Robvik 1 Postad 25 April , 2021 Tjena. Ngn som vet vad det är för bultstorlek/stigning på gängan på bultarna som håller avgasknät mot limpan? (Detta på en VP 431b) verkar vara en tum-bult... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 26 April , 2021 Bultar har inga gängor! 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 26 April , 2021 2 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen: Bultar har inga gängor! Vagnsbult har gängor. Jag tror hen menar ”sexkantskruv”. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 26 April , 2021 12 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen: Bultar har inga gängor! Det har den inte om man ska vara petig, men i vardagligt prat så används ofta ordet bult om sexkantsskruv. Så jag förstod precis vad trådskaparen frågade, men jag har inte kunskapen att svara. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 26 April , 2021 Alla förstod, men bror duktig ville utmärka sig.😀 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 April , 2021 Det händer ibland att diskussionerna ibland blir rätt så ”skruvade”. Jag fick nyligen lära mig att VP ofta använder UNC-gänga, om det kan vara till någon hjälp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 27 April , 2021 3/8 UNC. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 27 April , 2021 (redigerade) Min VP motor är ombyggd (marin anpassad) Perkins motor som sin tur tillverkats av Shibaura, är detta en förklaring till icke metriska maskinskruv på gröna motorer (basen ej tillverkad i Sverige)? Redigerad 27 April , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 27 April , 2021 Utanför ämnet, men gå in på ett bildelslager och be biträdet om en hjulskruv. Det första du kommer att höra är ordet va. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 27 April , 2021 4 minuter sedan skrev Jorgen01: Utanför ämnet, men gå in på ett bildelslager och be biträdet om en hjulskruv. Det första du kommer att höra är ordet va. Så sant, hjulbult eller hjulmutter är det som används som benämning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser