Lukasbido 0 Postad 29 April , 2021 Hej, Jag har en yanmar ysm8 i min båt med ett reglage för gas och växel med två armar. Reglaget har blivit gammalt och trögt och fungerar inget vidare så jag har tänkt byta till ett reglage som hanterar både gas och växel med samma arm. Problemet är att jag stänger av motorn genom att dra gasen i botten vilket inte går med det här reglaget. Jag måste därför lägga till någon form av stoppfunktion. Är det någon här på forumet som har lagt till en stoppfunktion på sin ysm8 eller har idéer för hur man kan gå tillväga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 29 April , 2021 Fråga; är det inte vajrarna som är tröga och behöver bytas..? Dvs, om du byter reglaget kvarstår problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lukasbido 0 Postad 29 April , 2021 Så skulle det absolut kunna vara. Jag vill dock ändå helst byta reglaget eftersom reglaget med två armar fungerar dåligt. Ofta följer gasen med när man växlar och motorn stannar. En lösning som jag funderar på är att sätta en fjäder på reglaget till gasen och montera en choke kabel till andra sidan fjädern. På så sätt borde jag kunna stänga av motorn genom att trycka in choke kabeln. Fjädern töjs ut för att stoppa motorn och går sedan tillbaka till neutralt läge. Vad tros om den lösningen? Eller finns det någon bättre variant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lukasbido 0 Postad 1 Maj , 2021 Visade sig att det finns en stoppfunktion, gäller bara att hitta lämpligt ställe att fästa en stoppkabel så problem solved. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser