Boko57 4 Postad 18 April , 2021 Jag ska byta olja i mitt AQ290 drev men oljepluggen sitter som berg: Trots att jag har en del stora plattmejslar så har jag ingen som är i klass med oljepluggen på drevet. Har ni något tips var jag kan får tag i en plattmejsel som är tillräckligt stor för att jag ska kunna få loss oljepluggen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 18 April , 2021 (redigerade) 8 minuter sedan skrev Boko57: Jag ska byta olja i mitt AQ290 drev men oljepluggen sitter som berg: Trots att jag har en del stora plattmejslar så har jag ingen som är i klass med oljepluggen på drevet. Har ni något tips var jag kan får tag i en plattmejsel som är tillräckligt stor för att jag ska kunna få loss oljepluggen? Tror vi har skrivit det här förr. Slagskruvmejslar är bra att ha och har ofta breda bits som funkar. tex den här https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/skruvmejselsatser/slagskruvmejsel-2000030859 Vid närmre eftertanke är det denna jag har. https://www.clasohlson.com/se/Slagskruvmejsel-Cocraft/p/Pr408869000 Redigerad 18 April , 2021 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boko57 4 Postad 18 April , 2021 Tack! Det var värdefull info. Sjösättning är nästa söndag så det är bråttom att försöka öppna pluggen. Dum konstruktion med så stort spår i oljepluggen. Volvo Penta hade kanske något specialverktyg för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 18 April , 2021 1 timme sedan skrev Boko57: Tack! Det var värdefull info. Sjösättning är nästa söndag så det är bråttom att försöka öppna pluggen. Dum konstruktion med så stort spår i oljepluggen. Volvo Penta hade kanske något specialverktyg för detta. Säkert har Penta någon svindyr pryl till detta men samma problem finns på alla drev och växelhus. Ta det varligt med knackandet så du inte förstör några gängor - och se till så slagskruvmejseln verkar åt rätt håll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser