Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Georg_Ohm

Repeater, antenn, mobiltelefon och router???

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ju född och utbildad under den analoga tiden, ja det var inte ens någon som pratade och analoga och digitala saker, det existerade inte.... Anod- och katodrören var visserligen historia, transistorer var vardagsmat och de integrerade kretsarna var på frammarsch. Mammutarna var utdöda och Bockstensmannen var redan begravd, så så himla gammal är jag ju inte..

Men jag känner mig ändå emellanåt lätt digitalt handikappad.

Nu undrar jag igen, hur man bär sig åt då man har väldigt låg signalstyrka i mobiltelefonen ibland ombord, och det är lika illa för routern..?

Jag har sett marina lösningar för tiotusentals kronor men finns det några billigare ”Kjell eller Claes-lösningar” som kan användas vid behov?

Någon repeater som förstärker signalen kopplad till en riktantenn och en sändande inomhusantenn..? Har annars svårt att förstå hur en modern mobiltelefon utan extern antenningång kan ta emot en sådan signal.

Finns det nån lösning för bara någon lusentapp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu undrar jag igen, hur man bär sig åt då man har väldigt låg signalstyrka i mobiltelefonen ibland ombord, och det är lika illa för routern..?

Jag har sett marina lösningar för tiotusentals kronor men finns det några billigare ”Kjell eller Claes-lösningar” som kan användas vid behov?

Någon repeater som förstärker signalen kopplad till en riktantenn och en sändande inomhusantenn..? Har annars svårt att förstå hur en modern mobiltelefon utan extern antenningång kan ta emot en sådan signal.

Om du ska kunna förstärka signalen till en mobil enhet, dvs utan antenningång, så måste du ha en frekvensrepeater, precis som du beskriver i sista stycket. De billigare kostar väl runt 5000 kr med antenn och är licensfria så länge du bara förstärker signalen från en enda specifik mobiloperatör och anmäler till denna var nånstans du tänker ha repeatern (antar att det är av radioplaneringsskäl, så att de vet var det finns sändare som kan störa lokalt). Annars måste du ha tillstånd från PTS, eftersom du då i praktiken blir en mobiloperatör i liten skala.

En variant kanske är att du har en sån repeater på båten och kopplar den till din mobila bredbandsrouter som har antenningång? Då kan du ringa vanliga samtal över wifi (flera operatörer har den funktionen) eller köra Whatsapp/Messenger/andra IP-samtalsappar.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Om du ska kunna förstärka signalen till en mobil enhet, dvs utan antenningång, så måste du ha en frekvensrepeater, precis som du beskriver i sista stycket. De billigare kostar väl runt 5000 kr med antenn och är licensfria så länge du bara förstärker signalen från en enda specifik mobiloperatör och anmäler till denna var nånstans du tänker ha repeatern (antar att det är av radioplaneringsskäl, så att de vet var det finns sändare som kan störa lokalt). Annars måste du ha tillstånd från PTS, eftersom du då i praktiken blir en mobiloperatör i liten skala.

En variant kanske är att du har en sån repeater på båten och kopplar den till din mobila bredbandsrouter som har antenningång? Då kan du ringa vanliga samtal över wifi (flera operatörer har den funktionen) eller köra Whatsapp/Messenger/andra IP-samtalsappar.

Ok, femtusen... routern har heller ingen antenningång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, femtusen... routern har heller ingen antenningång.

Aha, då blir det svårt. Jag virrade till det förresten. Om du har en mobil bredbandsrouter med antenningång, så kan du skaffa en vanlig riktantenn typ den här för bara 699 kr (men du får väl fundera över effekt och sånt där, antenner är ju bokstavligt talat en vetenskap i sig): https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/antenn-till-mobilt-bredband/4g-antenn/riktad-4g-antenn-11-dbi-p30061. Då behöver du ingen repeater. Fast en riktantenn är nog inte så bra på en båt som rör sig, eftersom antennen ska vara riktad rakt mot mobilmasten som du vill förstärka signalen mot. Kanske kan man använda rundstrålande istället, antennvetenskap är inte mitt bästa ämne.. 

Ska du förstärka signalen till mobilen också, då måste du ha repeater. Sök på ”repeater 4g” så dyker det upp massor, inklusive guider om hur det funkar.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att repeatern för mobiltrafik - oavsett modell - måste sitta där den har god förbindelse till utrustningen som inte får bra mottagning och mobilmasten. Det sistnämnda brukar lösas med en hög och bra placering, någonstans "mittemellan", alternativt en riktantenn mot den aktuella operatörens basstation.

Förutom att detta inte är direkt enkel att lösa för en privatperson (som redan nämnts) lär dessa antennkrav bli ett problem på en båt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske?

Vissa mobiler har extra antennkontakter under höljet.

Till 2g-telefoner fanns det någon sorts utanpåmonterad antenn som inte behövde anslutas mekansiskt, har jag i alla fall för mig.

Kanske finns det någon lösning även för 3g-, 4g- och 5g-telefoner.

Det är allt jag kan bidra med.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vissa mobilerantennkontakter under skalet, går ej att använda. 

De jag kom i kontakt med, var till för anslutning vid tillverkningen. 

Nåväl. Syrran blev av med kopparkabeln, liksom de andra i lilla byn. 

Någon bor högt beläget, med mobiltäckning, det gör inte syrran. 

Köpte en typ reapeter åt henne, så nu har hon mobiltäckning. 

Mobilsignal in via yagiantenn och Mobilsignal ut via en vertikal pinne i taket inomhus. 

Alltså inte samma polarisation som utomhusantennen!

Dock måste det vara ett visst avstånd mellan antennerna, eller typ skärmning. 

Ett aber med sån lösning, är att Telia inte klart talat om vad som gäller framledes med 4G, 3G o s v. 

Leverantören menar att 4 G kommer att sända på 900 MHz bandet i obygda, där det är färre abbonenter, inom närmaste året. 

Säg det. Gick på ca 2900 kr, vill jag minnas. 

Signalexpert.se

Om några månader ansluts typ 7 bostäder till fiber i bygda. En sträcka på 13 km! 

Då övertar jag utrustningen, eftersom jag har kass mobiltäckning vid stugan i samma område. 

Mäter signalstyrka, så jag ser att det funkar! 

Borde gå att ha på en något längre båt.... Har med rundgång av signaler att göra. 

Därför yagi på inkommande antenn. 

Finns antenner på t ex Ebay med fler element... Mer riktningskänsligt.

För några hundra, i Sverige typ 1500 kr. 

OT... Ungefär samma brokiga historia som dig, vad gäller elektronik. Och i stort sett novis på datorer. 

BT. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...