Gunnar1970 0 Postad 25 April , 2021 Hej, Mitt första inlägg här. Har kört båt i många år men hittills bara 2-taktare 60hk. Köpte för 1.5 år sedan en ny Yamaha 50hk 4-taktare. Den har hittills fungerar klockrent (även efter tidigare vinterförvaring utomhus) och genomgått föreskriven service hos auktoriserad verkstad i Strömma. I höstas gjorde vi all den service som krävs själva. Inga stora saker; bytte växelhusolja, kollade tändstift, släppte ut kvarvarande bränsle, körde igenom med färskvatten etc. Alltså, inga stora ingrepp. Idag sjösatte vi och motorn var väldigt svårstartad och hackade rejält. Till sist gick den igång med högt tomgångspådrag. När vi drog ned på gasen började den hacka rent anskrämligt igen för att strax stanna. Detta upprepades ett antal gånger. Vi körde på relativt höga tomgångsvarvtal för att "värma upp den" i kylan. Inget extremt på något sätt. Samma visa igen, möjligen marginellt bättre. Vi kunde inte problemsöka förutom att kolla att tändstiften var åtdragna. Storm och hård vind satte stopp. Våffö e de på dette viset? Är ingen mekaniker men hoppas att det går att förstå. Bensinen färsk sedan en vecka. Tack. Gunnar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svutt 2 Postad 29 April , 2021 Jag har haft ett liknande problem vid ett tillfälle för några år sedan med en ca 10 år gammal yamaha 15 hk 4-t. Ville inte gå alls på tomgång, men med fullt tomgångsvarvtal gick den att starta, och den gick OK med gaspådrag. Visade sig vara yamaha-snabbkopplingen på bränsleslangen som var dålig, och som troligen då tätade till otätheterna när den fick lite sug från motorn, men tjuvade luft vid låga varv. Funkade fint som snabblösning att förbikoppla slangen förbi snabbfästet i väntan på att efterskicka ett nytt. / G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 30 April , 2021 (redigerade) 2021-04-25 vid 16:34 skrev Gunnar1970: Hej, Mitt första inlägg här. Har kört båt i många år men hittills bara 2-taktare 60hk. Köpte för 1.5 år sedan en ny Yamaha 50hk 4-taktare. Den har hittills fungerar klockrent (även efter tidigare vinterförvaring utomhus) och genomgått föreskriven service hos auktoriserad verkstad i Strömma. I höstas gjorde vi all den service som krävs själva. Inga stora saker; bytte växelhusolja, kollade tändstift, släppte ut kvarvarande bränsle, körde igenom med färskvatten etc. Alltså, inga stora ingrepp. Idag sjösatte vi och motorn var väldigt svårstartad och hackade rejält. Till sist gick den igång med högt tomgångspådrag. När vi drog ned på gasen började den hacka rent anskrämligt igen för att strax stanna. Detta upprepades ett antal gånger. Vi körde på relativt höga tomgångsvarvtal för att "värma upp den" i kylan. Inget extremt på något sätt. Samma visa igen, möjligen marginellt bättre. Vi kunde inte problemsöka förutom att kolla att tändstiften var åtdragna. Storm och hård vind satte stopp. Våffö e de på dette viset? Är ingen mekaniker men hoppas att det går att förstå. Bensinen färsk sedan en vecka. Tack. Gunnar Hej, om motorn bara är 1,5 år gammal borde du kanske lämna in den på garantin. Det är inte troligt att det drar in någon tjuvluft i någon koppling, om detta vore felet så borde gången vara normal efter att du pumpat bränsleblåsan tills den blir hård. En ny fyrtaktsmotor i den storleken har EFI (electronic fuel injection). Om man pumpar bränsleblåsan så fyller man en reservoar (VST-tank) där högtryckspumpen sitter monterad. Denna reservoar innehåller tillräckligt med bensin för att motorn ska gå bra under en kortare stund. Förmodligen så är det skräp i bensinen eller dålig bensin som får den att hacka på tomgång. Du kan prova att dränera ur innehållet ur VST-tanken och se om detta hjälper. VST-tanken brukar sitta bakom luftinsuget, öppna dräningeringsskruven (nr 13 på bild nedan) och håll en glasburk under dräneringsslangen. Låt bränslet rinna ut i glasbruken, sedan kan du pumpa några gånger på bränsleblåsan medans du fortsätter att hålla glasburken under dräneringen för att rensa ur eventuella rester i bränsleledningarna. Om inte detta hjälper så borde du lämna in din motor på Garanti. En motor med EFI (som fungerar som den ska) ska kunna starta på tomgång, man ska alltså inte behöva någon gas alls för att starta motorn. Redigerad 30 April , 2021 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 30 April , 2021 2021-04-25 vid 16:34 skrev Gunnar1970: Hej, Mitt första inlägg här. Har kört båt i många år men hittills bara 2-taktare 60hk. Köpte för 1.5 år sedan en ny Yamaha 50hk 4-taktare. Den har hittills fungerar klockrent (även efter tidigare vinterförvaring utomhus) och genomgått föreskriven service hos auktoriserad verkstad i Strömma. I höstas gjorde vi all den service som krävs själva. Inga stora saker; bytte växelhusolja, kollade tändstift, släppte ut kvarvarande bränsle, körde igenom med färskvatten etc. Alltså, inga stora ingrepp. Idag sjösatte vi och motorn var väldigt svårstartad och hackade rejält. Till sist gick den igång med högt tomgångspådrag. När vi drog ned på gasen började den hacka rent anskrämligt igen för att strax stanna. Detta upprepades ett antal gånger. Vi körde på relativt höga tomgångsvarvtal för att "värma upp den" i kylan. Inget extremt på något sätt. Samma visa igen, möjligen marginellt bättre. Vi kunde inte problemsöka förutom att kolla att tändstiften var åtdragna. Storm och hård vind satte stopp. Våffö e de på dette viset? Är ingen mekaniker men hoppas att det går att förstå. Bensinen färsk sedan en vecka. Tack. Gunnar Varför gjorde ni servicen själva på en så ny motor? Visste ni inte att 3-årsgarantin bara gäller om den är servad på auktoriserad verkstad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar1970 0 Postad 30 April , 2021 Kort svar är Covid. Min far är 81 och vågade inte ta sig hela vägen hem igen kommunalt efter att ha lämnat båten. Själv bor jag utomlands. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 30 April , 2021 Skulle rekommendera att lämna in på service. Just sånt här med justeringar där man kan skruva sig vilse är så mycket enklare om man skruvat på 10-20 likadana motorer, som mekanikern har. Så är problemet ur världen sen. sen är det ju så att bara bara för att ni servat den så betyder ju inte det att verkstaden inte kan serva också...kanske gäller garantin sen ändå, i praktiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 30 April , 2021 Du behöver inte vara mekaniker för att flöda ur bränslesystemet en stjärnskruvmejsel och en glasburk är allt du behöver. Läs mitt inlägg så ser du vilken skruv du ska skruva på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar1970 0 Postad 1 Maj , 2021 Tack! Som så mycket annat har det löst sig. Ett par dagar senare så går den som vanligt. Kanske något skräp som nu lossnat. Bäst att ta det piano men inte alltid lätt! Tack alla som svarat. Jag har lärt mig mycket. Glad vår och sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser