Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Niko_okin

Rosa icke överkryssat ankare i sjökortet?

Rekommendera Poster

Precis som jag skrivit i titeln:

I eniros kartor har jag på flera platser hittat ett rosa ankare som inte är överkryssat...
Det måste betyda att området omkring är bra att ankra på? eller?

exempel

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderad ankringsplats ungefär, främst för handelsfartyg tror jag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

13F45052-1E1B-43B5-B7AE-06B6F36FEC20.jpeg.fbb5050aa022b0ad9a43f2db23ca93c7.jpeg

Vettnet Syd-Koster.

Bra ankringsplats utanför Hamnholmen eller vad den heter. Ankaret berättar att det är en lämplig ankringsplats med bra hållbotten, men i detta fallet, vete fasiken, ett blåshål där ankrade båtar ligger rakt i farleden och alldeles vid hamninloppet.

Det överkryssade ankaret betyder att det i detta fallet är en badplats, men med tanke på datumangivelsen kan det hänsyfta till någonting annat, om det finns en fågel- eller sälsymbol betyder det att det, tro det eller ej, att det är fågel respektive sälskyddsområde, datum anger tillträdesförbudet.

Gästhamnen vid Vettnet är rätt grund, med en tröskel, det händer varje säsong att seglare går in under högvatten och fastnar i hamnen när vattnet sjunker.

Sugtömningen fanns för två säsonger sedan vid Saltholmen norr om hamnen, den kanske finns kvar där.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul!
Jag planerar resa till Kosteröarna och funderar då på var som blir bäst att ligga på svaj.
Tack för upplysningarna!

/Nikodemus:D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Niko_okin:

Kul!
Jag planerar resa till Kosteröarna och funderar då på var som blir bäst att ligga på svaj.
Tack för upplysningarna!

/Nikodemus:D

Om nu pandemin håller i sig och om Ole då har inreseförbud kan du ju passa på gå in till land. Nordkoster har mer intressant natur, Sydkoster har bättre hamnar. Brevik på Sydkoster är min favorit, dock något svårnavigerad väg dit om man kommer österifrån, lättare om man tar omvägen genom Kostersundet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det något mer du undrar över i sjökortet finns Kort 1 där sjökortssymboler beskrivs. Om den även finns på nätet eller pdf vet jag inte?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Makro:

Är det något mer du undrar över i sjökortet finns Kort 1 där sjökortssymboler beskrivs. Om den även finns på nätet eller pdf vet jag inte?

Här är det mesta. man behöver veta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här fanns ett utdrag av Kort 1 som är de senare utgåvorna efter att man bytt namn från "kort A" till "kort 1" men det var väl säkert 15 år sen det bytte namn men informationen är väl i stort sett den samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Niko_okin:

Precis som jag skrivit i titeln:

I eniros kartor har jag på flera platser hittat ett rosa ankare som inte är överkryssat...
Det måste betyda att området omkring är bra att ankra på? eller?

exempel

Jag skulle inte ankra vid dessa platser.

Det är rekommenderade ankringsplatser för större fartyg som väntar på sin tur till hamn eller genom trång passage i farled.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var lite det jag också tänkte.. Jag ska besöka Kosteröarna på dagen och sedan lägga mig för svaj strax utanför, jag ska nog lägga mig lite längre söderut, där ser det något lugnare ut.

Tack!😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Niko_okin:

Ja, det var lite det jag också tänkte.. Jag ska besöka Kosteröarna på dagen och sedan lägga mig för svaj strax utanför, jag ska nog lägga mig lite längre söderut, där ser det något lugnare ut.

Tack!😃

Kosterskärgården söder om Sydkoster är full av sådana möjligheter, som sagts du når den lättast från nordväst om du kommer genom Kostersundet. 

Detta är nog Bohusläns grundrikaste skärgård, i Sjöfartsverkets båtsportskort ser det ut som ett stentag.
Lita inte på att vare sig papperssjökort aller digitala kort stämmer med verkligheten, inte ens Hydrographicas specialer, dom är visserligen väldigt bra, men det kan finnas fler bôar än de som är inritade i korten, och det är inte helt säkert att dom ligger exakt där dom är utritade heller.

Trots detta är den skärgården väl värd ett besök, det är en marin nationalpark med allt vad det innebär. Gott om gråsäl är det också.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Niko_okin:

Tack!😃

Hydrographicas fyra kort över Kosterskärgården är garanterat det bästa underlaget du kan ha för att smyga runt där.

https://hydrographica.se/shop/?kategori=specialsjokort&Omraden_Checkbox=vastkusten

Alla sjökort kan innehålla felaktigheter men Hydrographicas är det mest "högupplösta" och tydligaste du kan välja .

Hydrographica utger årligen rättelser för de utgivna sjökorten. Där kan man kolla om det är några rättelser som man bedömer kan påverka framfarten och lägga in dem i sitt kort. (En del rättelser är inne på områden dit ingen normal fritidsbåt åker så de kan man ju bortse ifrån).

https://hydrographica.se/wp-content/uploads/2020/11/935-01_Koster_NV.pdf

https://hydrographica.se/wp-content/uploads/2020/11/935-02_Koster_NO.pdf

https://hydrographica.se/wp-content/uploads/2020/11/935-03_Koster_SV.pdf

https://hydrographica.se/wp-content/uploads/2020/11/935-04_Koster_SO.pdf

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...