Martin64 10 Postad 15 April , 2021 Hej mina nyfunna vänner, som några av er redan vet är jag nybliven båtägare och har mycket att lära. Fick mycket och god hjälp här med mitt förra spörsmål. Nu en helt annan fråga, jag är i sluttampen på utbildningen för förarbevis som jag läst på distans, jag har ingen lärare att fråga alltså. Vad jag inte hittar i litteraturen är vad den lilla siffran i sjökortet betyder vid djupangivelser, t ex 6 och så kan den vara följd av en annan lite mindre (till storlek) siffra som "hänger" lite nedanför. Vad betyder den? Blir inte klok på det. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 15 April , 2021 Står det tex 3 med större stil och 5 med mindre betyder det att det är 3,5 m djupt vid medelvattenstånd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin64 10 Postad 15 April , 2021 Just nu skrev ChristerN: Står det tex 3 med större stil och 5 med mindre betyder det att det är 3,5 m djupt vid medelvattenstånd. Ja jäklar, var det så enkelt? Förkastade faktiskt det för att jag tyckte det i så fall borde stått 3,5 som man är van vid... Tack för hjälpen! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 15 April , 2021 Jag gick in och kollade "kort 1", som har teckenförklaringar för svenska sjökort. Där förklaras det faktiskt inte att den nedsänkta siffran indikerar första decimalen. Faktiskt riktigt dåligt! Det är inte ett vedertaget sätt att ange decimaler generellt. Jag kan förstå läsbarhetstanken, att man inte ska kunna tolka "3.5" som 35 och tro att man går klar, men det borde absolut förklaras på "kort 1". https://www.sjofartsverket.se/globalassets/beteckningar_int_contour.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 15 April , 2021 Vet du vad bokstäverna som kan stå efter djupsiffrorna betyder då? Sl Slam Ga Gyttja Mr Mudder La Lera Sd Sand Gr Grus Ss Singel Kr Klapper St Sten Bl Block K Klippbotten Sk Skal Gs Sjögräs T Tång ls Lös f fin gv grov Men jag har öven sett att motsvarande engelska benämningar används. Kort A finner du här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser