Schacken760 2 Postad 28 April , 2021 borde en justering av förtändningen på våra bensinmotorer med förgasare kunna kompensera lite av effektförlusten med mer sprit i bensinen? oxo ge mindre förbrukning? 1aug blir d standard med e10 får e hur min q271 gillar det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 28 April , 2021 Det där är pyssligt att räkna rätt på. Etanol är oktanhöjande, men det justeras blandningsprocessen så köper du 95-oktan så är det 95 oavsett 0, 5 eller 10% etanol i. Bränsleförbrukningen går upp. Etanol har 30-35% lägre energiinnehåll så skillnaden i förbrukning med samma effektuttag blir några cl per förbrukad liter. Tänk att 10% etanol skulle behöva vara 1,3dl till 9dl bensin för att motsvara 1l 100% bensin. Då skall de 3 cl kompenseras för med mer E10 och där orkar jag inte räkna längre så för enkelhetens skull så blir det 3cl mer per förbrukad liter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Schacken760 2 Postad 29 April , 2021 tack för svar, trodde iblandningen av etanol skulle höja oktantalet, men som du skriver är 95 just 95 fortfarande då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 30 April , 2021 2021-04-28 vid 19:51 skrev Schacken760: borde en justering av förtändningen på våra bensinmotorer med förgasare kunna kompensera lite av effektförlusten med mer sprit i bensinen? oxo ge mindre förbrukning? 1aug blir d standard med e10 får e hur min q271 gillar det Bränsleslangar kommer slitas pga mer av den höga etanolhalten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 3 Maj , 2021 2021-04-28 vid 19:51 skrev Schacken760: borde en justering av förtändningen på våra bensinmotorer med förgasare kunna kompensera lite av effektförlusten med mer sprit i bensinen? oxo ge mindre förbrukning? 1aug blir d standard med e10 får e hur min q271 gillar det Eller varför inte åka vidare på E5 98 oktan så slipper du den extra skvätten etanol, för om jag förstått rätt så är det 95 oktan som ersätts med E10. Men ditt tankställe kanske bara har 95 idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Schacken760 2 Postad 3 Maj , 2021 8 timmar sedan skrev Makro: Eller varför inte åka vidare på E5 98 oktan så slipper du den extra skvätten etanol, för om jag förstått rätt så är det 95 oktan som ersätts med E10. Men ditt tankställe kanske bara har 95 idag? ja hoppas bara 95:an drabbas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 3 Maj , 2021 Det är 95 som kommer vara E10 men frågan är hur många sjömackar som har 98. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 48 Postad 22 Maj , 2021 Går inte att klistra in länk men Teknikens Värld skriver att Båtmackar får undantag för E10. Dem får fortsätta sälja E5 då det finns massa gamla båtmotorer som kan få problem med E10. Klistrar in ett stycke från artikeln som bild. Mvh, 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser