phenri 4 Postad 14 April , 2021 Hej, Har ingen erfarenhet av meka med motorer(försöker nu lära mig), hade dock tänkt byta impeller inför sjösättningen. Vet inte om jag tolkar instruktionerna rätt i dokumentet "MD5 for Dummies", men kan man ta ut hela axeln som impellern sitter på? Motorutrymmet(Sunwind 26) är extremt trångt och man kommer bara åt motorn framifrån, givetvis sitter vattenpumpen på andra sidan! Hade underlättat en del om man kunde dra ut impellern sittande på axeln och sedan skruva av den. Är det viktigt att böja bladen på impellern åt ett visst håll eller justerar det sig automatiskt i vattenpumpen? Någon som har erfarenhet eller andra bra tips gällande byte av impeller så delar gärna med er! Tack! http://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 14 April , 2021 De flesta plocker ut impellern på hösten och sätter tillbaks den på våren om den ser hel och fin ut. Jag brukar rotera motorn när jag är vid båten så att inte samma vingar är kraftigt böjda hela vintern. Man ska böja vingarna åt rätt håll för att inte risjera att de blir för kraftigt böjda och spricker när de ska vända håll. Lite vasselin är bra att sättapå så att gummit får smötjning innan vattnet kommit fram. Om axeln går att ta ut får någon annan svara på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 14 April , 2021 Japp du kan ta ut hela axeln! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
phenri 4 Postad 14 April , 2021 14 minutes ago, gusvo085 said: Japp du kan ta ut hela axeln! Gött! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 15 April , 2021 17 timmar sedan skrev phenri: Gött! Om du har den gamla glidlagrade pumpen måste du dra ur axeln. Är den bytt till en kullagrad går det inte. Det behövs inte heller då axeln har en slits för drivpinnen till impellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
phenri 4 Postad 15 April , 2021 (redigerade) 15 minutes ago, Rollen said: Om du har den gamla glidlagrade pumpen måste du dra ur axeln. Är den bytt till en kullagrad går det inte. Det behövs inte heller då axeln har en slits för drivpinnen till impellern. Tack för info, bra att veta. Är ganska säker på att vattenpumpen inte är utbytt, men ska ta en titt på den i helgen. Redigerad 15 April , 2021 av phenri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 15 April , 2021 Om du tar ut axeln, smörj den med propelleraxelfett och sätt tillbaks den försiktigt så att du inte skadar tätningsringarna. Om det är en glidlagrad pump har den ett hål för drivpinnen, Tidigare var det en gängad skruv. Numera en lettrad pinne som man trycker ut, sätter i axeln i impellern, och trycker tillbaks pinnen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
phenri 4 Postad 26 April , 2021 On 4/15/2021 at 3:33 PM, Rollen said: Om du har den gamla glidlagrade pumpen måste du dra ur axeln. Är den bytt till en kullagrad går det inte. Det behövs inte heller då axeln har en slits för drivpinnen till impellern. Har nu bytt och pinnen satt på en slits. Lite förvånad då jag förväntande mig en axel när jag drog ut impellern. Dock mycket lättare att byta med nuvarande lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nht1 8 Postad 26 April , 2021 lånar tråden lite.. vad sitter det för packning till pumphuset (osäker på namnet) om man bara vill lyfta på locket för att kolla impellerns skick? Byter man packning då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
phenri 4 Postad 26 April , 2021 19 minutes ago, Nht1 said: lånar tråden lite.. vad sitter det för packning till pumphuset (osäker på namnet) om man bara vill lyfta på locket för att kolla impellerns skick? Byter man packning då? Tror man måste byta packning. Jag fick med en packning i papper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 27 April , 2021 (redigerade) 16 timmar sedan skrev Nht1: lånar tråden lite.. vad sitter det för packning till pumphuset (osäker på namnet) om man bara vill lyfta på locket för att kolla impellerns skick? Byter man packning då? Klarar man packningen hel så behöver man inte byta. Går packningen sönder kan man klippa ut en ny i vilket papper som helst (i bättre kvalitet än tidningspapper) och fetta/olja in det lite. Det har i alla fall funkat bra för mig. Viktigt att få bort alla gamla packningsrester för att det ska bli tätt. Redigerad 27 April , 2021 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser