mangoman66 0 Postad 28 April , 2021 Har en Honda bf150 som är bestyckad med en original honda rostfri propp 14*19. Vill kunna komma ner lite i fart på tomgång, eller rättare sagt kunna höja varvet lite från nuvarande ca 700rpm vid en fart av ca 2,3-2,5 knop. Håller på med trollingfiske och vill slippa använda drivankare för att få ner farten till önskad.. Det är inte hela världen om jag tappar några knop på topp. Funderar på en vanlig alu-propp som är 14,8*17, alltså lite större diameter men lägre stigning att använda under trollingsäsongen. Är jag rätt lr fel på det i mina tankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 28 April , 2021 Rätt tänkt men det behöver inte bli bra för det. Propellerval är inte lätt. Vänd dig till en bra propellerfirma så kan de hjälpa dig och också erbjuda bytesrätt om det inte blir som tänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 28 April , 2021 Faran med att välja en "långsammare" propeller är att motorn orkar varva för mycket, men har man koll på det så kan man själv se till att detta inte händer. Toligen blir det lite oekonomiskt också... Håller med Kane. Beskriv vad du vill uppnå för någon som verkligen kan propellrar och lyssna på deras råd. Många som "trollar" har ju en liten extramotor just för detta, men der känner du ju säkert till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser