Fredrich 10 Postad 10 April , 2021 Vår nyservade (!) värmare fungerar inte väl i båten, och jag inser att jag har väldigt dålig koll på hur man bäst felsöker en dieselvärmare. När man slår på värmaren så låter den 5-6 sekunder, sen tystnar den för att inte göra något mer väsen av sig alls. Enligt manualen så ska den göra två startförsök, men det verkar den alltså inte göra. Jag började med att felsöka bränsletillförseln och kopplade loss bränsleslangen efter pumpen. Det kommer inte en droppe bränsle under dessa 5-6 sekunder som värmaren låter. Men jag är osäker, ska det komma bränsle direkt när man startar värmaren? Tacksam för felsökningstips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 10 April , 2021 (redigerade) 7 timmar sedan skrev Fredrich: Vår nyservade (!) värmare fungerar inte väl i båten, och jag inser att jag har väldigt dålig koll på hur man bäst felsöker en dieselvärmare. När man slår på värmaren så låter den 5-6 sekunder, sen tystnar den för att inte göra något mer väsen av sig alls. Enligt manualen så ska den göra två startförsök, men det verkar den alltså inte göra. Jag började med att felsöka bränsletillförseln och kopplade loss bränsleslangen efter pumpen. Det kommer inte en droppe bränsle under dessa 5-6 sekunder som värmaren låter. Men jag är osäker, ska det komma bränsle direkt när man startar värmaren? Tacksam för felsökningstips Ardic-värmarna är rätt känsliga för spänningsfall vid starten. Glödstiftet förbrukar rätt många ampere. Om kablarna är klena, har dålig kontakt vid anslutningar (t.ex.ärg eller glappande kabelskor), batteri som börjar bli gammalt o trött mm mm så är det inte säkert att glödstiftet blir tillräckligt varmt. Ett par enkla felsökningar är att köra motorn under startförsök, med generator som laddar så blir spänningen högre. Mät med voltmeter vid värmaren vid startförsök för att se vilket spänningsfall du har i kablarna. Om du hittar felet där så kan nästa steg vara att byta till grövre kablar. Brist på bränsle kan bero på ett igensatt filter, stopp i röret som suger upp bränsle eller liknande (dieselbakterier är ett känt problem som även kan stoppa värmare). Sen är det dålig ekonomi att lägga pengar på stora servicekostnader på en Ardic. det är en gammal o inte speciellt bra värmare. Dessutom låter den som en reamotor när den är igång och kan vara rätt störande för nattsömnen. Nu har du redan tagit servicekostnaden så testa ovanstående tips innan du kastar ut din Ardic. Redigerad 10 April , 2021 av Lintott 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrich 10 Postad 11 April , 2021 7 hours ago, Lintott said: Ardic-värmarna är rätt känsliga för spänningsfall vid starten. Glödstiftet förbrukar rätt många ampere. Om kablarna är klena, har dålig kontakt vid anslutningar (t.ex.ärg eller glappande kabelskor), batteri som börjar bli gammalt o trött mm mm så är det inte säkert att glödstiftet blir tillräckligt varmt. Ett par enkla felsökningar är att köra motorn under startförsök, med generator som laddar så blir spänningen högre. Mät med voltmeter vid värmaren vid startförsök för att se vilket spänningsfall du har i kablarna. Om du hittar felet där så kan nästa steg vara att byta till grövre kablar. Brist på bränsle kan bero på ett igensatt filter, stopp i röret som suger upp bränsle eller liknande (dieselbakterier är ett känt problem som även kan stoppa värmare). Sen är det dålig ekonomi att lägga pengar på stora servicekostnader på en Ardic. det är en gammal o inte speciellt bra värmare. Dessutom låter den som en reamotor när den är igång och kan vara rätt störande för nattsömnen. Nu har du redan tagit servicekostnaden så testa ovanstående tips innan du kastar ut din Ardic. Tack för mycket bra förslag på felsökning, ska se om det går att spåra problemet! Har också funderat på att byta ut värmaren. Det var föregående ägare av båten som servade värmaren precis innan vi köpte den, men jag såg att servicekostnaden var rätt saftig, speciellt om man jämför med priset på en sprillans ny Planar-värmare. Men man vill ju ge den gamla trotjänaren ett ordentligt försök innan man ger upp den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrich 10 Postad 12 April , 2021 Nu har jag mätt spänningen i båten, vet inte om jag blev så mycket klokare. Spänning 12.7 v olastat vid batteriet Vi start av värmaren så är spänningen över glödstiftet 11.7v, sjunker inom några sekunder ner till 11.3v och sen slås spänningen av helt när värmaren ger upp efter 5-6 sekunder totalt. Jag kan inte köra med generatorn igång på land tyvärr, men kanske räcker ovanstående för att konstatera om det är spänningen eller något annat som är problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 344 Postad 12 April , 2021 Mät spänningen vid batteriet vid samma tillfälle. Kanske är det dåliga kablar som orsakar kraftigt spänningsfall och tappad effekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 12 April , 2021 Värmaren startar fläkten och spänningssätter glödstiftet i ca 10 sekunder varefter bränslepumpen startar. Detta drar mycket ström och det troliga är att en underspänningvakt bryter ditt startförlopp. Om du har någon batteriladdare kan du prova att ansluta den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrich 10 Postad 12 April , 2021 1 hour ago, raol said: Mät spänningen vid batteriet vid samma tillfälle. Kanske är det dåliga kablar som orsakar kraftigt spänningsfall och tappad effekt? Bra idé, det blir det vid nästa försök! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrich 10 Postad 12 April , 2021 53 minutes ago, excel319 said: Värmaren startar fläkten och spänningssätter glödstiftet i ca 10 sekunder varefter bränslepumpen startar. Detta drar mycket ström och det troliga är att en underspänningvakt bryter ditt startförlopp. Om du har någon batteriladdare kan du prova att ansluta den. Ja det låter ju som att det sker under den fasen helt klart. Jag provade med en laddare inkopplad och det gav exakt samma mätvärden över glödstiftet. Men laddaren är en klen variant med 0.7A så den ger ju troligen inte så stort tillskott under tändfasen. Apropå mäta, kan man resistansmäta glödstiftet för att se så att det inte är där felet ligger? I såna fall, vilken resistans bör det ligga på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 344 Postad 12 April , 2021 (redigerade) 17 minuter sedan skrev Fredrich: Apropå mäta, kan man resistansmäta glödstiftet för att se så att det inte är där felet ligger? I såna fall, vilken resistans bör det ligga på? Resistansen ökar förmodligen kraftigt när det värms upp, så jag vet inte om en mätning med multimeter skulle säga särskilt mycket. Redigerad 12 April , 2021 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 12 April , 2021 Prova att göra en tillfällig anslutning med grövre kablar mellan batteriet och värmaren. Du kan ju skarva ihop med startkablar till bilen eller liknande för att kolla om kabelbyte kan lösa ditt problem. Ett "trött batteri" kan också vara problemet. Du kan ha laddat batteriet till att visa en OK spänning men så fort det belastas så rasar spänningen. Då är det dags att köpa ett nytt. Du kan testa för det problemet genom att lyfta ur bilbatteriet och göra ett startförsök med det istället för ordinarie båtbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrich 10 Postad 13 April , 2021 17 hours ago, raol said: Resistansen ökar förmodligen kraftigt när det värms upp, så jag vet inte om en mätning med multimeter skulle säga särskilt mycket. Det är sant, jag tänkte mest om man kan se på ett kallt glödstift om det har rätt resistans då. Sen blir det säkert svårt att dra en klar slutsats av det givet hur resistansen förändras med ökad värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrich 10 Postad 13 April , 2021 11 hours ago, Lintott said: Prova att göra en tillfällig anslutning med grövre kablar mellan batteriet och värmaren. Du kan ju skarva ihop med startkablar till bilen eller liknande för att kolla om kabelbyte kan lösa ditt problem. Ett "trött batteri" kan också vara problemet. Du kan ha laddat batteriet till att visa en OK spänning men så fort det belastas så rasar spänningen. Då är det dags att köpa ett nytt. Du kan testa för det problemet genom att lyfta ur bilbatteriet och göra ett startförsök med det istället för ordinarie båtbatteri. Bra idé, hoppas att startkablarna är tillräckligt långa Ska prova båda dina idéer, tack för dem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrich 10 Postad 20 April , 2021 Efter mycket felsökande så har jag kommit till slutsatsen att det är bättre att satsa både energi och pengar på en ny värmare. Jag lutar åt en Planar 44D, verkar rimlig både i funktion och pris. Jag hade tänkt att återanvända flera delar av det existerande systemet. Hela varmluftsdelen, avgasröret samt de två skrovgenomföringarna för förbränningsluft och avgaser. Blev dock lite fundersam när jag läste installationsbeskrivningen för Planar. Enligt den ska avgas- och förbränningslufthålen mynna på samma skrovsida för att få jämt tryck i de båda när vinden ligger på. Nu är båda hålen redan uttagna och visserligen är de båda på aktern, men snipan är ju rund så de hamnar inte optimalt. Hur ska jag tänka, ska jag bita i det sura äpplet och öppna upp ytterligare ett hål? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 20 April , 2021 Jag vet inte hur känslig Planar är för tryckskillnad, så det är svårt att råda. Men du kan ju fundera på hur ofta du förtöjer med aktern mot vinden. Själv gör jag allt för att undvika "kluck i häcken". Min Eberspächer har bara utblåset genom skrovet (sitter högt upp på akterspegeln). Förbränningsluften hämtas inne i stuvfacket där värmaren är monterad. Självklart så finns det en ordentlig tilluft till stuvfacket. Hur du än väljer att göra så se till att montera slangarna så det blir en svanhals på insidan av aktern som hindrar regn/stänk-vatten att rinna in i slangarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrich 10 Postad 21 April , 2021 Efter lite efterforskning så har jag nu landat i att det skulle gå att lösa problemet utan att ta upp ett nytt hål. Om jag byter ut skrovgenomföringen för avgaser till en med en backventil så löser sig tryckskillnadsproblemet åtminstone åt det farliga hållet. Helst hade jag gärna sett en backventil man kunde sätta på insidan istället men jag lyckas inte hitta någon sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser