JonasBr 1 Postad 6 April , 2021 Jag har en tryckvattenpump av märket SHURflo Pro Blaster och har precis bytt varmvattenberedare. Jag har kopplat ihop allt och fyllt på med vatten. När jag nu öppnar kranarna så kommer det både luft och vatten. Det spottar och skvätter. Både ur kallt och varmt vatten. Jag har försökt hitta nåt sätt att lufta systemet på, om det är det som är problemet, men hittar inget. Det hjälper inte heller att låta vattnet stå på ett tag. Funderar på om det är pumpen som är trasig eller om det är nån brytar som borde bytas. Nån som har liknande erfarenhet eller nåt tips på felsökning eller rättning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 954 Postad 6 April , 2021 2 minuter sedan skrev JonasBr: Jag har en tryckvattenpump av märket SHURflo Pro Blaster och har precis bytt varmvattenberedare. Jag har kopplat ihop allt och fyllt på med vatten. När jag nu öppnar kranarna så kommer det både luft och vatten. Det spottar och skvätter. Både ur kallt och varmt vatten. Jag har försökt hitta nåt sätt att lufta systemet på, om det är det som är problemet, men hittar inget. Det hjälper inte heller att låta vattnet stå på ett tag. Funderar på om det är pumpen som är trasig eller om det är nån brytar som borde bytas. Nån som har liknande erfarenhet eller nåt tips på felsökning eller rättning? Tryckvattenpumpar ger inte så många liter/minut så det tar ett tag att fylla en varmvattenberedare om den är stor. Låt en varmvattenkran stå öppen tills det börjar flöda vatten normalt utan en massa luft så är det klart sen. Enda sättet att lufta varmvattensystemet är via kranarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 6 April , 2021 1 timme sedan skrev Lintott: Tryckvattenpumpar ger inte så många liter/minut så det tar ett tag att fylla en varmvattenberedare om den är stor. Låt en varmvattenkran stå öppen tills det börjar flöda vatten normalt utan en massa luft så är det klart sen. Enda sättet att lufta varmvattensystemet är via kranarna. Pentrypumpar är membranpumpar och är till viss del självsugande, men dom kan ändå inte pumpa luft egentligen, ja egentligen.... ja litet men ofta får man ”prima” alltså hjälpa pumpen att komma igång genom att se till att det rinner till vatten till den. Det bör vara ett självfall från tanken till pumpen, som då egentligen skall ligga under tankens lägsta nivå. Nu har ju en del vattentankar ett ”sugrör” från tankens ovansida ner till dess botten, och då gäller det ju att då då en hävertverkan ner till pumpen. Och det gäller ju att komma ihåg det var gång man förbrukat allt vatten i tanken... Om du inte får fram vatten till kranarna så lossa slangen på pumpens trycksida och se hur, eller om du har flöde. Om inte får du kolla på pumpens sugsida. Om nu pumpen suger luft kan det vara spruckna slangar, illa åtdragna kopplingar/slangklämmor, eller kanske en sil eller filter på sugsidan där det läcker in luft. Hur ser det ut vid tanken, är den ordentligt fylld? Om nu det kommer ut bra med vatten på pumpens trycksida, så sätter du tillbaka slangen där och sedan följer slangarna mot olika tappställen och vv-beredaren. En sak jag alltid glömmer är att stänga vv-beredarens säkerhetsventil, som jag har ståendes öppen under vintern, och då rinner det ju ut vatten där utan att det blir något tryck i systemet. Om det nu inte finns några läckor på varesig sug- eller trycksidan, kan du stänga alla kranarna utom en, där du trär på en bit slang på utkastaren och suger med munnen, när det kommer fram vatten och luften kommit ur, stänger du den kranen och öppnar varmvattenkranen och suger i den, tills det börjar fylla på sig i beredaren, det tar som sagts en stund, men tids nog kommer det fram vatten, det kommer att spotta och fräsa en del då vv-beredarens luft skall ut. Om nu detta fungerar på ett tappställe kan du upprepa på de andra om du har fler än ett, men då behöver du nog inte suga. Om du nu inte får ut något vatten direkt på pumpens trycksida, trots att du har vatten fram till pumpen, då är pumpen trasig, kanske har den frusit sönder i vintras? Eller så är membranen slut, till vissa märkespumpar kan det finnas reservdelar, osäker om det finns till Shurflo... och om den frusit sönder är det i så fall i pumphuset, eller om det heter pumpkammrarna, det brukar vara tre eller fyra sådana i pentrypumpar, och frysskador spränger materialet, då är det bara att köpa en ny pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasBr 1 Postad 7 April , 2021 Tack för bra tips. Jag låt kranarna stå öppna både kallt och varmt och till slut så slutade det skvätta så mycket och blev en jämnare stråle. Men då och då kommer en 'luftskvätt' dock inte hela tiden och inte så mycket att det inte går att leva med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 954 Postad 7 April , 2021 1 timme sedan skrev JonasBr: Tack för bra tips. Jag låt kranarna stå öppna både kallt och varmt och till slut så slutade det skvätta så mycket och blev en jämnare stråle. Men då och då kommer en 'luftskvätt' dock inte hela tiden och inte så mycket att det inte går att leva med. Kolla så det inte droppar från pumpen - det är ett tecken på att något kan ha frusit sönder under vintern. Håll även koll på om pumpen startar utan att du tappat vatten, det händer om det finns läckage någonstans i systemet. Läckan kan vara i backventilerna inne i pumpen (går oftast att plocka isär, göra rent och förhoppningsvis få ihop igen. Men det är många små prylar inne i pumpen...). Det kan även vara något rör, slang, eller kran som skadats av issprängning. Vad som än läcker(om det gör det) så ska du leta upp och fixa till det. Om skadan förvärras när du inte är i båten så kan du få mer omfattande följdskador. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 7 April , 2021 1 timme sedan skrev JonasBr: Tack för bra tips. Jag låt kranarna stå öppna både kallt och varmt och till slut så slutade det skvätta så mycket och blev en jämnare stråle. Men då och då kommer en 'luftskvätt' dock inte hela tiden och inte så mycket att det inte går att leva med. Då har du fortfarande luft kvar i systemet. Lätt att tro att det kommer från vv-beredaren. Men det kan ju läcka in tjuvluft någonstans innan pumpen. Ja det går väl att leva med, tills den dagen man skall tvätta händerna inne på toan och det helt plötsligt skvätter till så att man får en stor blöt fläck i skrevet på byxorna... Så om det inte slutar att komma luft måste du nagelfara slangar och kopplingar från tanken fram till pumpen. Om däremot pumpen inte stannar då du stängt av vattenkranarna, eller startar precis när du gått och lagt dig, för att sedan starta var tionde minut under natten, då har du en läcka någonstans på trycksidan. Ett ställe det läckt på hos mig, i två olika båtar, är utgående vatten från vv-beredaren, detta är varmt, plastslangen där klarar inte den värmen och kalvar långsamt under slangklämmorna. Numera är den första halvmetern efter vv-beredaren en värmetålig gimmislang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser