Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
fiskarn

Bensinförbrukning

Rekommendera Poster

Varit några länkar om soppaförbrukning..tänkte spinna vidare... Säg att min utombordare drar 1.2 l/Nm vid ett visst varvtal, den drar samtidigt exempelvis 40 l/h vid ett visst varvtal. När räknar man l/Nm och när ska man räkna l/h? Bra att veta när man ska på semester om inte annat... Vad kan man göra för att få motorn att gå så snålt som möjligt? Jag menar rent inställningsmässigt i motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tex: Om motorn drar 40L/h när du kör 40 knop så blir förbrukningen 1L/dist. Sen om du vill mäta liter i timmen eller per distans, det är upp till dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liter/Nautisk mil ger bränsleekonomin som egentligen är det värde man är intresserad av. Eller ännu helllre Nautisk mil/Liter då ser du ju att ju högre värde du får desto längre kommer du på varje liter bränsle. Men du måste ha bränsleflödesmätaren kopplad till GPS i så fall (oftast via NMEA). Jag har själv en bränsleflödesmätare, Navman Fuel 3100, som visar just Nautisk mil/Liter. Jag har den kopplad till min GPS via NMEA så att man får fartuppgiften så detta kan beräknas av bränsleflödesmätaren. I min båt och med min motor ser jag t ex att den mest ekonomiska farten ligger runt 25 knop (inte ca 20 knop som jag trodde innan jag skaffade bränsleflödesmätaren). Nu är det ju inte alltid man kan åka i 25 knop p g av t ex för höga vågor el fartbegränsningar osv men det är en intressant iakttagelse i alla fall att lite högre fart än jag gissat tidigare ger bäst bränsleekonomi. Navman Fuel 3100 kan även visa Liter/Timme om man vill (och en massa annat också). Nm/Liter eller Liter/Nm skall man alltså använda för att få värden på den mest ekonomiska förbrukningen. NM/Liter: Ju högre värde desto mer ekonomisk körning (då du kommer längre per liter bränsle). Kanske mer pedagogiskt sätt att visa bränsleekonomin, vad vet jag. Liter/Nm: Ju lägre värde desto mer ekonomisk körning. Liter/Timme: är väl mer intressant som jämförelse mellan motorer vid konstanta varvtal. T ex vid motortester i båttidningar ser jag att de brukar nämna detta (och även Liter/Nm). Själv har jag aldrig Liter/Timme visad på displayen, jag använder Nm/Liter hela tiden. Det luriga med Liter/timme är att även om du försöker köra snålt dvs försöka få så lågt värde som möjligt så är det inte säkert att du tar dig längst sträcka för varje liter förbrukad bränsle. För att veta det måste du ha med farten som en faktor också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...