Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Gäst Anders

B20 / AQ130 med vatten i motoroljan

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Kylarvattnet från expansionskärlet går in i motorn, men var??? Motorn går bra och är utrustad med Martec sötvatten kylare, men efter ett tag försvinner kylarvattnet in i motorn (i relativt snabb takt), tidigare rök den blå-vitt (antagligen glykolen), innan jag upptäckte felet! Jag har: - Provtryckt avgaslimpan med strädgårdsslangen och den verkade tät (svårt att få tätt i alla röranslutningarna. - Bytt topplockspackning (orginal), slipat toppen till en planhet på <0,1mm (komp. 10-12). Det finns dock en spricka mellan kylkanalerna mellan mitten cylindrarna, kan denna vara problemet? - Tagit loss oljekylaren för att provtrycka den. Testade lite försiktigt med trägårdsslangen, men den var tät, får se om jag skall lämna in den för provtryckning? Ligger felet i toppen, blocket, avgaslimpan eller oljekylaren? Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:tant Är sprickan in till cylindern eller är den mellan kanalerna. MVH Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Hej, Sprickan går mellan kylvatten kanalerna, tvärs toppen! Det är i detta område toppen diffar som mest (-0,1mm, mot högsta punkt dvs en fördjupning över c:a 40x40mm)! //Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

OK, Skall se om det blir konvertering av biltopp, om jag inte hittar en marintopp till en AQ130C till salu! //Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Probelemt är löst! Vattnet läckte in mellan avgasventilarnas ventilstyrningar och godset i toppen! Bytte till bil topp, fungerar bra, men temperaturgivaren sitter lite dumt så temperatur angivelsen blir lite låg. //Anders :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...