Emilioten 2 Postad 28 April , 2021 Har i dagsläget 2st separata elsystem. 1st för enbart start. Och 1 som är förbruknings kopplat till en 135w solpanel. Funderar på att installera en till panel Den regulatorn jag har är endast till för 1 panel, jag har en extra regulator liggande och tänker isf koppla den till ett ytterligare batteri och panel (detta pga platsbrist. Dvs 2st solpanel elsystem och 1 startbatteri endast laddat av dynaststart. Är det något speciellt man ska tänka på när man kör 2 system så ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 28 April , 2021 4 minuter sedan skrev Emilioten: Är det något speciellt man ska tänka på när man kör 2 system så ? Vad jag förstår får du tre system, verkar krångligt tycker jag. Startbatteriet kan du nog tänka bort, det kommer att få den laddning det behöver. En start drar inte särskilt mycket energi så även om effekten på dynastarten inte är så stor så fyller du på starbateriet fort. Sedan skulle inte jag välja att ha tre system utan ett i stil med detta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 28 April , 2021 Håller med, inte tre system.... Och den andra solpanelen sätter du parallellt med den @Mackey ritat in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 28 April , 2021 26 minuter sedan skrev IngemarE: Håller med, inte tre system.... Och den andra solpanelen sätter du parallellt med den @Mackey ritat in. Två paneler var det ja,,, Om du vill ha det som två system så ta bort det jag kryssat över. Det går att koppla in flera liknande paneler till en regulator, men överstig inte maxlasten och kolla så att panelerna har samma utspänning, brukar vara runt 17 volt (36 celler). Sedan ska man ha dioder på lämpliga ställen när man har två parallellkopplade paneler, men det kan vi ta senare när du bestämt hur du tänker göra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 April , 2021 (redigerade) Jag blev litet förvirrad... Två parallellkopplade paneler är bäst, sägs det, jag har visserligen seriekopplat mina, och det fungerar det med, spänningen blir högre, kabeldragningen enklare. Det finns i allmänhet ingen anledning att solcellsladda startbatteriet, men om du absolut vill göra det kan ju det kopplas in till regulatorn via ett skiljerelä. Redigerad 28 April , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DuoNova 1 Postad 28 April , 2021 4 timmar sedan skrev Mackey: Två paneler var det ja,,, Om du vill ha det som två system så ta bort det jag kryssat över. Det går att koppla in flera liknande paneler till en regulator, men överstig inte maxlasten och kolla så att panelerna har samma utspänning, brukar vara runt 17 volt (36 celler). Sedan ska man ha dioder på lämpliga ställen när man har två parallellkopplade paneler, men det kan vi ta senare när du bestämt hur du tänker göra. Då passar jag på att fråga om dioderna. Hoppas det är ok? Har förstått att det är Schottkydiod som rekommenderas, men vilken storlek och var får man tag på sådana? (till exempelvis 2x50w) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 28 April , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev DuoNova: Då passar jag på att fråga om dioderna. Hoppas det är ok? Har förstått att det är Schottkydiod som rekommenderas, men vilken storlek och var får man tag på sådana? (till exempelvis 2x50w) Jag köpte mina efter tips här (från @bhemac) från något företag i Kina. Tog ett par veckor. Det var innan PostNörd började förhala leveranserna. Har tyvärr ingen länk eller annat tips. Tror du ska leta efter såna med ganska lågt motstånd men som pallar strömmen - men det kanske alla gör. PS Hittade dessa. Ingen aning om de funkar. Har inte kunskap nog att läsa specarna men det finns det ju andra här som kan ( @Lintott kanske?) https://www.elfa.se/sv/schottky-diod-3a-40v-do-201-diotec-sb340/p/30031482?ext_cid=shgooaqsesv-P-CSS-Shopping-MainCampaign-Semiconductors&pi=30031482&gclid=CjwKCAjwj6SEBhAOEiwAvFRuKMOmk3Mb3GNiYwk63UhqlwB6kKo1_YOqloDXwE7Owt-m3qOPhJUgGRoCni0QAvD_BwE&no-cache=true&marketingPopup=false Redigerad 28 April , 2021 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 April , 2021 (redigerade) Beam me up! (Minns ni vem det var som ofta fick det kommandot?) Även Electrokit i Malmö har olika Schottkydioder länken är till en på 6A, kanske för klent, men det finns fler. Electrokit har även andra grejer att sälja som vi kanske köpt från någon obskyr butik i någon folkdiktatur. Redigerad 28 April , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 28 April , 2021 6A kanske är lite klent. Men det finns mycket att välja på, t ex https://www.electrokit.com/produkt/mbr20100-to-220-100v-20a-dual/ . Då behöver du bara en komponent, då den är dubbel. Eller också köper du två och använder bara den ena (de är ju billiga) om det blir enklare kabeldragning. Och Electrokit kan jag verkligen rekommendera, till skillnad från ELFA (där jag numera aldrig handlar, inte ens på firman) - helkass leveransprecision. Det där med två dioder förresten: Det var en av skribenterna på Vi Båtägare som för många år sedan skrev en helgalen artikel om el i båten, där han påstod att spänningsfallet halverades om man parallellkopplade två dioder. Vid närmare konfrontation (som han f.ö. inte alls var glad åt) visade det sig att han plankat det mesta av artikeln från en bok han hade. Där stod det, minsann ! Men dels var boken helt åt skogen vad gällde elfakta, dels kunde han själv egentligen ingenting (liksom många av dem som skriver i facktidningarna idag). Men värst var ju att planka stora delar utan källhänvisning..... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 29 April , 2021 15 timmar sedan skrev DuoNova: Då passar jag på att fråga om dioderna. Hoppas det är ok? Har förstått att det är Schottkydiod som rekommenderas, men vilken storlek och var får man tag på sådana? (till exempelvis 2x50w) De här har jag. 45V, 15A och 0,45V i spänningsfall. Om de är bra finns det andra som är mer kapabla än vag jag är att bedömma, men de funkar för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guggen 18 Postad 29 April , 2021 20 hours ago, DuoNova said: Då passar jag på att fråga om dioderna. Hoppas det är ok? Har förstått att det är Schottkydiod som rekommenderas, men vilken storlek och var får man tag på sådana? (till exempelvis 2x50w) På tex amazon.se finns det mc4 kontakter med inbyggda shottky dioder. Kostar en hundring styck och borde vara det snyggaste och enklaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 881 Postad 29 April , 2021 23 timmar sedan skrev ChristerN: - - - PS Hittade dessa. Ingen aning om de funkar. Har inte kunskap nog att läsa specarna men det finns det ju andra här som kan ( @Lintott kanske?) https://www.elfa.se/sv/schottky-diod-3a-40v-do-201-diotec-sb340/p/30031482?ext_cid=shgooaqsesv-P-CSS-Shopping-MainCampaign-Semiconductors&pi=30031482&gclid=CjwKCAjwj6SEBhAOEiwAvFRuKMOmk3Mb3GNiYwk63UhqlwB6kKo1_YOqloDXwE7Owt-m3qOPhJUgGRoCni0QAvD_BwE&no-cache=true&marketingPopup=false Som en del senare skribenter kommenterat så är dessa lite väl klena med sina 3A. När jag handlade mina så fick jag tag på 10A med 0,5V spänningsfall. När jag tittade nu så hittade jag 15A för samma pris. Det är ju ingen nackdel att de är överdimensionerade avseende effekttåligheten. De som McLasse hittat hos Conrad med data 45V, 15A och 0,46V spänningsfall är ett alldeles utmärkt val för parallellkopplade paneler. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser