Lischke 0 Postad 12 Juli , 2005 Hej! Jag har en båt som jag tror är en Örnvik. http://www.blocket.se/view/5473786.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0 Den är väldigt lik en sådan. Men jag kan inte vara säker på vilken båt det är. För den blå skylten är oläslig pga repor. Vilken motor vågar jag hänga på? Är 15 hk för mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 12 Juli , 2005 Beror nog på vad DU skall göra med båten. Jag har en Höga Rodd med ungefär samma måt som din, något tyngre kanske. Den är i sig godkänd för 15 hk och då är det flyttankar i båten. Har nu en Mercury 20 Hk och då går båten som bara den (innan propellerna pajade) men det är nästan så att det är i mesta laget med 15-20 hk. En Peter här på Maringudien fick upp sin båt i plan med 15 hk. Om Du skall åka fort är det väl kanske inte rikgt rätt båt heller. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lischke 0 Postad 12 Juli , 2005 Jag har fått båten av min pappa som inte behöver den längre. Så det är den båten som gäller. Men en utomnbordare måste jag ju skaffa också. Och jag vill att båten ska göra minst 20 knop. Man kanske kan få den stabilare genom att montera en strypulpet i den? EDIT: Jag ska nöjesköra med den. Och utforska alla skär och öar. ;-) Men först ska jag ha den i en sjö för att få lite vana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunnaro 0 Postad 12 Juli , 2005 Hej Lischke! Om det är en Örnvik 400 Du har i likhet med den på bilden så är det 3-12 hk som gäller enligt skylten. Båten går utmärkt med 15 hk klarar 20 kn med lite packning , två barn och en vuxen. Mvh gunnaro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lischke 0 Postad 12 Juli , 2005 Det låter mycket bra! Det blir nog mest jag och en kompis som ska använda båten, och så lite packning. Planar båten då? Vad är det för skrov egentligen? Är det ett v-bottnat skrov? Är båten gjord för insjöbruk eller för både insjö och kustbruk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson Postad 12 Juli , 2005 Det är en Örnvik. Fast den är lite rank. Passar för mindre vatten. 15 hk går bra. Mer än 2 i båten är lagom. Styrpulpet tar upp hela det lilla utrymmet. så glöm det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lischke 0 Postad 12 Juli , 2005 Är 20 hk på en sådan båt bara att glömma? EDIT: Jag vill ha min i skärgården nästa säsong, är det en bra idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 13 Juli , 2005 Måste bara kolla: Vem är Edit ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lischke 0 Postad 13 Juli , 2005 Med EDIT menar jag att jag editerade mitt inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser