Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
koffenb

VW-marine, 100-5 TDI

Rekommendera Poster

Hej! Har precis köpt en fastighet och i köpet ingick en båt, en Arvor 215 med en VW-marine 100-5 TDI. Försäljaren visste inte så mycket om båten och det gör inte heller varvet där båten ligger. Skulle gissa att den är från 2005-2010 någonting.

 

Motorn startar bra och går helt OK men båten kommer inte riktigt upp i planing. Motorn slutar varva upp och stannar på 2800 rpm. Sista sju centimetrarna gaspåslag händer ingenting. Försökt googla runt för mer info om motorn men svårt att hitta vettig info någonstans. Det som framträder, efter googlande, som mest misstänkt är att turbon slutat funka och det finns en youtube film som visar hur man skall felsöka detta:

https://www.youtube.com/watch?v=vJauyPTReWE

 

Får annars inga felmeddelanden från kontrollpanelen eller liknande. 

 

Undrar om någon har erfarenhet av dessa motorer och andra förslag på fel eller felsökning? Eller annars tips på vart man kan vända sig?

 

Kristofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev koffenb:

Hej! Har precis köpt en fastighet och i köpet ingick en båt, en Arvor 215 med en VW-marine 100-5 TDI. Försäljaren visste inte så mycket om båten och det gör inte heller varvet där båten ligger. Skulle gissa att den är från 2005-2010 någonting.

 

Motorn startar bra och går helt OK men båten kommer inte riktigt upp i planing. Motorn slutar varva upp och stannar på 2800 rpm. Sista sju centimetrarna gaspåslag händer ingenting. Försökt googla runt för mer info om motorn men svårt att hitta vettig info någonstans. Det som framträder, efter googlande, som mest misstänkt är att turbon slutat funka och det finns en youtube film som visar hur man skall felsöka detta:

https://www.youtube.com/watch?v=vJauyPTReWE

 

Får annars inga felmeddelanden från kontrollpanelen eller liknande. 

 

Undrar om någon har erfarenhet av dessa motorer och andra förslag på fel eller felsökning? Eller annars tips på vart man kan vända sig?

 

Kristofer

Jag har erfarenhet av VW men inte av deras marindieslar...

 

Hur mycket skall motorn varva på max? har den rätt propeller?

 

Men väldigt generellt när det gäller marindieslar som börjar bli trötta är ju att kolla andningen, ja alltså insuget, luftfiltret och turbon.

Om du kan komma åt att känna på turbinhjulet eller kompressorhjulet på andra sidan skall det rotera väldigt lätt och man skall inte känna något som helst glapp, vare sig radiellt eller axiellt.

Lika generellt brukar trötta turbodieslar sota, alltså avgaserna blir feta och svarta vid hastigt pådrag utan att varvtalet påverkas nämnvärt.

Då kan det vara turbon som behöver lämnas in på renovering, men det kan även vara betydligt billigare med att luftfiltret kan vara igensatt.

Sedan kan man ju misstänka spridarna också, som också kan renoveras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var i landet ligger båten och hur länge har den legat i?

Det kan ju ha växt på botten och propeller.

 Jag felsökte en Searay i somras där man misstänkte turbohaveri för att båten bara varavade ca 2500 varv i 12 knop och rök kolsvart på fullgas. Men hela propellern var full med tulpaner och det var sjögräs på båtbotten.
Så efter en ordentlig renskrapning gick den som vanligt i 30 knop.

Den båten hade legat still i ca 2-3 månader på västkusten.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input! Båten har bara legat i någon vecka, är omhändertagen årligen på varv som gjort service. Så jag tycker det verkar mindre sannolikt att luftfilter eller påväxt skulle ligga bakom men måste förstås uteslutas. Misstänker att motorn skulle varva närmare 4000 på max, kan det vara rimligt? I nuläget planar den verkligen inte alls! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev koffenb:

Tack för input! Båten har bara legat i någon vecka, är omhändertagen årligen på varv som gjort service. Så jag tycker det verkar mindre sannolikt att luftfilter eller påväxt skulle ligga bakom men måste förstås uteslutas. Misstänker att motorn skulle varva närmare 4000 på max, kan det vara rimligt? I nuläget planar den verkligen inte alls! 

 

11 minuter sedan skrev koffenb:

Den ligger på östkusten nära Norrköping.

Nu vet jag inte vad som kan tänkas växa i dina hemmafarvatten, sedan är ju den värsta tillväxtperioden sent på sommaren. Och om båten bara legat i någon vecka låter det ju inte som om det var problemet. Så börja med att kolla/byta luftfilter, sedan en enkel koll av turbon enligt mitt tidigare inlägg.  Dieslar är ju rätt lågvarviga så 4000 rpm låter ju inte så illa, men då vet jag inte din motors maxvarvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: På max i NULÄGET varvar den bara 2800. Men jag tror att den borde komma upp i knappt 4000 om den funkade som den skulle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med marin motorer och ett av våra märken är bland annat VW.

Kolla soppa filtren så det inte är alger. 

Låter kanske  som den variabla delen av turbon inte rör sig.. 

 

Båten är ingen planerade modell. Utan bör göra max 20 knop med en 100 hk skulle jag gissa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Broljung!

 

Har precis som du antyder funderat på om det kanske bara är såhär båten går i vattnet och att skrovet faktiskt inte skall plana i ordets rätta bemärkelse

 

Men den lämnar inte aktervågen efter sig alls, som på tex denna film:

 

Och stannar liksom på bogvågen och blir lite svängig och ostabil att styra.

 

Vet du om motorn lämnar felmeddelande om den variabla delen av turbon inte rör på sig? För kontrollpanelen säger ingenting alls.

 

Så: Kolla bränslefilter, luftfilter och påväxt och sedan ge sig på att försöka felsöka turbon, alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den brukar lämna ett felmeddelande då motorns map sensor inte känner rätt lufttryck. Men det har hänt att den inte larmar. 

Känn med polygrip eller skiffnyckel på armen som kommer ur turbon den skall inte tröga något nämnvärt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tycker mig se att motorn varvar ca 3700 varv enligt din film, och killgissar att det är så nära max du kan komma. Varvräknaren är ju graderad till 4000 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmen är hämtad från Youtube och inte tagen från min båt. La upp den för att illustrera hur det borde se ut. Min båt varvar 2800 och lämnar inte aktervågen efter sig alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Kristoffer 

Vi har en Arvor 210 med VW 100-5 som beter sig precis som du beskriver. Vad var felet?

mvh

//Thore

Redigerad av Erikssonth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 3,5 år gammal tråd...

 

Vi kollade turbon, en mekaniker mätte laddtrycket på den, vilket var bra.

 

Inledningsvis var vi alltid tungt lastade med grejer som skulle ut och in från ön vi vistades på, tillsammans med oss i familjen, vilket förstås gjorde att den gick extra trögt. Vi bottentvättade och bottenmålade den, vilket någon ovan föreslog, och det kanske gjorde det hela liiite bättre.

 

Så gick tiden och jag har på något sätt förlikat mig med att det är så den går, och hade faktiskt glömt filmen ovan där jag tycker det är tydligt att den skall varva ur mycket bättre, lite pinsamt.

 

Kör jag den nu ensam eller med kanske tre vuxna, sammanlagt, tycker jag den går bra nog. Marsch runt 2800 varv men kommer nog upp runt 3000.

 

Så, sammanfattningsvis inget bra svar.

 

Vet inte hur mycket den skall varva, filmen ovan visar 75hk, kan ju inte vara någon skillnad på varvtal 75/100hk? Vet att det finns chip-trim att köpa till som förbättrar effekten, om filmen ovan beskriver detta?

 

Hur har era tankar gått hittills? Har ni uteslutit något? Skriv gärna, mycket intresserad!

 

Kristofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Erikssonth:

Hej Kristoffer 

Vi har en Arvor 210 med VW 100-5 som beter sig precis som du beskriver. Vad var felet?

mvh

//Thore

Och botten och framförallt propellern är ren från påväxt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljer Volkswagen fortfarande marinmotorer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De såldes under eget namn och andra som Mercury Marine eller Cummins / MerCruiser, men det kanske beror på vilken marknad de säljs på eftersom jag tycker mig ha sett olika varianter. Men det beror säkert på olika årsmodeller också?

Fast de finns kanske inte att köpa nya som just VW längre?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Makro:

De såldes under eget namn och andra som Mercury Marine eller Cummins / MerCruiser, men det kanske beror på vilken marknad de säljs på eftersom jag tycker mig ha sett olika varianter. Men det beror säkert på olika årsmodeller också?

Fast de finns kanske inte att köpa nya som just VW längre?

Enligt devisen "kärt barn har många namn"... tänk om någon skulle skriva en avhandling om hur olika båt- eller motorföretag har köpt in sig i varandra och marknadsför likadana produkter med olika namn, eller tvärtom, olika produkter med samma namn. Den avhandlingen skulle bli väldigt omfattande och snårig.

 

(O)nördigt vetande

(Det fanns förresten en "Volkswagen Amazon", tillverkades av VW I Brasilien, den såldes inte på de europeiska marknaderna, här marknadsfördes en nästan likadan bil som "VW Jetta"). Men ingen Volvo Sonett med sex förgasare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja är det någon på forumet som har för mycket tid över en vinter är ju en sån avhandling ett bra projekt  😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Makro:

Ja är det någon på forumet som har för mycket tid över en vinter är ju en sån avhandling ett bra projekt  😄

Bara att försöka att berätta om hur de norska båttillverkarna köpt upp varandra, eller bara bytt namn, eller samtidigt bytt formar med varandra. Eller låtit olika varv tillverka båtar på entreprenad, och när då det ursprungliga företaget konkat så tar detta, eller dessa varv över tillverkningsrättigheterna och fortsätter att bygga båten fast nu med annat namn....  Ja bara det skulle fylla en hel bok tjock som Oslos telefonkatalog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,”avhandling i nordisk plastbåthistoria” låter väl spännande eller ”Marinmotorer genom tiderna - släktskap och ägarskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen @Erikssonth, tänkte bara rapportera att båten pga ett annat problem skall in på verkstad. I samband med detta tog jag upp ovanstående och deras första kommentar gällde huruvida båten har rätt propeller.

 

Jag har svårt att tänka mig att föregående ägare bytt propeller själv och marinan den ligger på har koll. Så jag tror inte så mycket på det men behöver förstås kontrolleras.

 

Vidare hittade jag bifogad bild vid googling. Bilden ger ju intryck av att just 100-motorn skall varva lägre, mycket svårt att förstå vad anledningen till detta skulle bero på? Jag skulle nog i backspegeln ändå säga att vår båt, så länge den inte är väldigt tungt lastad, går ungefär som man borde kunna förvänta sig.

 

Kan du inte beskriva ditt fel närmre? Hur länge har du ägt båten och har problemet uppstått plötsligt eller funnits med hela tiden? Förändring över tid?

vw.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra, då  varvar ju din motor lite mer än den ska till och med så det kan ju finnas utrymme för en annan propeller om den inte går för "tungt" vid last då? Varvar den 2800 när du har många ombord eller när du kör själv?
Anledningen till att just 100-5 motorn inte varvar mer är för att den motorn lämnar ca 100hk vid 2600 varv, ökar man på till 3250 (120-5 varianten) så ger den 120 hk och vid 4000 varv verkar den ge 150 hk 150-5 om man kikar i tabellen ovan. Att sänka toppvarvtalet är alltså ett sätt att begränsa effekten.
Detta styrs med programvara på nyare motorer, på en äldre motor hade begränsningen funnits i insprutningspumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-12 vid 06:06 skrev Erikssonth:

Hej Kristoffer 

Vi har en Arvor 210 med VW 100-5 som beter sig precis som du beskriver. Vad var felet?

mvh

//Thore

Hej,

Jag har en Arvor med en VW150-5 TDI som vid ett flertal tillfällen haft samma fel, motorn varvar inte mer är till ca 2800 varv. Varje gång har det varit waste gate ventilen som beckat igen.

Bälgen som styr ventilen sitter uppe i akterkant på sb-sidan av motorn (åtminstone på150-5 motorn). När jag har fått felet har jag lossat de två skruvarna som håller bälgen och stången till ventilarmen. Sedan har jag ruckat hårt på stången, så jag ser att armen till ventilen rör sig ordentligt, skruvat fast igen och kört. Varje gång har felet försvunnit.

Den ena skruven är lätt att lossa, men den andra är lite svårare och man får akta sig så den inte hamnar i kölsvinet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-12 vid 06:59 skrev koffenb:

Hej! 3,5 år gammal tråd...

 

Vi kollade turbon, en mekaniker mätte laddtrycket på den, vilket var bra.

 

Inledningsvis var vi alltid tungt lastade med grejer som skulle ut och in från ön vi vistades på, tillsammans med oss i familjen, vilket förstås gjorde att den gick extra trögt. Vi bottentvättade och bottenmålade den, vilket någon ovan föreslog, och det kanske gjorde det hela liiite bättre.

 

Så gick tiden och jag har på något sätt förlikat mig med att det är så den går, och hade faktiskt glömt filmen ovan där jag tycker det är tydligt att den skall varva ur mycket bättre, lite pinsamt.

 

Kör jag den nu ensam eller med kanske tre vuxna, sammanlagt, tycker jag den går bra nog. Marsch runt 2800 varv men kommer nog upp runt 3000.

 

Så, sammanfattningsvis inget bra svar.

 

Vet inte hur mycket den skall varva, filmen ovan visar 75hk, kan ju inte vara någon skillnad på varvtal 75/100hk? Vet att det finns chip-trim att köpa till som förbättrar effekten, om filmen ovan beskriver detta?

 

Hur har era tankar gått hittills? Har ni uteslutit något? Skriv gärna, mycket intresserad!

 

Kristofer

Hej,

Jag har en Arvor med en VW150-5 TDI som vid ett flertal tillfällen haft samma fel, motorn varvar inte mer är till ca 2800 varv. Varje gång har det varit waste gate ventilen som beckat igen.

Bälgen som styr ventilen sitter uppe i akterkant på sb-sidan av motorn (åtminstone på150-5 motorn). När jag har fått felet har jag lossat de två skruvarna som håller bälgen och stången till ventilarmen. Sedan har jag ruckat hårt på stången, så jag ser att armen till ventilen rör sig ordentligt, skruvat fast igen och kört. Varje gång har felet försvunnit.

Den ena skruven är lätt att lossa, men den andra är lite svårare och man får akta sig så den inte hamnar i kölsvinet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bra information 

tog upp båten i söndags, propellern var rejält beväxt, troligen felet. 
Får se till båten hur det verkar(havstulpanererna är nu borta)

//Thore

IMG_5803.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...