Nickem 1 Postad 12 Juli , 2005 Har nyligen köpt båt med en mercury F90-04. När jag hämtade båten och hade genomgång så frågade jag hur man kontrollerar oljenivån och fick till svar att det ej var nödvändigt att kunna då det räcker med att byta olja vid service 1 gång om året! Är det att lita på, eller kan oljenivån bli så låg att motorn riskerar att skära? är det någon som är kunnig på området och kan ge mig ett svar...Niklas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chris87 0 Postad 12 Juli , 2005 Det står i medföljande instruktionsbok, om det inte medfölde någon kan du ladda ner en från http://www.marinepower.com Det är bara att välja download och sen följa instruktionerna där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickem 1 Postad 12 Juli , 2005 Jorå, jag har instruktionsbok, men jag undrar om det är som försäljaren sa att man ej behöver kontrollera oljenivån utan endast byta olja vid servicen? det låter i mina öron lite riskabelt, men det vore ju skönt att slippa kolla :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chris87 0 Postad 13 Juli , 2005 Nja jag håller nog inte med angående att man inte behöver kolla oljenivån förrän service. Jag skulle nog kolla den emellan åt. Precis som en bil förbränner även denna motor olja emellan åt. Så kolla gärna oljenivån ibland. Det är bara att haka loss motorkåpan och dra ut stickan och kolla. OBS! detta görs när motorn är kall. Oljan kommer i rörelse när den är varm och avläsningen blir då inte korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickem 1 Postad 13 Juli , 2005 Tackar för svaren....Niklas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser