstråle alltså inte heller innan ditt byte av impeller? Finns väl risk att du råkat göra något fel i din service. Alltid bra att fotografera id-brickan på motorn. Du kan med de uppgifterna nog rätt enkelt hitta sprängskisser på den på webben, kolla på skiss över kylsystemet, och lista ut vad som ska sitta var. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha intressant nog så bestod orsaken till min uteblivna skvallerstråle ett tätt munstycke, att man inte lär sig att ta de enkla sakerna först….men likväl nu vet jag att sakerna är i ordning och nyservade.

 

// CapAhab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...