Helleman 18 Postad 6 April , 2021 Ska byta tändstift i min Volvo Penta aq205. Beställde hem originalstiften som var Champion RV15YC4. Stiften jag hade monterade i motorn är ACDelco MR43T. När jag jämför dessa stift visar det sig att Champion-stiften är 6-7 mm längre! Kan det verkligen funka att montera de längre Champion-stiften? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 6 April , 2021 Dom gamla kanske är dom som är fel?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 7 April , 2021 6 timmar sedan skrev Rascal: Dom gamla kanske är dom som är fel?! Absolut, så kan det vara, men jag har ett svagt minne att jag sett diskussioner tidigare om att det skulle vara det stiftet, varför jag köpte dom senast, och dom har ju fungerat. Det jag är lite rädd för med de nya stiften skulle vara om de slår i kolven eller så, eftersom de är såpass mycket längre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 7 April , 2021 Ska vara MR43T eller motsvarande. Lång gänga är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 7 April , 2021 1 timme sedan skrev Gelis: Ska vara MR43T eller motsvarande. Lång gänga är fel. Ok, tack! Dock, gängan är lika lång, men håller jag gängorna på tändstiften linjerade med varandra så är spetsen på ”originalstiftet” 4-5mm längre ner. Men det kanske blir samma sak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 7 April , 2021 4 timmar sedan skrev Helleman: Ok, tack! Dock, gängan är lika lång, men håller jag gängorna på tändstiften linjerade med varandra så är spetsen på ”originalstiftet” 4-5mm längre ner. Men det kanske blir samma sak? Att elektroden sitter några mm längre ut på stiftet spelar ingen roll med avseende på krock med kolven. I alla fall när vi pratar GM V6 4,3l non vortec. Kan ju skilja lite mellan olika stiftmärken Däremot så går det inte med lång gänga. Men som sagt VolvoPenta rekommenderar AC-Delco MR43T eller sina "egna" stift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 7 April , 2021 2 timmar sedan skrev Gelis: Att elektroden sitter några mm längre ut på stiftet spelar ingen roll med avseende på krock med kolven. I alla fall när vi pratar GM V6 4,3l non vortec. Kan ju skilja lite mellan olika stiftmärken Däremot så går det inte med lång gänga. Men som sagt VolvoPenta rekommenderar AC-Delco MR43T eller sina "egna" stift. Aha, ok. Men eftersom detta är Volvo original för aq205-motorn, samt att gänglängden är densamma och elektroden endast sitter 4-5mm längre in, så borde det vara rätt? Det här med lång gänga, antar att det innebär att gängan är så pass lång att gängann så att säga kommer gå in i cylindern när tändstiftet bottnar ur, dvs är fullt iskruvad, och att själva tändstiftet då går för långt in i cylindern och därmed riskerar att krocka med kolven? Alltså, samma gänglängd men med en elektrod 4-5mm längre in är ok. Längre gänglängd som innebär att elektroden kommer längre in än ett par mm är inte ok. Är det en korrekt sammanfattning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 8 April , 2021 Det är säkert 15 år sedan Volvo Penta började sälja Championstiften. De är lite längre än MR43T, som monterades i fabriken i USA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 8 April , 2021 3 timmar sedan skrev Rollen: Det är säkert 15 år sedan Volvo Penta började sälja Championstiften. De är lite längre än MR43T, som monterades i fabriken i USA. Men du menar att dom funkar utmärkt i min aq205? Championstiften alltså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 9 April , 2021 17 timmar sedan skrev Helleman: Men du menar att dom funkar utmärkt i min aq205? Championstiften alltså? Det är de som Volvo Penta säljer som original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser