MikaelJ 0 Postad 7 April , 2021 Hej Håller på och uppdaterar laddkretsen i mitt elsystem i båten. Generatorn satt illa till och jag var tvungen att skruva bort den för att komma år sladdarna som satt på baksidan. Jag klantade mig och tappade generatorn när den lossnade från sitt fäste. två mindre sladdar lossnade och nu undrar jag hur jag ska få reda på vilken som satt var. Den ena är varvräknaren och ska kopplas till W, den andra gick till D+ (magnetiseringsström). Kan jag på något sätt, utan att skruva tillbaka generatorn, mäta för att se vilken som är D+? Båten är gammal och jag hittar inget elschema. Alla sladdar går samlas i ett litet elskåp och går vidare i en kabel via en kontakt med massa stift så går inte att följa kabeln heller. mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 7 April , 2021 (redigerade) Slå på tändningen. Kabeln till magnetiseringen borde då ha 12V men inte kabeln till varvräknaren. Redigerad 7 April , 2021 av Eld- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MikaelJ 0 Postad 7 April , 2021 Tusen tack! Citat Slå på tändningen. Kabeln till magnetiseringen borde då ha 12V men inte kabeln till varvräknaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 7 April , 2021 Skruvanslutningarna till D+ och W har olika diameter. D+ har 5mm och W 4mm skruv. Om du har laddningslampa kan du jorda en kabel i taget. När du jordar D+ tänds lampan, när du har tändningen på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Techstil 0 Postad 3 Maj , 2021 Hej! På tal om D+ på en generator (på en Volvo Penta Md5) Är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd och tändningen avslagen? Jag misstänker att detta är onormlat, och att det är detta som gör att min summer larmar såfort motorn är avstängd, och även med tändningen avslagen. Isåfall, är det någon som har en ide om vad som skulle kunna orsaka detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 3 Maj , 2021 1 timme sedan skrev Techstil: Hej! På tal om D+ på en generator (på en Volvo Penta Md5) Är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd och tändningen avslagen? Jag misstänker att detta är onormlat, och att det är detta som gör att min summer larmar såfort motorn är avstängd, och även med tändningen avslagen. Isåfall, är det någon som har en ide om vad som skulle kunna orsaka detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan? Samma fråga på 3 ställen!!!!!!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser