Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
Martin64

Djupmarkeringar i sjökort

Rekommendera Poster

Hej mina nyfunna vänner,

som några av er redan vet är jag nybliven båtägare och har mycket att lära. Fick mycket och god hjälp här med mitt förra spörsmål.

Nu en helt annan fråga, jag är i sluttampen på utbildningen för förarbevis som jag läst på distans, jag har ingen lärare att fråga alltså.

Vad jag inte hittar  i litteraturen är vad den lilla siffran i sjökortet betyder vid djupangivelser, t ex 6 och så kan den vara följd av en annan lite mindre (till storlek) siffra som "hänger" lite nedanför. Vad betyder den? Blir inte klok på det.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det tex 3 med större stil och 5 med mindre betyder det att det är 3,5 m djupt vid medelvattenstånd. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev ChristerN:

Står det tex 3 med större stil och 5 med mindre betyder det att det är 3,5 m djupt vid medelvattenstånd. 

Ja jäklar, var det så enkelt? Förkastade faktiskt det för att jag tyckte det i så fall borde stått 3,5 som man är van vid...

Tack för hjälpen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick in och kollade "kort 1", som har teckenförklaringar för svenska sjökort. Där förklaras det faktiskt inte att den nedsänkta siffran indikerar första decimalen. Faktiskt riktigt dåligt! Det är inte ett vedertaget sätt att ange decimaler generellt. Jag kan förstå läsbarhetstanken, att man inte ska kunna tolka "3.5" som 35 och tro att man går klar, men det borde absolut förklaras på "kort 1".

https://www.sjofartsverket.se/globalassets/beteckningar_int_contour.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du vad bokstäverna som kan stå efter djupsiffrorna betyder då?

Sl Slam
 Ga Gyttja
 Mr Mudder
 La Lera
 Sd Sand
 Gr Grus
 Ss Singel
 Kr Klapper
 St  Sten
 Bl Block
 K Klippbotten
 Sk Skal
 Gs Sjögräs
 T Tång
 ls Lös
 f fin
 gv grov

Men jag har öven sett att motsvarande engelska benämningar används.

Kort A finner du här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...